Slovenské reklamné agentúry veľmi prirodzene inklinujú k ambícii vyskúšať si biznis na väčšom a bohatšom českom trhu. Niektorým sa darí nad očakávanie, niektoré sa trápia.
Na túto tému sme v Stratégiách napísali rozsiahly článok, v ktorom rozoberáme (aj s českými marketérmi), v čom je český trh iný ako ten slovenský. Ide o pokus o sondu do prostredia hľadania nového biznisu, tendrovania a rozdielov medzi kreativitou v jednotlivých krajinách. Článok si môžete prečítať TU:
Článok sme napísali ako reakciu na odchod slovenskej Agentúry roka 2022 a 2023 THIS IS LOCCO z českého trhu. CEO Rasťo Bahurinský v podcaste Stratégií OK360°priznal, že sa im nepodarilo uspieť a radšej sa z Prahy stiahnu. Pôsobenie na českom trhu im totiž nedáva ekonomický zmysel.
Podľa neho sa v Česku neustále testujú jednotlivé koncepty, čím sa reklama oberá o princíp vyrušiť, zaujať, priniesť emóciu. Celý podcast nájdete TU.
Oslovili sme zástupcov štyroch vplyvných slovenských agentúr s dlhoročnými skúsenosťami s českým trhom. Ľubomír Lajoš z Elite/Monday Lovers a Elite BTW Praha, Milan Lechnický zo Zaraguza CZ, Valér Hlobil z Jandl a Ondrej Geče z Made by Vaculík sa podelili o svoje skúsenosti a odporúčania ako uspieť v Prahe, v čom sú Slováci lepší, aké sú špecifiká tamojšieho trhu a čo sa dá robiť s tendrovaním.
Česi dávajú viac peňazí do výkonu
Ľubomír LajošCEO
Elite/Monday Lovers Bratislava
a Elite BTW Praha
Na českom trhu pôsobíme už skoro desať rokov a robili sme pre klientov, ako sú O2, EON, Plzeňský Prazdroj, Generali, Hypoteční banka a mnoho ďalších. Český trh je výrazne iný. Mindset je výrazne iný. To, samozrejme, neznamená, že je horší. Nesťažujeme sa, že sú ľudia menej kreatívni, len je to jednoducho iný trh. Tak ako každá iná krajina má svoje špecifiká. Preto je veľmi dôležité ho pochopiť, tak, ako je veľmi dôležité pochopiť, pre aký typ klienta viete robiť.
Zostáva vám 75% na dočítanie.