Čína školí svetový automobilový priemysel pomerne nemilosrdnými lekciami. Ani nie pred mesiacom sa dočkal odhalenia jeden zo šikovných trikov, ktoré tamojšie automobilky už druhým rokom uvádzajú do života v európskych prístavoch. Zaplavujú ich svojimi vozidlami, robia si z dokov jedno veľké parkovisko, odkladajú si tu autá pre neistú budúcnosť. Prečo? Ak by Európa v snahe ochrániť vlastných výrobcov elektromobilov výrazne zvýšila dovozné clá, na vozidlá naskladnené v prístavoch by sa už neuplatňovali.
Druhou takou lekciou je poznanie, že do Európy z Číny primárne nemieria elektromobily s vopred dohodnutým odkúpením, ale také, ktoré sa im doma – na opačnej strane planéty – nedarí predať. Ten podivný vývoz zatiaľ nechceného tovaru im však umožňuje nechať vlastnú výrobu bežať na plné obrátky a ďalej veľkokapacitnou lacnou produkciou sýtiť svoj národný trh. A keď sa v Európe podarí nájsť potenciálnych záujemcov? Potom nasleduje lekcia tretia, píše portál iDNES.cz.
Čínske automobilky ako BYD tu skúšajú preraziť s cenou dvakrát až trikrát vyššou, než za akú uvádza značka svoje vozidlá na domácom trhu. Že predávať drahšie, keď sa novo pokúšate uchytiť v zahraničí, nedáva veľmi zmysel? Bohužiaľ dáva. Je to len otázka perspektívy. Toho, ako vnímame sami seba – a ako nás teraz vnímajú oni. Európsky trh totiž nie je pre Čínu výzvou a európsky automobilový priemysel, závislý na technológiách a predovšetkým surovinách z Číny, pre ňu nie je dôstojným konkurentom.
Ekonómovia a marketéri čínskych automobiliek vnímajú Európu skôr tak, ako lovci hľadia na divoké zviera lapené do pasce. Ktoré so sebou ešte chvíľku môže hádzať a vysiľovať sa, ale v podstate už je pre nich istou korisťou. Z nástrahy, ktorú sme si na seba nachystali, sa už nevyšmykneme. A preto si môžu dovoliť nás bez obáv využívať ako vyrovnávací trh a odkladiská, zatiaľ čo budujú profit. Že to znie až prehnane dramaticky?
Zostáva vám 71% na dočítanie.