V reklame začal pracovať pred desiatimi rokmi. V roku 2008 nastúpil do agentúry Mayer/McCann Erickson, kde v tom čase bola silná zostava kreatívcov. Po dvoch rokoch prešiel do Made by Vaculik, kde si vyskúšal prácu na veľkých kampaniach a od roku 2011 v Core4 zase online. Po štyroch rokoch prijal výzvu z Crea, kde ako kreatívny riaditeľ budoval digitálne oddelenie.
Po desiatich rokoch bol presýtený systémom práce v reklamných agentúrach a rozhodol sa osamostatniť. Na novej vizitke vizitke má napísané: “V mojom svete je autentik smiech mojich dvojičiek Meli a Ninky, vôňa lesa, dotyk mora, zvuk benzínového šesťvalca, čierny čaj s medom, britpop od Beatles až po Arctic Monkeys. A Boh.” Šimon Škoviera, zakladateľ a spolumajiteľ kreatívneho štúdia Autentik.
- Prečo ste sa rozhodli osamostatniť?
Myšlienku založiť si vlastnú agentúru som nosil v hlave už dlhšie. Dozrela vtedy, keď sme sa s pár kolegami v bývalej agentúre nestotožnili s víziou vstupovať intenzívnejšie do štátnych tendrov. Niekedy človek potrebuje externý impulz, aby urobil odvážny krok.
- Je pravidlom, že štátne tendre majú v sebe už a priori istú dávku korupcie?
Všetci vieme, že na Slovensku štátne tendre fungujú cez kontakty a aj súčasná politická situácia tento stav nejakým spôsobom odráža. Z môjho pohľadu je možnosť, že v nejakom významnejšom štátnom tendri vyhrá agentúra, ktorá nemá veľmi silný lobbing, pomerne nízka. Aj keď, samozrejme, štatistická odchýlka môže fungovať :-)
Čas začína byť najmä pre mladých ľudí veľmi dôležitý, čo je vidieť aj na množstve freelancerov.
Nebolo pre vás riešením zmeniť agentúru?
Už som si povedal, že stačilo. Mal som kontakty aj s inými agentúrami, ale žiadna z ponúk nebola taká, že by som cítil, že do tohto by som chcel ísť. Každá agentúra má svoje plusy a mínusy. Bol som v takej fáze, aj tým, že mám rodinu a dve malé deti, že som chcel mať čas aj na osobný život. Aby som vedel, či mám voľný víkend, či prídem domov o šiestej alebo o desiatej. Čo sa v slovenských agentúrach veľmi často nedeje. Nie je to výnimka, ale skôr DNA niektorých veľkých agentúr. Tak som si povedal, že to risknem a skúsim založiť vlastnú agentúru.
- Nemyslíte si, že časom vás množstvo práce aj tak prevalcuje a dostanete sa tam, pred čím ste utiekli?
Nie, napríklad Creo aj Core 4 boli výnimky, kde sme naozaj odchádzali v normálnych časoch a víkendy boli až na výnimky voľné. Je to vždy otázka manažmentu, správneho nastavenia time plánov a accountingu klientov. A samozrejme, je to o efektívnom využívaní času. Myslím si, že veľmi stúpa aj v reklame počet ľudí, ktorí už nie sú ochotní otročiť. Čas začína byť najmä pre mladých ľudí veľmi dôležitý, čo je vidieť aj na množstve freelancerov.
- A keď je viac práce?
Tím sa dá vždy rozšíriť.
- Prečo si to dokázali v Core 4 a Creu ustrážiť?
Je to hlavne o manažmente a celkovom prístupe tak k biznisu ako aj k ľuďom. Práca do desiatej-jedenástej v noci bola naozaj výnimočná, pri veľkých tendroch. Ale nebolo to pravidlom, ako je to pri mnohých veľkých agentúrach.
- Je to veľkosťou agentúry?
