Odborníci z Asociácie digitálnych marketingových agentúr (ADMA) sa v júlovom vydaní Stratégií vyjadrovali k tomu, aké vlastné médiá agentúry využívajú. Opýtali sme sa ich, čo najlepšie funguje na budovanie brandu agentúry a ak si agentúry vedie vlastný blog, o aký typ informácií majú čitatelia záujem?
|
Andrej Csino Creative & Strategy Director CORE4 Advertising |
Využívame najmä FB, Instagram pre rôzne druhy contentu. Najlepšie fungujú reakčné posty previazané na naše vlastné USP´s. Blogovanie v našej brandži je otázne, keďže to robí každý s prístupom „treba to robiť, lebo to robí každý“. Preto je brandžový blogový obsah značne generický. Robíme to preto len výnimočne, keď je naozaj čo povedať. Vtedy využijeme blogovo médium Stratégie, alebo vlastnú reláciu s pozvanými hosťami pod názvom C4 Studio.
|
Marek Didák Creative Director Hype |
To, ktoré kanály fungujú najlepšie, závisí od mnohých faktorov, napríklad zamerania a pozicioningu agentúry. Náš focus je na trendy „obsah novej generácie“, a preto sú pre nás must have sociálne siete. Od Instagramu cez Facebook a najnovšie spúšťame aj vlastný TikTok. Okrem toho však, samozrejme, tvoríme blogy, dlhodobo máme silný videoobsah, nepravidelne publikujeme podcasty, pripravili sme aj pár e-bookov a každomesačne posielame newsletter. Summa summarum nám však na budovanie brandu najlepšie fungujú sociálne siete, ktoré nám pomáhajú v pozicioningu.
|
Simona Kubán CEO SCR interactive |
RÝCHLOSŤ: Alza nastolila trend mať všetko a hneď. Tento trend vnímame nielen na eshopoch, kde už nie je rozhodujúca cena, ale rýchlosť doručenia. To isté platí aj v službách. Progresívna agentúra by mala mať okamžité spojenie s fanúšikmi, nebáť sa zdieľať aj najnovšie info, púšťať ľudí do svojej kuchyne. Toto ocenia aj klienti. Rovnako je to aj s témami a názvami článkov, ľudia čakajú 3 zázračné tipy, ako niečo fixnú s čo najmenším úsilím. Sama to robím. Nemáme trpezlivosť prehrýzať sa k jadru veci.
TRENDY: Veľké trendy zo zahraničia slúžia len na inšpiráciu. Novinky majú na Slovensku oneskorenie tak 3 – 4 roky. Chatboti začínajú svoju éru u menších slovenských klientov až teraz, zatiaľ čo v zahraničí je táto technológia už relatívne zastaraná. Tieto trendy využívame skôr pri medzinárodných projektoch. V hľadáčiku máme tooly s AI, keďže našou súčasťou sú aj programátori a to, čo si na marketingu vymyslíme, vedia zrealizovať :).
BRAND: Pre nás sú najefektívnejším zdrojom PR články a digitálny content. Ak sa budeme focusovať na brand, tak určite zaradíme smart bannery, kde vieme využívať AI technológiu s presným cielením. O niečo drahšie bilbordy s dostatočnou penetráciou a televízie robia v brande nenahraditeľnú robotu, ale chcú väčšie rozpočty.
|
Martin Kukoľ Chief of Socialists Socialists |
Či je to vo forme blogu, PR článku alebo social postu – z dlhodobého hľadiska veríme, že agentúrny brand najlepšie buduje naša práca. Nič nás neodpromuje lepšie ako case studies dobrých kampaní, vyhraté tendre a prípadne úspechy. Takže namiesto blogov aktuálne makáme na kampaniach.
|
Kornélia Pazderková Social Media Ideamaker Zaraguza |
Zaraguza komunikuje na Facebooku, Instagrame a LinkedIn. Najlepšie nám fungujú výrazné kampane, ktoré sa šíria samy. Obsah vždy prispôsobujeme sieti, na ktorej práve komunikujeme. Silu digitálnych agentúr vnímame najmä cez social, blog aktuálne nevyužívame. Preto vyberám inšpiráciu z Instagramu, Jessicu Walsh, zakladateľku agentúry & Walsh.
