Odborníci z Asociácie marketingových digitálnych agentúr radia, ktorá sociálna sieť bude v tomto roku top platformou pre biznis a rast značky v roku 2021. Pripájame tiež infografiku Tech.co, ktorú uverejnil portál SocialMediaToday, ich tím označil za najperspektívnejších v tomto roku nasledujúcich osem platforiem.
|
Marek Didák Creative Director Hype |
Konkurencia sociálnych sietí sa zvyšuje a s ňou rastú aj možnosti pre značky. Jedným z predpokladaných trendov je práve zvyšovanie významu komunitných sociálnych sietí – LinkedIn je serióznym hráčom v oblasti profesionálnych služieb a biznisu, Pinterest v oblasti dizajnu, TikTok zas na rýchlu zábavu. Facebook a Instagram si, samozrejme, na Slovensku pre väčšinu značiek udržujú pozíciu must have. Každá sociálna sieť tiež ponúka iné príležitosti. S TikTokom vieme dosiahnuť obrovské organické zásahy, na LinkedIne zasiahnuť profesionálne publikum a Facebook/Instagram ponúka pomerne sofistikovanú reklamnú sieť nabitú dátami. Značky by si preto mali voliť na základe dlhodobej stratégie, ktorá sociálna sieť im ponúka to, čo potrebujú.
|
Tomáš Malík Performance & Media Strategist Zaraguza |
Určite sa to nedá generalizovať a záleží na tom, v akej sfére značka pôsobí. Netreba byť silou-mocou aktívny na každej platforme, pre značku, ktorá vie ponúknuť pekný vizuálny obsah, to bude Instagram, pre značku, ktorá pôsobí v B2B, to bude naďalej Linkedln a pre mladšiu cieľovku to bude zas TikTok. Facebook je, naopak, vo všeobecnosti naďalej na zostupe. Prichádza aj nová platforma Clubhouse, kde môže značka viesť zaujímavé diskusie a budovať si meno tam.
|
Róbert Szabó Chief Innovation Officer PS:Digital |
Ak kombinujeme biznis a rast, tak by som ešte stále za top sieť označil Instagram, kde sú biznis funkcie ako shopping a mnoho značiek ešte neovláda správnu komunikáciu vzhľadom na platformu, preto majú priestor na rast. Nové siete ako Clubhouse a TikTok sú lákavé, no treba brať do úvahy charakter obsahu na platforme a ten nebude pasovať každej značke. Zároveň sa dá takmer určite spoľahnúť na to, že Instagram skopíruje tie najúspešnejšie funkcie z nových sietí, takže ako značka o nič neprídete, a spolu s Facebookom máte záruku veľkého zásahu.
|
Martin Woska Chief Creative & Strategy Officer TRIAD |
Zoom! :D
|
Miriam Holá Managing & Performance Director SCR interactive |
Neočakávam, že nová sociálna sieť Clubhouse bude priekopníkom v raste a biznise značiek. Myslím si, že Instagram bude naďalej top platforma pre značky + mám tušenie, že TikTok ešte porastie.
|
Andrea Svatíková Head of Digital Performics |
Napriek tomu, že na Slovensku sa objavili za uplynulý rok nové sociálne siete, pre biznis a rast značky stále je a bude Facebook tou najpodstatnejšou platformou. A to z jediného dôvodu – univerzalita. Žiadna iná sociálna platforma nie je taká univerzálna z hľadiska využitia rôznych foriem reklamy, akou je práve Facebook. Pre firmy a podnikateľov ponúka okrem firemných profilov (fanpage) možnosť komunikovať s ľuďmi formou social postov, obrázkových inzerátov, videami, anketami či realizovaním brandlift štúdie.
|
Šimon Gál stratég Elite / Monday Lovers |
Ako pre koho. Do veľkej miery to vždy závisí od oblasti, ktorej sa značka venuje, a publika, ktoré chce osloviť, takže áno, napríklad aj Twitch. Pre veľkých hráčov to budú s najväčšou pravdepodobnosťou stále YouTube, Facebook a Instagram. Nepodceňoval by som však rastúce siete založené na audiokomunikácii (napr. Clubhouse), kde sa môže dariť práve značkám, ktoré vedia rýchlo reagovať na nové trendy a využijú potrebu ľudí kompenzovať sociálny dištanc. Samotný výber siete však nie je zárukou úspechu, rovnako dôležité je, čo a ako budú značky komunikovať.
|
Tomáš Cako Creative Strategist Digiline |
Najsilnejšou sociálnou sieťou na Slovensku je stále Facebook s 2,7 milióna používateľov. Potenciál zásahu slovenskej online populácie vo veku 13 a viac rokov je tým viac ako 57 percent. V tesnom závese je Facebook Messenger s 2,4 milióna používateľov a tretí je Instagram s 1,4 milióna používateľov. Tento rok tiež očakávame spustenie možnosti inzercie na TikTok na slovenskom trhu, ktorý najviac využíva mladá cieľová skupina vo veku od 13 do 25 rokov. Keďže dáta už máte, úspešný rast značky a biznisu teraz závisí od vášho rozpočtu, efektívneho mediálneho plánovania a kreativity kampane.
|
Samuel Biroš Social media špecialista Promiseo |
Ak chcem rásť, potrebujem široký zásah, ten získam len na platforme so silnou používateľskou základňou – ak idem do novej (hoci aj trendy) sociálnej siete, stále tam oslovím len zlomok z ešte stále malého počtu aktívnych používateľov. Preto očakávam, že aj v tomto roku bude najlepšou sociálnou sieťou na budovanie povedomia a biznisu Facebook, ktorý sa u nás teší obľube naprieč všetkými cieľovými skupinami. Samozrejme, to však neznamená, že máme menšie siete prehliadať. Ak je to relevantné, v Promiseo už aj dnes pre slovenských klientov zabezpečujeme TikTok účty či Pinterest Ads. Stále je to individuálne a treba sa zamyslieť, kto je moja cieľovka, kde sa nachádza a aký obsah s ňou chcem komunikovať – ak sa napríklad zameriavam na B2B segment či spúšťam náborové kampane, určite nesmiem zabúdať na LinkedIn.
|
Matúš Polakovič Social media manager Diorama |
Sociálne siete naďalej budú úžasným komunikačným akcelerátorom pre značky. Samozrejme, platí to, iba ak vedia, ako na sociálnych sieťach komunikovať, vedia, s kým komunikujú, a nebojím sa povedať, že majú odvahu i experimentovať. Facebook tak rýchlo niekto nepreskočí, aj keď tu sledujeme konštantný nárast cien za reklamu, myslím, že ešte na dlhé roky Facebook zostane najviac využiteľný pre široký rádius značiek. Predpokladám, že naďalej bude rásť vplyv Linkedlnu, i keď je špecifickejší a nie pre každého. Jeho zahraničným publikám sa však to naše slovenské zatiaľ len slabo približuje. A čo mladšie siete ako TikTok alebo Clubhouse? Tie si na Slovensku musia najprv vybudovať dôveru.