Aj v Core 4 bolo 50 ľudí, hoci sme vtedy menej chodili do tendrov. Vždy je to o tom, čo je víziou agentúry. Či chodiť z tendra do tendra alebo má nejaký strop, ktorý jej vyhovuje aj z hľadiska ľudí, počtu klientov a možností realizácie.
Trh sa finančne vyčistil a menšie agentúry a freelanceri ťahajú prudko ceny smerom dole.
Ako si hľadáte klientov?
Agentúru som zakladal s dvoma spoločníkmi, ktorí nie sú z reklamného prostredia. Riešia iné biznisy a majú na starosti aj prílev klientov. Už keď sme zakladali kreatívne štúdio, tak sme mali prvého väčšieho klienta - bývalé mäsiarstva Achberger, ktoré sme rebrandovali na Starého mäsiara a robíme im komplet komunikáciu. Postupne sme sa dostali k ďalším gastro klientom, aj niektorým klientom technologickejšieho zamerania. Samozrejme, tým, že sme stále na začiatku, veľa potenciálnych spoluprác je otvorených, veľa sa stretávame a diskutujeme so značkami.
- Chcete chodiť aj do tendrov?
Určite áno. To by som bol veľmi naivný, keby som povedal nie. Je to vo veľkej miere o kontaktoch, ale aj tento biznis sa dá robiť veľmi slušne a transparentne.
- Jadro vašej agentúry dopĺňajú social media špecialista Adam Tkáčik a art director Tomáš Krajčík, obaja naposledy pôsobili v Creo/Young&Rubicam. Bolo ťažké presvedčiť ich, aby s vami začali pracovať na novej agentúre?
Tomáš je momentálne externista, lebo má aj veľa svojich projektov a som rád, že odovzdal mnohé zo svojho know-how nášmu šikovnému dizajnérovi Peťovi. Adam sa bál toho, že skončí v nejakej agentúre, kde ho úplne vyžmýkajú a bude musieť spravovať tucet profilov na Facebooku a Instagrame, takže som rád, že sme ho stiahli na túto loď. S viacerými kvalitnými ľuďmi, s ktorými sa poznáme dlhé roky, spolupracujeme intenzívne a takmer už naslepo, hoci s nami nesedia v kancelárii.
- Máte ešte vyhliadnutých nejakých ľudí, ktorých by ste chceli získať do tímu?
Momentálne nie, pracujeme na tom, aby sme v priebehu roka mohli naberať nové posily. Mne sa veľmi páči systém, že si zoberiete niekoho mladého, možno aj zo školy, niekoho, kto je nadšený a sleduje trendy, ale je ešte nedotknutý brandžou a dá sa vyformovať. To je pre mňa taká zaujímavá vízia – odovzdávať skúsenosti, ktoré máme a formovať mladých.
- Používate špeciálne brandové kartičky pre klientov. Na čo slúžia?
Dnes je doba, kedy si každý nejakým spôsobom buduje osobnostný brand. Veľmi tomu pomohol Instagram, kde si ľudia naháňajú followerov a budujú imidž. Tieto kartičky pomáhajú pri budovaní osobnostného brandu, ale perfektne fungujú aj pri firmách.
- Popíšte mi tie kartičky. Čo je na nich?
Na kartičkách je asi 70-80 charakteristík, sú to vlastne opozitá, ktoré sa môžu priradiť buď k osobe alebo k brandu. Je to veľmi zaujímavé aj pre slovenské značky, ktoré chcú byť často aj tradičné aj progresívne. Tu sa musia zrazu rozhodnúť len pre jednu charakteristiku. Funguje to tak, že sa urobia tri kôpky – jedna kôpka je, čo by som chcel predstavovať ako brand, druhá kôpka je, čo určite nie a tretia, čo sa vôbec netýka môjho brandu, čo je napr. úplne mimo segmentu. Najlepšie to funguje, keď sú na marketingovom oddelení 4-5 ľudia a každému vyjdú úplne iné charakteristiky brandu. Vtedy nastáva diskusia o vyselektovaní maximálne 5 charakteristík, ktoré by brand mal reprezentovať.
