Podľa prieskumu spoločnosti GfK Slovakia s názvom Shopping Monitor 2016/17 patria medzi najpreferovanejšie typy predajní, kde slovenskí spotrebitelia minú najväčšiu časť svojich výdavkov za potraviny hypermarkety (je to 36 percent), za nimi nasledujú supermarkety (24 percent) a necelú jednu pätinu tvoria diskonty (19 percent).
Hypermarkety najviac preferujú obyvatelia Banskobystrického kraja. Pre 43 percent obyvateľov sú hypermarkety hlavným miestom nákupu. Primárne v hypermarketoch nakupujú obyvatelia s príjmom domácnosti nad 800 EUR mesačne.
V kategórii s príjmom do 800 EUR majú vyššie zastúpenie supermarkety. Diskont je výraznejšie zastúpený v Bratislavskom kraji, kde ho ako hlavné miesto nákupu preferuje vyše jedna štvrtina obyvateľov (27 percent).
- Dôvodom pre nákup v hypermarkete je primárne široký výber sortimentu a akciové zľavy.
- Pri supermarkete je to hlavne blízkosť k domovu alebo k miestu zamestnania.
- Špecifickým dôvodom nákupu v diskonte sú okrem blízkosti k miestu bydliska a zamestnaniu najmä celkovo priaznivé ceny v predajni.
Čo ľudia najčastejšie nakupujú?
Prednostné kategórie tovaru, pre ktoré chodia zákazníci do konkrétnej predajne, sú v prvom rade čerstvé ovocie a zelenina (71 percent) a nasleduje čerstvé pečivo (69 percent). Takmer dve tretiny dosahujú ďalšie dve kategórie - čerstvé mäso (64 percent) a jogurty (62 percent).
Prieskum Shopping Monitor zároveň potvrdil nárast trendu v nakupovaní biopotravín. Až 29 percent spotrebiteľov kupuje biopotraviny aspoň občas. Nakupujú ich predovšetkým ľudia do 39 rokov, s vyšším ukončeným vzdelaním a s vyšším príjmom domácnosti. Najviac sa biopotraviny nakupujú v Žilinskom, Nitrianskom a Trenčianskom, kde ich aspoň občas nakupuje viac ako 30 percent obyvateľov. Naopak, najmenej nakupujú biopotraviny obyvatelia Košického kraja, kde ich aspoň občas kúpi takmer jedna pätina (19 percent).