Byť stavbárom na Slovensku a sledovať správy zo zahraničia o prekonávaní nemožného pri rýchlej stavbe gigantických stavieb nie je nič príjemné. Najmä ak od roku 1998 nevieme postaviť tunel s dĺžkou necelých 7,5 kilometra a snívame o ďalšom, takmer jedenásť kilometrov dlhom.
Ako píše portál Unilad, v Číne medzitým za sedem rokov postavili megaprojekt, ktorý sa aktuálne dočkal slávnostného otvorenia. A stavba v provincii Guangdong, pozostávajúca z dvoch mostov, dvoch umelých ostrovov a jedného podvodného tunela, je taká výnimočná, že po otvorení prekonala hneď desať svetových rekordov.
Most s názvom Shenzhen-Zhonshan Link začína na letisku Shenzhen a siaha až po Perlovú rieku na ostrov Ma‘anshan v Zhongshane. Čínska globálna televízna sieť (CGTN) uvádza, že má dĺžku ohromujúcich 24 kilometrov. A aké rekordy sa mu vlastne podarilo prekonať?
1. Najdlhší obojsmerný, osempruhový tunel v ponorenej rúre
Most Shenzhen-Zhonshan Link je uvádzaný ako najdlhší obojsmerný tunel na svete so štyrmi pruhmi pre vozidlá v jednom smere a ďalšími štyrmi v druhom smere. Ponorený rúrový tunel má rozpätie 5 035 metrov a pozostáva z 32 rúrových úsekov a jedného konečného spoja.
2. Najširší podvodný oceľovo-betónový plášť ponorenej rúry tunela
CGTN uvádza, že tunel, ktorý je ponorený pod vodou, má „štandardnú dĺžku rúrkového úseku 165 metrov, šírku 46 metrov – 55,6 metra v najširšej časti – a výšku 10,6 metra“. O tunel sa má starať 14 robotov, ktorí zaisťujú jeho bezpečnú prevádzku. Jeden z nich napríklad zisťuje, či náhodou niekde nevypukol požiar.
3. Najvyššia plavebná výška pre námorný most
Ak by si chcel prejsť loďou popod most, nemal by si mať žiadne problémy, pretože most Shenzhen-Zhonshan Link má údajne najvyššiu plavebnú výšku pre most nad morom. Prepláva tak pod ním bez problémov akákoľvek loď.
4. Prvý podmorský rýchlostný uzol a letiskový prestup na svete
Most skrátil čas cesty z medzistupňového uzla a ostrova z dvoch hodín na iba 30 minút.
5. Najširšia opakovane skladateľná vodotesná zarážka v tvare M použitá v konečnom spoji tunela ponorenej rúry
Most obsahuje aj „najširšiu opakovane sklopnú vodotesnú zarážku v tvare M“ na svete, ktorá sa nachádza v poslednom spoji ponoreného tunela so šírkou tri metre.
6. Najvyššia testovacia rýchlosť pre visutý most na svete
Uvádza sa, že most má „maximálnu skúšobnú rýchlosť vetra 83,7 metra za sekundu“.
7. Najväčší jednoobjemový odliatok pre ponorenú rúru s oceľovým plášťom zo samozhutniteľného betónu
Tunel sa údajne môže pochváliť ponorenou rúrou s oceľovým plášťom, ktorá používa „samozhutniteľný betón“ s „objemom betónu s jednou rúrovou sekciou dosahujúcim 29-tisíc metrov kubických, čo dokopy predstavuje 910-tisíc metrov kubických“.
8. Najväčšia kotva závesného mosta na mori
Objem betónu kotvy sa uvádza ako „približne 344-tisíc metrov kubických“.
9. Najväčšie rozpätie pre pobrežný oceľový skriňový visutý most
Shenzhen-Zhongshan má rozpätie 1 666 metrov.
10. Najväčšia oceľová mostovka s epoxidovou asfaltovou dlažbou zmiešanou za horúca
Povrch sa údajne rozprestiera na ploche 378 800 metrov štvorcových.
Spojenie Shenzhen-Zhongshan tiež údajne prekonalo rekord najvyššej mostovky, tento rekord však nateraz nebol potvrdený. Mostovka nového mosta však meria ohromných 91 metrov a podľa iných správ meria visutý most Sidu River v meste Yesanguan 496 metrov. Ďalšie „rekordy“ mosta tak nateraz ešte nie sú potvrdené.