„Napriek tomu, že táto doba je strašne bolestivá a strašne náročná, hovorím, že je to úžasná doba. Kto dostal v tejto dobe naozaj obrovskú facku, stiahla ho k obrovskej pokore, že ide niečo zmeniť a prebudovať – čo neznamená, že si kúpi novú technológiu, ale to, že prebuduje svoje myslenie,“ hovorí Štefan Kozák z eventovej agentúry CREATIVE PRO. Jeho agentúru, podobne ako mnoho eventových, pandémia tvrdo zasiahla. Napriek tomu dnes hovorí, že stále bude robiť to, čo má najradšej - eventy.
Eventy majú za sebou dva mimoriadne ťažké roky. Vy ste ako jeden z mála ľudí pokračovali a presunuli ste sa na onlinové eventy. Ako vnímate spätne uplynulé dva roky?
Pandémia nás zasiahla veľmi a vyžiadala si veľa časových, finančných a ľudských investícií, ktoré budeme ešte dlho splácať. Bola to fakt strašná drina, no na druhej strane musím povedať, že som za túto dobu veľmi vďačný. V živote sme sa nenaučili tak veľmi veľa vecí a zručností v takom krátkom čase. A to nie je klišé, ale realita. Asi nikdy by sa mi nepodarilo tak slepo si veriť, že sa môžeme zmeniť, že tú adaptáciu zvládneme a stále budeme robiť to čo máme najradšej – eventy. A dnes? Aktuálne predstavujú deväťdesiatpäť percent našich tržieb činnosti, ktoré sme na začiatku roka 2020 takmer vôbec nerobili a nepatrili do nášho portfólia. Tušili sme o nich, ale nerobili sme ich.
Predpokladám, že hovoríte o hybridných eventoch?
Áno, tie sme komunikovali a chceli vytvárať dávno pred pandémiou, ale trh nás celkom vysmial. My nie sme Nemecko, Francúzsko alebo Veľká Británia, hovorili nám. Potvrdilo sa nám však, že niektoré veci musia možno naozaj dozrieť a počkať na svoj čas, a že niekedy je na ne ešte priskoro. No môžeme povedať, že minulý rok bol jeden z najúspešnejších pre našu skupinu.
Najúspešnejší v akom zmysle?
V zmysle ziskovosti, respektíve rentability vlastného kapitálu. Nie sú to však obrovské množstvá ziskov. Ešte v januári roka 2020 sme plánovali v rámci našej skupiny vo V4 obraty v pozitívnom scenári asi 20 miliónov eur a Poľsko malo preberať nadvládu, ktorú dovtedy malo Slovensko. V predpandemickom období bol však obrovský, až nezdravý tlak na maržu a my sme nedokázali pri rastúcom trende a 10-miliónovom obrate celej skupiny vytvárať vyššiu pridanú hodnotu. Čo bola čistá katastrofa, vzhľadom na množstvo projektov, atď. Hoci som vždy chcel dosahovať ziskovosť okolo 10 percent, aby bola firma zdravá, nedalo sa. No a teraz? Síce máme nižší obrat, ale naša pridaná hodnota nám vytvára oveľa zdravšiu rentabilitu vlastného kapitálu. A teda aj naprie...
Zostáva vám 85% na dočítanie.