O poslednom vývoji ako aj plánoch na rok 2021 IAB Slovakia, najväčšieho digitálneho združenia na Slovensku, sme sa rozprávali s výkonnou riaditeľkou Dašou Karpelovou, ktorá dozerá na jeho chod už viac ako 5 rokov.
Ako by ste definovali posledný rok združenia?
Ku koncu roka sa mi zdalo, že sme toho stihli menej ako po minulé roky, ale spätne som prišla na to, že aj napriek „neštandardnej situácii“ sme toho stihli celkom veľa. Zaviedli sme meranie video obsahu v rámci výskumu IABmonitor, zrealizovali sme dve edície DIMAQ Akadémie a rýchlokurz, participovali sme na súťaži Digital Pie, kde sa nám v spolupráci s realizátorom podarilo zaviesť ocenenie Digital Media Solution a priblížili sme prácu v digitále návštevníkom Profesia Days.
Spolu s členmi sme iniciovali podporu slovenských médií prostredníctvom našej aktivity „Podporme slovenský internet, sme v tom spolu“. Do IAB pribudlo v roku 2020 sedem nových členov, medzi nimi aj prvý zadávateľ reklamy Slovenská sporiteľňa. Tento rok sa k nám pridal Slovak Telekom. K dnešnému dátumu máme 50 členov – najviac v celej histórii združenia.
Akú pridanú hodnotu vidíte v členstve zadávateľov reklamy? Nebudú si záujmy jednotlivých skupín členov navzájom konkurovať?
Inšpirovali sme sa naším nadnárodným združením IAB Europe, ktorého sme už niekoľko rokov členom. V ich členskej základni sa nachádzajú lokálne IAB združenia, vydavatelia, agentúry, technologické spoločnosti ako i zadávatelia. Myslíme si, že keď chceme napredovať v rámci našej brandže, mali by sme otvárať diskusiu so všetkými účastníkmi reklamného ekosystému, a tam zadávatelia reklamy rozhodne patria. Otváranie rôznych tém chceme realizovať cez náš vzdelávaco-raňajkový formát IABbudíček.
Aké plány chystáte na tento rok?
Každý rok si vravíme, že menej je viac a treba sa sústrediť na hlavné piliere IAB a nakoniec vždy trošku uletíme. Plány na tento rok môžu ešte ovplyvniť noví členovia Správnej rady, na ktorej čele bude opäť Matej Kolarovský (GroupM), ktorý vo voľbách obhájil pozíciu predsedu.
Čo sa týka výskumu online návštevnosti IABmonitor tento rok nás čaká zavedenie merania návštevnosti aplikácií. Za predsedu Metodickej komisie, ktorá dohliada nad realizáciou výskumu, bol po druhýkrát zvolený Jozef Šajdík (Dentsu Slovakia). Pod jeho vedením čaká členov komisie otvorenie diskusie s členmi IAB o očakávaniach a požiadavkách na výskum do budúcna a pravdepodobne príprava a spustenie tendra na dodávateľa výskumu.
Tiež chystáme webinár pre našich súčasných ako aj potenciálnych klientov, na ktorom priblížime aktuálny výskum, podmienky vstupu, výsledné dáta, prácu s nimi a výhody, ktoré meranie v IABmonitore prináša.
Pod vedením Adama Zavřela (Mac TV), ktorý sa stal na ďalšie funkčné obdobie opäť predsedom Etickej komisie, pristúpime k aktualizácii súčasného Kódexu preberania obsahu na internete. Kódex bol vytvorený v roku 2015 a mediálne prostredie sa vyvíja. O zmenách ale aj „best practices“ v oblasti preberania obsahu sa chystáme zrealizovať webinár, ktorý by zatiaľ podľa mojich predstáv mal pokryť aj tému etického správania novinárov (v spolupráci s AONE) ako aj etické označovanie natívneho obsahu.
Tento rok sme sa rozhodli zveriť problematiku nových chystaných legislatívnych tém z dielne Európskej komisie do rúk proaktívneho právnika či právnej kancelárie, ktorá pozná prostredie vydavateľov. Chceme pre našich členov pripraviť relevantný výklad chystaných zmien, najmä tých, ktoré budú mať vplyv na ich biznis. Týka sa to napríklad nariadenia ePrivacy, zákona o digitálnych službách a zákona o digitálnych trhoch.
Ako ste spokojní so vzdelávacím programom DIMAQ?
Za dva roky pôsobenia máme za sebou viac ako 100 účastníkov našich kurzov digitálneho marketingu a cez 80 držiteľov DIMAQ certifikátu. Našimi klientmi boli odborníci na rôznych marketingových pozíciách zo spoločností ako Tesco, O2, Slovenská sporiteľňa, Henkel, Pelikán, pracovníci mediálnych agentúr ako i vydavateľov.
Tento rok chystáme rozšíriť DIMAQ o špecializované workshopy. Budeme sa venovať témam, ktoré marketéri v našom poslednom prieskume označili ako tie, v ktorých sa chcú zdokonaliť alebo sa o ne zaujímajú. Vyhrali digitálna stratégia, psychológia nákupu, customer journey aj témy z oblasti natívnej reklamy. Aktuálne dolaďujeme detaily s novými zaujímavými lektormi.
Aké najbližšie kurzy môžu záujemci o digitálny marketing využiť?
Už 9. marca spúšťame online DIMAQ Akadémiu. Síce je to ten typ kurzu, ktorý dáva najväčšiu pridanú hodnotu v prezenčnej výučbe (workshopy, networking), ale situácia nás nepustí. Na druhej strane, pre istú cieľovku bude mať táto forma viac pozitív. Účastníci si môžu spestriť svoj domáci stereotyp, naberú nové vedomosti a aktuálne je za zvýhodnenú cenu, keďže bude realizovaná dištančnou formou. Výučba je naplánovaná na popoludňajšie časy a denne nepresiahne viac ako 3 hodiny. Umožní jej účastníkom stretnúť (aj keď online) nových ľudí, iných ako kolegov z práce. Verím, že je na trhu dostatok marketérov na juniorských pozíciách, ktorí takúto formu ocenia a ich zamestnávatelia ich podporia :-).
Veď kedy boli vedomosti z digitálu potrebné viac ako teraz? Každá značka hľadá spôsob ako čo najefektívnejšie priblížiť svoje produkty a služby zákazníkom, ktorí sú zavretí doma. Náš prieskum ukázal, že až 68 percent opýtaných označilo svoje vedomosti z digitálneho marketingu za dobré až nedostatočné. Veríme, že DIMAQ pomôže túto štatistiku zlepšiť.