|
Zuzana Bodnárová obsahová špecialistka Basta digital |
V Basta digital píšeme blogy, ktoré spolu s iným obsahom šírime cez sociálne siete a newsletter. Ide o mix strategicky zameraných článkov od skúsených konzultantov a praktických návodov od špecialistov. Na budovanie agentúrneho brandu sa nám osvedčili podujatia, ktoré prinášajú hodnotu či už klientom alebo marketingovej komunite, ako sú SEO zraz, PPCEE alebo špecializované vzdelávacie podujatia so zameraním na jednotlivé segmenty. Zo zahraničných blogov môžem odporúčať ten od newyorskej contentovej agentúry Column Five, ktorý ponúka veľa užitočných zdrojov a inšpiratívnych textov z oblasti (najmä obsahového) marketingu.
|
Blažena Ambróz Sedrovičová Managing Director PS:Digital |
V PS:Digital komunikujeme primárne prostredníctvom sociálnych sietí Facebook a Instagram, a tie nám aj najlepšie fungujú z pohľadu budovania značky. Obsah delíme na ten „odbornejší“ (knowledge, naše práce…), ktorý nájdete na našom Facebooku, a na život v agentúre a naše psíky, ktoré nájdete na Instagrame. A práve tie sa stali našou charakteristickou črtou, a to až tak, že nás niektorí nazývajú P(e)S: Digital. Zároveň komunikujeme aj na LinkedIne a TikToku. Do blogov sme sa pustili len nedávno a doslova nás do nich „dokopala“ korona. Azda nám to vydrží čo najdlhšie. Vo všeobecnosti teda zastávam názor, že mať vlastný agentúrny blog, podcast či akúkoľvek inú obsahovú platformu je skvelý krok, ako priblížiť svoju prácu trhu, inšpirovať, nastoľovať aj spoločenské témy a v neposlednom rade trh aj vzdelávať. Len si je na to potrebné vyhradiť čas a reálne zhodnotiť svoje kapacity. Ak hovoríme o zahraničných inšpiráciách, pre mňa je krásnou ukážkou toho, ako sa to má robiť z obsahovej aj vizuálnej stránky, dizajnérske štúdio IDEO. Aj napriek tomu, že sú dizajnéri a mohlo by sa zdať, že sa ich blog zúži len na špecificky dizajnérske témy, nie je to tak. Spracúvajú ad hoc témy, aktuálne problémy a je krásne čítať, pozerať sa, ako ich plynulo, nenásilne s témou dizajnu prepájajú.
|
Daniel Vachuna Kreatívec THIS IS LOCCO |
Ako sa hovorí, mäsiarove deti sú vegáni, tak to vyzerá aj v dobrých reklamných agentúrach. Nepoznám komunikáciu žiadnej, ani svetovej, z ktorej by mi ustrelilo dekel. Ja radšej sledujem individuality z reklamného sveta ako Pablo Rochat, Leta Sobierajski alebo Jessica Walsh. Sú to marketéri, ktorí tvoria popkultúru. A práve tá najlepšie funguje aj nám na FB a IG, reakcie na aktuálne témy majú niekoľkonásobne vyšší engagement.
Maru Mitlíková Executive Director TRIAD |
V TRIAD-e používame tie médiá, ktoré intuitívne nás ako marketérov zaujímajú a ktoré sledujeme. Čítame blogy, aj ich píšeme, počúvame podcasty, preto aj pravidelne nahrávame obsah na náš podcast MARKETING BEZ OBALU, sledujeme inšpirácie cez sociálne médiá, preto sa snažíme inšpirácie aj šíriť – cez Facebook, LinkedIn a Instagram. Obsah na Instagrame je špecifický, lebo prevažne tam zverejňujeme fotky a videá zo života v agentúre – heslo poznajú všetci v TRIAD-e a každý môže postnúť to, čo sa mu práve zdá vtipné, dobré, zaujímavé. Úprimne, čo viac človek na Instagrame hľadá? V ostatných kanáloch sa snažíme podeliť o know-how, ktoré získavame, na blogu každý mesiac pravidelne vydávame TRIAD WATCH – novinky zo sveta social media, píšeme case studies a už roky je najzaujímavejšou témou MARKETINGOVÝ SLOVNÍK, kde vysvetľujeme pojmy, ktoré sú v marketingu udomácnené, v podcaste robíme otvorené rozhovory s top marketérmi zo Slovenska. Pred koronou sme priniesli úplne nový formát pre nás, a tým je event, ktorý tvoria odľahčené až zábavné rozhovory s rešpektovanými osobnosťami slovenskej reklamy a marketingu – MARKETING TALKSHOW. Korona nám prekazila plány, ale iba dočasne, budeme v tom určite pokračovať!