- Je to také jednoduché?
Je to svojím spôsobom veľmi primitívne, ale ak sa to nespraví hneď na začiatku, či už kartičkami alebo iným analytickým postupom, tak komunikácia strašne skáče a hapruje. Keď má značka zadefinovaných 4-5 charakteristík, ktorých sa drží, tak vie dať aj agentúram jasnejšie zadanie. Najhoršie, v živote človeka, aj značky je, keď nevie čo vlastne chce :) Ale, samozrejme, kartičky sú iba jedna z pomocných metód, nefungujú paušálne na všetkých a na všetko.
To, čo robia veľké agentúry za podstatne iné financie, dokážeme my robiť v malom.
Takto vy vlastne začínate pracovať s klientmi, že si ich najprv pozicionujete?
Áno. Na začiatku sa vždy snažíme zadefinovať súčasný stav, pomenovať veci pravými menami a posunúť komunikáciu k jasnému zadefinovaniu cieľov aj smerovania brandu.
- Na čo sa chce Autentik špecializovať? Na online?
Nechceme sa vyslovene špecializovať na online, aj keď je to gro biznisu už aj tým, aká je doba, aj preto, že je to stále jeden z najlacnejších kanálov. Vieme klientovi dodávať komplexné kampane. V kombinácii s budovaním brandu je to veľká výhoda. Vychádza to z toho, že všetky súčasti reklamy nám nejakým spôsobom prešli rukami. Sám som robil všetko - od onlinu cez letákové kampane, BTL kampane až po TV spoty. Aj keď nás nie je veľa, tak „materiál“ na to máme.
- S ktorými produkčnými agentúrami robíte?
Máme veľa spriatelených agentúr, jednoduchšie produkcie si však vieme zastrešovať aj sami. Na produkčnom trhu nastala tiež veľká diverzifikácia agentúr a začali sa štiepiť. Novovzniknuté často robia za zlomok súm tých veľkých. Aj keď aj tu sa to už mení a veľké produkcie sa museli prispôsobiť.
- Štiepenie agentúr je zaujímavá téma.
Mám pocit, že nikdy nebolo toľko reklamných agentúr a produkcií v Bratislave, ako je teraz. Keby sa to zrátalo, tak je možno aj sto reklamiek, a mnohé z nich vznikli štiepením. Vidno to aj na obratoch najväčších agentúr, ktorým sa príjmy výrazne znížili, hoci hlavných klientov nestratili. Trh sa finančne vyčistil a menšie agentúry a freelanceri ťahajú prudko ceny smerom dole. To na druhej strane nie je úplne šťastné, ale je to proste tak.
- V čom je vaša výhoda? Čím sa odlišujete od ostatných agentúr?
Chceme sa odlíšiť práve tým, že sa chceme pozerať na značku úplne od piky. Na začiatku vždy urobíme stratégiu, aj dátovú, a zadefinujeme, v akej kondícii brand je, ako komunikuje a ako by mal komunikovať. Na základe toho potom robíme kompletné kreatívne návrhy a odporúčania komunikačných kanálov. To je naša výhoda medzi malými agentúrami, ktoré sú často veľmi koncentrované na online alebo vyslovene na dáta. My sa pozeráme na klienta komplexnejšie. To, čo robia veľké agentúry za podstatne iné financie, dokážeme my robiť v malom.
- To je asi výhoda pre menších klientov, ktorí si servis veľkej agentúry nemôžu dovoliť a ani na to nemajú čas a ľudí.
Presne tak. Veľakrát nemajú ani marketingového človeka. Vtedy im ho suplujeme, čo je zaujímavá skúsenosť pre nás a užitočná vec pre klienta.