Premiér Robert Fico (Smer-SD) je skúsený politický matador, ktorý v minulosti zastavil transformáciu štátnych nemocníc na akciové spoločnosti. Označoval ju za „úplnu prípravu na privatizáciu”. Počas sporu s exministrom zdravotníctva Ivanom Uhliarikom (KDH) v roku 2011 vyhlásil, že zdravotníctvo vníma ako verejnú službu a odmieta zaraďovanie čistých trhových pravidiel do tohto prostredia.
Teraz štvrtá Ficova vláda oživila tému transformácie v rámci predstavenia konsolidačných opatrení. „Budeme meniť právne formy štátnych nemocníc, ale bude zo zákona vylúčená ich privatizácia. Do nemocníc sa ustanoví manažérska kvalita a základné princípy hospodárenia. Táto zmena nastane a ďakujeme ministerke Dolinkovej, že to akceptovala,” povedal podpredseda vlády a minister životného prostredia Tomáš Taraba (nom. SNS).
Minister školstva a exminister zdravotníctva Tomáš Drucker (Hlas-SD) ocenil dohodu koalície na transformácii, ktorá bola roky tabu: „Vítam to, aby sa štátne nemocnice transformovali na akciové spoločnosti, ale so zákazom ich privatizácie v zákone.”
Ministerstvo zdravotníctva nám na otázky neodpovedalo. Šéfka rezortu Dolinková sa k transformácii vyjadrila na začiatku júna: „Aj toto je v hre, ale nie určite v nejakom blízkom časovom horizonte... Aby sme mohli transformovať nemocnice na akciové spoločnosti, tak musíme mať funkčný úhradový systém DRG a teda ten zatiaľ nemáme pri všetkých zdravotných výkonoch, pretože inak by nemala žiadna transformácia zmysel.” Podobný postoj zopakovala aj pri ohlásení rezignácie.
Analytik Martin Vlachynský upozorňuje, že štátne nemocnice v dnešnom stave nie je možné transformovať na akciovky, keď majú dlh po splatnosti miliardu eur a celkovo miliardu a pol. „Z pohľadu konsolidácie je to kontra, lebo z hľadiska roka či dvoch rokov to predstavuje obrovské náklady. Čiže som skeptický, že sa blížime k transformácii,” zhodnotil na konferencii Slovenské zdravotníctvo.
Mimochodom, v roku 2011 vynaložili nemocnice len na audity v rámci prípravy na transformáciu takmer dva milióny eur. Akciovkami v stopercentom vlastníctve štátu sú už od roku 2006 tri kardio ústavy (NÚSCH, SÚSCCH, VÚSCH) a Nemocnica Poprad.
Vlachynský konštatuje, že pri zadĺžení sa oveľa skôr dostávajú pod tlak akciovky ako príspevkové organizácie. „Zákon v prípade akcioviek jasne hovorí, čo sa deje. Ak je subjekt zadĺžený, tak nastupujú konkrétne zákonné kroky, ktoré nenastupujú v prípade príspevkových organizácií. Nemohla by byť napríklad situácia, že extrémne zadĺžená nemocnica si schváli kolektívnou zmluvou mzdy nad rámec platového automatu, pretože by mohla dospieť až do konkurzu.”
Dohľad nad nemocnicami
Minister Drucker k transformácii štátnych nemocníc doplnil, že ich hospodárenie by mohol kontrolovať Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS), ktorý by vedel nariadiť ozdravný plán podobne ako v prípade zdravotných poisťovní. „Na základe čoho by mal ÚDZS vykonávať kontrolu hospodárenia štátnych nemocníc nám nie je jasné, to by mal robiť ich zriaďovateľ – ministerstvo zdravotníctva,” konštatuje Slovenská lekárska komora.
Druckerov príklad kontroly zdravotných poisťovní je podľa komory nešťastný, pretože
Zostáva vám 56% na dočítanie.