Združenia pre internetovú reklamu IAB Slovakia vydalo správu o výdavkoch do reklamy na internete. Pandemický rok 2020 priniesol na reklamný trh neistotu a výdavky do online reklamy nerástli takým tempom ako roky predtým. Medziročne sa však zvýšili o 2,4 percenta.
V prvom polroku 2020 boli poklesy vo výdavkov do digitálnej reklamy citeľné a v medziročnom porovnaní zaznamenali pokles. Druhý polrok však dotiahol straty z jari a celkovo bolo v roku 2020 preinvestovaných 140 miliónov eur, čo znamená medziročný nárast o 2,4 percenta. Z hľadiska zastúpenia jednotlivých formátov mali na celkových výdavkoch najväčší podiel display reklama (60 %), reklama vo vyhľadávaní (22 %) a prvú trojicu uzatvára riadková inzercia (12 %).
Online reklama podľa odhadov agentúry GroupM Slovakia pre slovenský trh dosiahla v celkových výdavkoch do reklamy 39 % podiel a doťahuje sa tak na televíziu, ktorej patrilo v roku 2020 44 %.
Miroslav Pagáč, Head of Digital ZenithMedia, člen AdEx komisie: „Skončil rok 2020 z pohľadu výdavkov do digitálnej reklamy skutočne nárastom? Osobne považujem za dôležité pozrieť sa na očakávania, ktoré sme mali začiatkom roka 2020. Pôvodne sme v ZenithMedia predikovali rast digitálu na 7 percent. Z tohto pohľadu môžeme povedať, že rok 2020 skončil v poklese približne o 4,6 percenta oproti očakávaniam. Pokles spôsobila obava z neočakávanej pandémie. V prvom polroku boli na jar poklesy vo výdavkov do digitálnej reklamy citeľné a dostali sa do záporných čísiel v porovnaní s prvým polrokom 2019. Obava z pandémie a pokles spôsobili na trhu vo viacerých firmách zastavenie investícií v prvom polroku, niekde aj definitívne škrty na rok 2020. Realita druhého polroka sa však vyvinula pozitívnym smerom a viacero významných zadávateľov uvidelo v pandémii príležitosť, čo naštartovalo chuť komunikovať. To bolo dôvodom, že sme dobehli prepad vo výdavkoch za prvý polrok. Preto dnes môžeme skonštatovať, že rok 2020 dopadol z pohľadu výdavkov do reklamy zaslúženou remízou. Počas prvého pandemického roka 2020 sa trh postupne stabilizoval, preto očakávam, že v roku 2021, ktorý bude posilnený o vzácnu skúsenosť toho predošlého, nás opäť čaká návrat ku 7-8 percentnému rastu a k posilňovaniu digitálu v porovnaní s ostatnými mediatypmi.“
Z reklamných formátov výrazne rástla video display reklama a natívna reklama. Video display reklama za posledné roky kontinuálne rastie, video display tvorí na celkovej display reklame už 34 percent. Výraznejší pokles zaznamenala riadková inzercia (9 %), obdobný trend už bolo badať v prvom polroku 2020. Ide o inzerciu realizovanú napríklad na pracovných portáloch, auto-moto či realitných portáloch. Minimálny nárast zaznamenala reklama vo vyhľadávaní, výraznejší pokles v prvom polroku sa jej v závere roka podarilo vyrovnať.
Mobilná reklama sa v roku 2020 dotiahla na desktopovú. Platformy dosiahli rovnocenné postavenie takmer 1:1, v absolútnej hodnote 70 miliónov eur za každú platformu. Medziročne dosiahli výdavky do internetovej reklamy na mobilnom reklamnom priestore 14 percentný rast a na desktopoch pokles o 7 percent.
Programmatic display reklama
Druhý polrok potiahol aj výdavky do programmatic display reklamy, ktorá je realizovaná cez DSP (Demand Side Platfrom). Programmatic reklama dosiahla rast 7 percent v porovnaní s rokom 2019, pričom v druhom polroku to bol až 10 percentný nárast, v absolútnej hodnote bolo programmaticky nakúpenej 16 miliónov eur display reklamy.
Na základe rozhodnutia AdEx komisie pristúpi združenie IAB Slovakia v roku 2021 k reportovaniu širšej definície programmatic display reklamy, v ktorej bude zahrnutá všetka display reklama preinvestovaná cez automatizované technologické platformy. Takýto report umožní aj porovnávanie výdavkov do programmatic reklamy s ostatnými európskymi trhmi.
Vývoj výdavkov do jednotlivých reklamných formátov, ich podiel a medziročné porovnanie:
Výsledky investícií do reklamy na slovenskom digitálnom trhu pravidelne zverejňuje združenie pre internetovú reklamu IAB Slovakia. Metodika ich výpočtu je založená na priamych deklaráciách výdavkov (v media net-net hodnote) jednotlivých členských médií združenia, t.j. najväčších slovenských vydavateľov a klasifikovaného odhadu výdavkov nadnárodných hráčov AdEx komisiou, ktorej členmi sú zástupcovia najväčších mediálnych agentúr ako aj médií.