Na Facebooku, Instagrame či ďalších sociálnych sieťach trávia Slováci rekordné množstvo času – denne až tri hodiny. Populárne sú nielen u mladých ľudí, ale čoraz častejšie si získavajú aj seniorov. Len dve percentá ľudí nepoužívajú sociálne siete vôbec, vyplýva z prieskumu AMI Digital Index, ktorý mapuje trendy v používaní sociálnych sietí u používateľov internetu a dôveru v médiá na Slovensku.
Až 87 percent Slovákov používa sociálne siete denne a v priemere na nich strávia 183 minút. Pri štvrtine populácie dokonca ide o viac ako štyri hodiny denne. Znamená to, že z jedného týždňa vezmú ľuďom Facebook, YouTube či Instagram celý jeden deň. Iba dve percentá ľudí nie sú na sociálnych sieťach vôbec.
Slováci vedú aj v porovnaní so susedným Českom. Tam je priemerná doba o 30 minút kratšia, „len“ 2,5 hodiny denne. „Obľúbenosť sociálnych sietí ešte vzrástla s príchodom pandémie. Mnohé pracovné či voľnočasové aktivity sa presunuli do online priestoru, čo prialo aj návštevnosti sociálnych sietí. Zábavu aj informácie na nich vyhľadávali nielen mladí ľudia, ale čoraz viac aj starší,“ hovorí Peter Chalmovský, riaditeľ AMI COMMUNICATIONS SLOVAKIA.
Sociálne siete si každý deň prezerá až 97 percent mladých vo veku 15-29 rokov. U starších ľudí nad 60 rokov je to o niečo menej, 74 percent. Pri rodovom porovnaní sú o niečo „závislejšie“ ženy. Vyše dve hodiny na sieťach strávi o 14 percent žien viac ako mužov.
Starší volia Facebook
Najobľúbenejšími sociálnymi sieťami ostávajú Facebook a YouTube, no poradie sa v budúcnosti môže meniť. Instagram berie Facebooku čoraz väčšie množstvo mladých ľudí a na Slovensko postupne preniká aj TikTok.
„Starší ľudia uprednostňujú Facebook. Chodí naň až 74 percent ľudí nad 60 rokov, na YouTube 44 percent a na Instagram len 13 percent. Je to prirodzené, keďže seniori ostávajú skôr pri tradičných sociálnych sieťach. Naopak, mladí ľudia hľadajú dynamickejší a vizuálne zameraný obsah, čo praje napríklad sociálnej sieti TikTok. Hoci sa u nás používa relatívne krátko, navštevuje ju každý piaty mladý človek a fanúšikov má hlavne na východnom Slovensku,“ uvádza Chalmovský.
Väčšina ľudí využíva sociálne siete na kontakt s priateľmi, až potom na zábavu či vyhľadávanie informácií. Napríklad na Facebooku má priemerný Slovák 270 kontaktov a vlastný príspevok naň aspoň raz týždenne zavesí až 39 percent používateľov. Na Instagrame je priemerný počet kontaktov 225 a aj frekvencia pridávania príspevkov je nižšia.
Skype ide do úzadia
Na sociálnych sieťach sú najviac sledované fotografie, za nimi nasledujú textové príspevky či krátke videá do jednej minúty. „Zaujímavé je, že väčšina mladých ľudí sa nebráni ani dlhým videám, čo môže súvisieť s tým, že oveľa menej pozerajú televíziu. Aj dlhšie formáty si preto pozrú na sociálnej sieti,“ vysvetľuje Chalmovský.
Spomedzi četovacích aplikácií jednoznačne dominuje Messenger, veľmi často ho používa až 69 percent Slovákov. Dvojkou je WhatsApp a trojkou Viber. Napríklad Skype je až na štvrtom mieste. Spôsob pripojenia na sociálne siete sa nemení, najčastejšie sa využíva mobil.
Na prvom mieste rozhlas
Prieskum takisto zisťoval, ktorým typom médií Slováci najviac dôverujú. Na prvom mieste skončil rozhlas, ktorý má takmer dvojnásobnú dôveru v porovnaní s televíziou a viac než trojnásobnú oproti tlači. Weby a sociálne siete skončili najhoršie. Medzi ich používateľmi je viac tých, ktorí im neveria ako tých, ktorí im veria.
Prieskum pre AMI COMMUNICATIONS SLOVAKIA realizovala agentúra STEM/MARK na vzorke 1010 respondentov starších ako 15 rokov, formou internetového dotazníka, v období 17. - 25. máj 2021.