Štatistický úrad SR zverejnil údaje o tržbách v maloobchode, v stravovacích zariadeniach a v ubytovaní za máj 2021.
Maloobchodné tržby na Slovensku zaznamenali v máji 2021 medziročný nárast až o 11,5 percenta. Pod lepšie čísla sa podpísalo rozhodne uvoľňovanie opatrení v krajine a znovuotvorenie obchodov od 19. apríla 2021. Štatistický úrad ale upozornil aj na ďalšie pozitívum. Maloobchodné tržby si polepšili aj oproti máju 2019 a to o cca 5 percent, čo znamená že obchodníci aktuálne – v máji 2021 utŕžili viac ako v období pred vypuknutím pandémie.
Spomedzi sledovaných oblastí maloobchodu väčšina vykázala medziročný nárast tržieb, v prípade štyroch oblastí išlo dokonca o dvojciferné tempo rastu (špecializované predajne s pohonnými látkami, s ostatným tovarom pre domácnosť, s ostatným tovarom, ale aj maloobchod mimo predajní, stánkov a trhov). Hypermarkety a supermarkety, ktoré tvoria z celkových tržieb maloobchodu vyše 40 percent, zaznamenali taktiež medziročný nárast tržieb a to o 1,4 percenta.
Aprílové uvoľňovanie opatrení dalo obchodom zelenú a tie začali od 19. apríla opäť otvárať svoje prevádzky. Oproti vlaňajšku si síce mnohé kvôli pandémii zatvorené kamenné prevádzky (mimo potravín a drogérie) vytvorili alebo vylepšili svoje online predajné kanály, no ani tie im ich obvyklé tržby nedokázali vygenerovať. Zjednodušene povedané, cez online kanál nedokázali predať alebo utŕžiť toľko, ako keď majú otvorenú kamennú prevádzku. Mnohí zákazníci zároveň nákupy posúvali na neskôr, očakávajúc, kedy budú fyzické obchody opäť otvorené.
Pre veľkú skupinu spotrebiteľov je aj naďalej kľúčovým kontakt s predajcom, tovar chcú pred nákupom vidieť, ohmatať či vyskúšať, možnosť mať zakúpený tovar ihneď k dispozícii či faktor nakupovania ako formy relaxu - zážitku. Navyše mnohí nenakupujú cez online kanál aj kvôli tomu, že malé položky (položky s nízkymi cenami) sa im neoplatia kvôli poštovnému alebo poplatkom za doručenie. Pochopiteľne online nakupovanie má svoje dôležité miesto v schéme nakupovania. Ale ako sa ukazuje, z dlhodobého hľadiska je ideálne v kombinácii s klasickým nakupovaním vo fyzických prevádzkach.
V máji 2021 REŠTAURÁCIE a POHOSTINSTVÁ zaznamenali rýchlejší nárast tržieb o 13,7 percenta. Aj v ich prípade sa jednoznačne potvrdzuje, že výdaj cez okienko či rozvoz jedál nedokážu naplno nahradiť klasickú fyzickú návštevu reštaurácie. Otvorenie terás a následne aj interiérov reštaurácií sa teda jednoznačne podpísalo pod lepšie tržby takýchto prevádzok. Nárast tržieb vykázala v máji aj oblasť UBYTOVANIE a to o 40,7 percenta. Ako uviedol ŠÚ SR, ani v gastro prevádzkach a ani v ubytovaní sa májové tržby ale ešte nedostali na úrovne pred pandémiou.
Tržby maloobchodu, stravovacích či ubytovacích zariadení na jednej strane ovplyvňuje uvoľňovanie opatrení, no na druhej strane aj samotná chuť, nálada, ale i schopnosť spotrebiteľov míňať. Dobrým ukazovateľom môže byť spotrebiteľská atmosféra na Slovensku meraná a pravidelne zverejňovaná ŠÚ SR. Sezónne upravený indikátor spotrebiteľskej dôvery sa na Slovensku postupne zlepšuje a čoraz viac sa približuje k úrovniam pred pandémiou, nakoľko jeho hodnota bola v júni 2021 najvyššia od apríla 2020. Slovenskí spotrebitelia sú tak oproti vlaňajšku optimistickejší a aktuálny stav ich nálady sa dokonca nachádza aj nad úrovňou dlhodobého priemeru.
Na optimizmus spotrebiteľov vplýva mnoho faktorov – ich aktuálny stav, ale aj budúci vývoj. V prípade ekonomického vývoja sa v tomto roku očakáva nárast HDP. Miera nezamestnanosti v prvom polroku rástla z dôvodu druhej vlny pandémie, v druhej polovici roka by postupne počet nezamestnaných už mohol začať klesať. Pracovné portály v týchto mesiacoch dokonca hlásia rekordne veľa pracovných ponúk. To by malo mať pozitívny dopad aj na finančnú situáciu slovenských domácností.
Navyše sa ukazuje, že Slováci počas pandémie výraznejšie sporili – hlavným dôvodom je tzv. odložená spotreba. Ak teda ľudia v úvodných mesiacoch tohto roka míňali menej, tak nie preto, že by nemali za čo, ale skôr preto, že nemali kde - kvôli zatvoreným kamenným obchodom, reštauráciám či hotelom. Spotrebitelia tak posúvali míňanie na neskôr, keď budú obchody či prevádzky opäť otvorené a budú ich môcť osobne navštíviť.