Čínske automobilky už dnes dokážu ponúkať plne elektrické modely, ktoré svojou cenou výrazne podliezajú európsku ponuku. Technológiami či použitou technikou pritom domácim vozidlám z Európy dokážu veľmi obstojne konkurovať, hoci mnohí zákazníci sú ešte pomerne zdržanliví.
Nie je to tak dávno, čo sa verejnosť počinom z Číny na autosalónoch skôr smiala – karta sa však otočila. Dnes európskych výrobcov lacné a pritom vydarené modely s plne elektrickým pohonom „strašia“. Vznikajú noví hráči a čoraz viac sa ich dostáva aj na naše cesty s vysokým ziskom aj napriek zavedenému clu. Riešenie? Vo veľkom sa tým zaoberá EÚ, no o výsledku zatiaľ nie je rozhodnuté.
Na zastavenie prílevu lacných elektromobilov z Číny by totiž Európska únia musela na dovoz týchto vozidiel uvaliť clá v extrémne vysokých hodnotách – až okolo 50 percent. Vyplýva to z analýzy spoločnosti Rhodium Group, na ktorú upozornil britský denník Financial Times.
Európska komisia už vlani začala vyšetrovať dotovanie výroby elektromobilov v Číne a podľa denníka sa predpokladá, že vyšetrovanie bude dokončené v najbližších týždňoch. Rýchly rozkvet výrobcov elektromobilov v Číne však podľa tamojšieho ministra obchodu nebol spôsobený dotáciami, ale inováciami.
„Obvinenia zo strany USA a Európskej únie z nadmernej kapacity výroby sú neopodstatnené. Náskok Číny v oblasti elektromobilov spôsobuje dobre zavedený systém dodávateľského reťazca a konkurencie na trhu,“ povedal nedávno podľa čínskej tlačovej agentúry Nová Čína Wang Wen-tchao.
„Očakávame, že Európska komisia uvalí clá v rozpätí od 15 do 30 percent. Aj keď budú clá na hornej hranici tohto rozpätia, niektorí čínski výrobcovia budú pri vozidlách vyvážaných do Európy ďalej dosahovať solídne ziskové marže vďaka svojim značným výhodám na strane nákladov,“ uviedla podľa FT spoločnosť Rhodium Group.
„Aby prestal byť európsky trh pre čínskych výrobcov elektromobilov atraktívny, boli by pravdepodobne potrebné clá v rozpätí 40 až 50 percent,“ dodala. Pre podniky kontrolujúce veľkú časť svojho dodávateľského reťazca, ako je čínska automobilka BYD, by podľa správy museli byť clá zrejme ešte vyššie.
Spoločnosť BYD teraz napríklad svoj model Seal U predáva v Číne za 20 500 eur a v Európskej únii za 42-tisíc eur. V Číne tak na jednom vozidle podľa odhadov zarobí 1 300 eur, zatiaľ čo v EÚ zisk na jeden automobil dosahuje 14 300 eur. BYD má teda silnú motiváciu automobily do EÚ vyvážať, upozorňuje Rhodium Group.
Dovoz do EÚ už teraz podlieha desaťpercentnému clu, čo v prípade modelu Seal U predstavuje zhruba 2 100 eur na jedno vozidlo. „Podľa našich výpočtov by pri 30-percentnom cle firma stále dosahovala v EÚ o 15 percent vyšší zisk (na automobil) ako v Číne. To znamená, že vývoz do Európy by zostal veľmi atraktívny,“ píše sa v správe.