My ho berieme možno už ako samozrejmosť, no hostia, ktorí prídu na Klinec prvýkrát, si hneď všímajú, že ide o niečo unikátne. Český hosť v porote Miki Karas v hodnotení zdôraznil: „Slovenská reklama je žiadaná. Stačilo sa rozhliadnuť okolo seba na slávnostnom odovzdávaní cien. To nebol event, na ktorý si partička kreatívcov prišla rozdať ceny a vzájomne si poštekliť egá. Bola to spoločenská udalosť, na ktorej sa zišli ľudia, ktorí majú skutočný záujem o svoj odbor.“
Hlavné témy
Ak to v minulých rokoch boli pandémia či Ukrajina, tento rok by sme hlavnú tému hľadali iba ťažko. Nedominovalo nič, prihlášky boli pestré, rôznorodé. Časť z nich prezentovala práce pre neziskovky, ale gro bolo pre reálnych, veľkých klientov, ktorí, či sa nám to páči alebo nie, drajvujú celú brandžu, financujú ju a žiadajú od nej podporu svojich značiek, predaj svojich produktov. A porota Zlatého klinca tak mohla oceňovať práce, ktoré vznikli na objednávku firiem ako Lidl, Kaufland, Tipos, Slovenská sporiteľňa, Telekom.
Zdá sa vám toto poradie povedomé? Tak to ste zrejme videli posledné (aj predchádzajúce) rebríčky, ktoré vydávajú každoročne Stratégie spolu s Kantarom v rámci špecializovanej ročenky Top 100 zadávateľov. Skvelé spoty, vizuály, OOH či digitál jednoducho musia vznikať pre klientov, ktorí spendujú značnú časť svojich budgetov do reklamy. Samozrejme, popri nich sa vždy objavujú lastovičky z prostredia menších spoločností, ktoré sú odvážne, dokážu popustiť uzdu fantázii, zariskovať, ísť „out of the box“, napríklad ta3, Očná klinika Veselý či Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku. Ale vrátim sa k úvodnej otázke, ak sme hľadali hlavnú tému ročníka 2023, hľadali sme márne. Alebo ste ju vy odčítali lepšie? A nie, nebola to ani A.I. A našťastie, nebola to ani politika, ani žiadne iné spoločnosť polarizujúce témy.
Agentúra večera
Agentúry investujú do prihlášok na Zlatý klinec tisíce eur. Veria, že sa im táto investícia vráti v podobe shortlistov a hlavne Klincov, ideálne zlatých. Niektorým to tento rok vyšlo viac, niektorým menej. Kým vlani sme boli svedkami tesného súboja medzi MUW Saatchi and Sachi a Istropolitanou Ogilvy, tento rok mal víťaz úplne iné meno, ale nie prekvapivé. THIS IS LOCCO dostalo v roku 2022 od Stratégií titul Agentúra roka, partia okolo Rasťa Bahurinského a Juraja Kováča je na absolútnej vlne úspechu a čakalo sa, že to potvrdí aj na Zlatom klinci. Stalo sa.
Titul Agentúra večera si Locco doslova uchmatlo pre seba s absolútnou dominanciou, keď druhá agentúra v rebríčku získala iba polovicu ich bodov. THIS IS LOCCO si domov odnieslo neuveriteľných 23 shortlistov a 19 Klincov. Najviac ich dostali za práce pre Kaufland, ale aj Zlatý bažant, Zastúpenie Európskej komisie, Dr. Max a Deťom s rakovinou. Keď to rozmeníme na drobné, tak si z eventu odniesli 6 Zlatých, 7 Strieborných a 6 Bronzových klincov. Skvelý výsledok!
Pozrite si kompletný rebríček Agentúry večera. Body zo Zlatého klinca sa počítajú aj Agentúry roka 2023.
