Čínske automobilky budú v nasledujúcich rokoch pokračovať v zahraničnej expanzii a do roku 2030 ovládnu 33 percent svetového automobilového trhu. Predpovedá to štúdia poradenskej spoločnosti AlixPartners. V tomto roku by mal podľa nej podiel čínskych automobiliek na svetovom trhu predstavovať 21 percent, napísal server CNBC.
Štúdia predpokladá, že ročný predaj čínskych automobiliek v zahraničí sa do roku 2030 zvýši až na deväť miliónov vozidiel z tohtoročných predpokladaných troch miliónov predaných vozidiel. Rýchla expanzia čínskych výrobcov čoraz viac znepokojuje tradičné automobilky aj politikov po celom svete. Panujú obavy, že lacné čínske automobily zaplavia trhy na úkor domácej produkcie, najmä v oblasti elektromobilov.
Mark Wakefield zo spoločnosti AlixPartners pre CNBC uviedol, že Čína je schopná rýchlo uvádzať na trh nové automobily, ktoré sú lacnejšie a technologicky vyspelejšie ako konkurenčné produkty.
AlixPartners predpokladá, že trhový podiel čínskych automobiliek mimo Číny do roku 2030 stúpne na 13 percent z tohtoročných troch percent. Ich podiel na domácom trhu by sa potom mal zvýšiť z doterajších 59 percent až na 72 percent.
Tradičné západné automobilky, napríklad americký koncern General Motors či nemecký gigant Volkswagen, v poslednej dobe na čínskom trhu prichádzajú o svoje pozície kvôli prudkému vzostupu domácich výrobcov, ako sú primárne firmy BYD, Geely a taktiež Nio.
Spoločnosť AlixPartners očakáva, že na európskom trhu podiel čínskych automobiliek do roku 2030 vzrastie na 12 percent z tohtoročných šiestich. Ťažšie by sa čínski výrobcovia mali presadzovať na severoamerickom trhu, kde by sa mal ich podiel do roku 2030 zvýšiť iba na asi tri percentá z tohtoročného jedného percenta.
Spojené štáty v máji oznámili, že zvýšia clá na dovoz elektromobilov z Číny z pôvodných 25 percent až na sto percent. Európska komisia pritom navrhla zaviesť aj na dovoz elektromobilov z Číny do Európskej únie dodatočné clá a to vo výške až 38,1 percenta.
Tieto clá by mohli nadobudnúť účinnosť už budúci týždeň, pokiaľ sa Európska komisia s čínskou vládou na poslednú chvíľu nedohodne na prípadne inom riešení. Európska únia by navyše nové clá vyberala k doterajšiemu už zavedenému desaťpercentnému clu.
Firma AlixPartners tiež predpovedala, že čínske automobilky do konca tohto desaťročia ovládnu viac ako dve tretiny ruského trhu. Ich podiel v Rusku by sa mal podľa štúdie do roku 2030 zvýšiť až na 69 percent z tohtoročných 33 percent. Z Ruska sa v dôsledku ruskej vojenskej invázie na Ukrajinu stiahlo množstvo západných automobiliek, čo v raste tým čínskym pomôže.