|
Barbora Sušienková Junior Social Media Specialist RIESENIA |
V rámci našej agentúry komunikujeme aj cez sociálne siete a aj blogy. Komunikujte tak, aby ste pridávali plnohodnotný obsah a ním zasiahli vašu vybranú cieľovku. Či už to bude pridávanie len blogových článkov, alebo iba čisto formou postov na sociálnych sieťach (alebo spojenie týchto dvoch príkladov dokopy). Vo finále je potrebné, aby ste komunikovali kontinuálne a ponúkali niečo, čím si vaše publikum i naďalej budete získavať.
Z analýzy našich článkov máme najúspešnejšie tie, ktoré ponúkajú praktické informácie, a ktoré čitatelia môžu potom následne aplikovať v praxi (tzn. postupy, nápady, tipy a podobne). Zahraničné blogy odporúčame napríklad Brafton, Unbounce či Smarp.
|
Matúš Lovás Managing Director Visibility |
Visibility je známe svojím silným obsahovým marketingom a využívaním vlastných médií. Či už je to náš blog, ebooky, sociálne siete alebo aj podujatia a najnovšie aj podcasty, tak práve pomocou týchto médií dlhodobo úspešne budujeme našu značku. Okrem povedomia nám veľmi pomáhajú aj pri získavaní nových obchodných príležitostí. Z pohľadu informácií používateľov najviac zaujímajú prípadové štúdie, návody a tipy, ako niečo nastaviť, prípadne štatistiky a prieskumy. Odporúčam pozrieť si blogy od Hubspot, Moz.com, prípadne sledovať konkrétnych zahraničných marketérov.
|
Barbora Jurovcová Senior social media manager Elite Solutions |
Blogy by asi nemalo význam písať bez ich proma na sociálnych sieťach, keďže 60 percent trafficu nám prichádza práve odtiaľ. Takže u nás v Elite využívame Facebook ako informačný kanál, kde zdieľame agentúrne míľniky, ako sú noví klienti, pekné projekty, ocenenia a, samozrejme, ako médium na zdieľanie blogov, LinkedIn detto. Náš Instagram je o firemnej „kultúre“, takže tu ukazujeme to, kto za spomínanými míľnikmi stojí, aká sme partia a z mnohých pohovorov vieme, že nám ľudia poslali životopis práve na základe sledovania našich stories. Takže, ak mám odpovedať na otázku, čo najlepšie funguje na budovanie brandu agentúry, bude to asi klišé, ale je to kombo médií a im správne prispôsobený obsah. Čo sa týka typu informácií, o aký majú čitatelia našich blogov záujem – ťažko povedať, ale keď dobre zacielite publikum, majú peknú čítanosť aj blogy o produktoch, ako sú mobilné aplikácie, ale rovnako blogy o social trendoch či úspešných kampaniach.
|
Veronika Caková Marketing Manager Performics |
Budovanie brandu agentúry je dlhodobý proces, na ktorom treba neustále pracovať. Ako agentúra sa snažíme prichádzať s out-of-box nápadmi, ktoré nás odlíšia a ktoré komunikujeme aj naprieč globálnou sieťou partnerských agentúr. Avšak nezabúdame na odborný či edukatívny obsah, ktorý rieši problémy cieľovky a ani na sociálne siete či iné kanály, ktorými aktivizujeme cieľovú skupinu.