Agentúra | Počet ocenení | Počet shortlistov | Počet bodov | |
1. | THIS IS LOCCO | 19 | 23 | 1010 |
2. | MUW Saatchi & Saatchi | 11 | 17 | 530 |
3. | Zaraguza | 6 | 8 | 410 |
4. | Istropolitana Ogilvy | 8 | 11 | 390 |
5. | Róbert Slovák a jeho priatelia | 6 | 10 | 340 |
6. | oh my DOT | 6 | 9 | 310 |
7. | Mannschaft | 7 | 9 | 285 |
8. | Wiktor Leo Burnett | 6 | 10 | 280 |
9. | MullenLowe GGK | 6 | 8 | 260 |
10. | Elite/Monday Lovers | 4 | 9 | 250 |
11. | Socialists | 4 | 6 | 220 |
12. | Free Andy | 2 | 3 | 130 |
13. | MADE BY VACULIK | 2 | 4 | 80 |
14. | TRIAD Advertising | 1 | 5 | 70 |
15. | Pekne & Dobre | 1 | 2 | 60 |
16. | Kreatívna Dvojica | 1 | 3 | 50 |
17. | Škoda Auto Slovensko | 1 | 1 | 50 |
18. | Mark BBDO | 1 | 2 | 40 |
19. | Kreativ Gang | 1 | 1 | 30 |
20. | applepie | 0 | 2 | 20 |
21. | Respect APP | 0 | 1 | 10 |
Filipom je Juraj
Aby toho na adresu THIS IS LOCCO nebolo málo, tak kreatívny riaditeľ agentúry Juraj Kováč dostal od svojich kolegov z ADC mimoriadne uznanie. A to cenu Filip za výnimočný kreatívny počin. Juraj stojí za všetkými oceňovanými kampaňami svojej agentúry, je kreatívcom a zároveň aj stratégom, ktorý kreuje výnimočné nápady pre Kaufland, Dr. Max, Zlatý Bažant a ďalších klientov.
Top kampane roka
Najväčšia debata býva štandardne o kampaniach. Veď aby nie! Je to kráľovská kategória, ktorá v sebe spája všetko – brand aj výkon. Print aj sociálne siete. Televíziu aj PR. Jednoducho, ten, ktorý si nárokuje na cenu v tejto kategórii, musí prísť s niečím výnimočným, hodným obdivu, nasledovania. Pred Klincom sa v kuloároch debatovalo o viacerých kampaniach, ktoré za posledné mesiace rezonovali. O Rešpekte pre Telekom, o Satinskom pre Slovenskú sporiteľňu aj o hokejistoch, ktorí sa spájajú s Kauflandom. Ale v hre boli aj drobnejšie kampane, ktoré sa odohrávali v prostredí influencer marketingu či napríklad na TikToku.
Výber bol slušný a porota odovzdala hneď dve zlatá – pre Moji milí Slováci a Hokejovú mrkvu. Už si hádam z ponuky ani nemohla vybrať odlišnejšie. Tá prvá bola výrazná, všimol si ju azda každý Slovák, o vytvorení hlasu Júliusa Satinského pomocou AI sa hovorilo doslova všade a demonštrovala ukážku, čo všetko dokáže umelá inteligencia. Hokejová mrkva zase bavila Slovensko, ktoré miluje hokej. Vynikala však humorom, nápaditosťou, sviežosťou a spontánnym PR, ktoré sa okolo nej šírilo. A vieme, že humor je to, čo dnešná reklama (a vlastne nielen ona) potrebuje ako soľ.
Partnermi súťaže Zlatý klinec 2023 sú:
Shutterstock - partner kategórie VIZUÁL
Ticketportal - partner kategórie OOH
Tatra banka - partner kategórie CRAFT
ŠKODA AUTO Slovensko - partner kategórie DESIGN
SPP - partner kategórie AUDIOREKLAMA
Eallin Nomad - partner kategórie FILM
Kooperativa - partner kategórie DIGITAL
TV JOJ - partner kategórie MEDIA
Fresh Corner - partner kategórie PROMO & ACTIVATION
Slovenská sporiteľňa - partner kategórie KREATIVITA V PR
Kontentino - partner kategórie KAMPAŇ
Súťaž Zlatý klinec je súčasťou slovenského reklamného priemyslu každoročne, už od roku 1994. Je organizovaná spoločnosťou Ad Awards Association, s. r. o. a pod záštitou Klubu reklamných agentúr Slovenska (KRAS), Art Director‘s Club Slovensko (ADC) a mesačníka Stratégie.