O čo ide? Organizátori pretekov majú právo vopred určiť, či rozhodcovia po troch porušaniach pravidla o chodeckom štýle pretekára hneď diskvalifikujú ako doteraz, alebo sa využije možnosť tzv. nútenej zastávky na akejsi „trestnej lavici“ (IAAF to nazýva Pit Lane, čiže niečo ako box v pretekoch automobilov F1) na určený čas.
V praxi by druhá možnosť vyzerala nasledovne: po treťom červenom terčíku by chodec zamieril do „Pit Lane“, kde by strávil určený trestný čas – a pretekoch do 5 km (vrátane) 30 sekúnd, do 10 km 1 minútu, do 20 km 2 minúty, do 30 km 3 minúty, do 40 km 4 minúty a do 50 km 5 minút. Po uplynutí „trestu“ by sa znova mohol vydať na trať.
V prípade, že chodec by dostal tretiu červenú už v takej fáze súťaže (najmä pred jej koncom), že už by nemal možnosť ísť odpykať si trest do „Pit Lane“, pokračoval by do cieľa, no k výslednému času by mu pripočítali príslušný trestný čas.
Ak by nastala situácia, že po odpykaní si trestu v „Pit Lane“ by pretekárovi ukázal červený terčík ďalší rozhodca mimo tria, ktoré tak učinilo už predtým, znamenalo by to jeho okamžitú diskvalifikáciu.
„Snaženie IAAF mi je sympatické, ale občas mám pocit, akoby ľudia vymýšľajúci novinky strácali kontakt s realitou,“ poznamenal na margo chodeckej novinky šéftréner Slovenského atletického zväzu a niekdajší bronzový medailista v chôdzi na 10 000 m z MEJ 1997 v Ľubľane Martin Pupiš. „Pevne dúfam, že všetky nástrahy súvisiace s touto novinkou dokáže IAAF eliminovať, lebo ak nie, môže to chôdzi viac uškodiť ako pomôcť. Podľa toho, ako som nové pravidlo pochopil, môže sa stať, že niekto dôjde do cieľa prvý – napríklad na 50 km na olympijských hrách – no až v ňom dostane penalizáciu 5 minút a skončí napokon až pätnásty. Diváci ho budú vnímať ako víťaza, lenže vo výsledkovej listine ním bude niekto iný.“
Podľa Martina Pupiša nie je celkom jasné ani to, či sa pravidlo o „Pit Lane“ uplatňuje vždy a na každých pretekoch, alebo je to na rozhodnutí organizátorov.
„V praxi sa môže stať, že niekto pôjde na pretekoch na 50 km napríklad v tempe na výsledných 3:53 h, po treťom varovaní si odpyká päťminútový trest, no aj tak splní limit na nejaké významné podujatie. Na iných pretekoch, kde sa pravidlo o Pit Lane neuplatní, však pretekára v rovnakej situácii hneď diskvalifikujú. Preto si myslím, že IAAF musí zadefinovať jasnejšie uplatňovanie tohto nového pravidla,“ prízvukoval šéftréner SAZ. „Objektívne však musím povedať, že ho vnímam pozitívne najmä pri aplikovaní v pretekoch mládeže a možno aj pre súťaže družstiev. V individuálnych súťažiach dospelých vyznieva minimálne polemicky. Myslím si, že niektoré reformné kroky IAAF sa míňajú účinku, ale verím, že toto nebude taký prípad.“
Chodeckú novinku s „Pit Lane“ testovali už vlani organizátori Európskeho pohára v Poděbradoch a na vlastnej koži ju okúsil aj vtedy ani nie 16-ročný slovenský reprezentant Daniel Kováč v pretekoch juniorov na 10 km. Po tretej červenej musel jednu minútu nútene stáť v „Pit Lane“, čo sa odrazilo aj na jeho výslednom čase i umiestení, keď namiesto 29. miesta za 47:32 min skončil až 33. výkonom o jednu minútu horším.