Prepuknutie koronavírusu je v prvom rade ľudskou tragédiou, ktorá postihuje stovky tisíc ľudí a má tiež rastúci vplyv na svetové hospodárstvo. Prijatie včasných opatrení môže byť najlepším rozhodnutím, ktoré môžete aktuálne vo svojom podnikaní urobiť. Situácia sa z hodiny na hodinu mení, a preto je potrebné sledovať vždy aktuálne zdroje informácií. Pripravili sme pre vás krátke zhrnutie súčasnej situácie na svetovom a domácom e-commerce trhu.
Vývoj vo svetovom e-commerce
Segmenty, ktoré zaznamenali najväčšie prepady
Tak ako sa šírila pandémia, menilo sa aj nákupné správanie zákazníkov na celom svete a prispôsobovalo sa jednotlivým obmedzeniam. Medzi prvými a súčasne aj najviac postihnutými vertikálami boli tie, ktoré boli napojené na turizmus. Bez ohľadu na krajinu zaznamenali prepad v návštevnosti všetky stránky poskytujúce predaj leteniek, prenájom automobilov či rezerváciu ubytovania, a to vzhľadom na postupné uzatváranie hraníc a povinné karantény pre obyvateľov s cestovateľskou anamnézou.
Portál Similarweb.com pripravil analýzu návštevnosti vybraných segmentov počas aktuálnej situácie, na ktorej možno vidieť prepady a nárasty za posledných 28 dní. V prípade leteckých spoločností nastal prepad v návštevnosti ich stránok v priemere až o 30 percent. V menšej, ale stále nemalej miere boli zasiahnuté rezervačné stránky ubytovacích zariadení či prenájom automobilov. V oboch prípadoch bol prepad nad úrovňou 20 % návštevnosti. Napríklad v prípade rezervačného portálu Booking.com nastal prepad v návštevnosti medzi februárom a marcom 2020 až o 43 percent, čo je v absolútnom vyjadrení približne 200 miliónov návštevníkov za mesiac.
Najnavštevovanejšou stránkou v tejto vertikále bola stránka na zadanie storna objednávky a stránky poskytujúcej informácie o aktuálnej situácii. Tieto zaznamenali medziročný nárast v návštevnosti až o 600 percent.
Budúcnosť prinesie čoraz väčšie prepojenie online a offline sveta, s ktorým sa budeme stretávať aj v kamenných predajniach.
Ešte väčším prepadom čelí segment usporadúvania spoločenských a športových aktivít, ktorý práve rozhodnutiami jednotlivých vlád prišiel o všetku svoju návštevnosť a možnosť realizácie jednotlivých podujatí, navyše predaj vstupeniek je bez vyhliadky akejkoľvek zmeny v dohľadnom čase.
V internetových obchodoch taktiež najviac klesali predaje tovarov spojených s cestovaním. Napríklad v prípade amerického trhu cestovné kufre medziročne poklesli o 80 percent. Klesali však aj predaje v kategóriách letné oblečenie a móda (o 60 percent) či drobná elektronika ako drony s medziročným prepadom predaja o 30 percent.
Segmenty zaznamenávajúce rýchly rast
Práve opačný vývoj sme mohli zaznamenať v internetových obchodoch predávajúcich tovar dennej spotreby. Najväčší rozmach evidovali online predajcovia potravín, drogérie a tovaru do domácnosti. Záujem o tento segment stúpol medzi kritickými mesiacmi o 30 percent a neustále rastie.
V niektorých krajinách to malo za následok, že jednotlivé druhy produktov zdraželi pôsobením nedostatku na trhu rýchlejšie než za posledných 5 rokov pôsobením inflácie a stavu globálnej ekonomiky.
Z tohto segmentu sa stali najpredávanejšími na americkom trhu jednorazové rukavice, ktoré zaznamenali medziročný nárast v predajnosti o 670 percent. Najpredávanejší model domácej pekárne na chlieb bol v internetovom obchode Amazon vypredaný bez náhrady. Medziročný nárast v predaji trvanlivých potravín, ako aj mliečnych výrobkov či balenej zeleniny a ovocia vzrástol o 200 – 400 percent. Nasledoval toaletný papier, pomôcky na cvičenie či potrava pre domáce zvieratá.
Vývoj slovenského e-commerce trhu
Podobne ako vo svete, globálna pandémia začala ovplyvňovať aj náš región. Slovensko sa v rámci regiónu strednej a východnej Európy radí medzi popredné krajiny z hľadiska počtu nakupujúcich zákazníkov na internete. Objemom celkových tržieb v internetovom obchode sa na základe dát od Heureka Group radíme približne na 4. miesto s tržbami na úrovni 1,1 miliardy eur za rok 2018 a 1,36 miliardy eur za rok 2019.
Rovnaký pokles ako v ostatných krajinách zasiahnutých koronavírusom začali ako prvé pociťovať práve cestovné kancelárie a iní predajcovia zájazdov, leteniek a ubytovacích kapacít. Internetový predajca leteniek a zájazdov Pelikan.sk zaznamenal na základe dát zo Similarwebu medzi mesiacmi január až marec 2020 prepad v návštevnosti približne o 580-tisíc návštevníkov, čo tvorí pokles o 70 percent návštevnosti a potenciálnej klientely. Podobnú situáciu zaznamenali zľavové portály, ktoré ponúkajú zážitkové poukazy, kde nastal prepad o 50 až 70 percent návštevnosti za rovnaké obdobie.
Presne opačný priebeh krízových mesiacov zaznamenala vo svojom internetovom obchode maloobchodná sieť TESCO, a to v náraste o 102 percent, čo v celkovom počte návštevníkov znamenalo nárast o 350-tisíc. Zaujímavosťou je, že najpredávanejším alkoholom sa stal konzumný lieh, ktorý mnoho ľudí začalo používať na výrobu dezinfekcie, a medzi potravinami je najväčší dopyt po droždí a múke.
Mnoho internetových predajcov zaznamenáva počet objednávok rovnako veľký ako počas predvianočnej sezóny. Tak isto ako v zahraničí, aj u nás vzrástol záujem o osobné ochranné pomôcky, a keďže sa stali nedostatkovým tovarom, nahradil ich záujem o metrový textil na šitie ochranných rúšok na tvár. Spolu s ním sa zvýšil aj predaj domácich šijacích strojov. Podobne ako v prípade domácej pekárne od Amazonu nastal opätovný rozmach predaja pekární aj u nás, tak ako sme zažili pred pár rokmi.
Ako sa prispôsobujú slovenské firmy a e-shopy
Od nástupu koronavírusu sa do popredia pri komunikácii dostáva „bezpečie“ a „zodpovednosť“. Veľký počet e-shopov aktívne komunikuje, že ich kuriéri nosia rúška a rukavice, že sa dodržujú najvyššie hygienické štandardy. A to nielen na webových stránkach samotných e-shopov, ale aj v marketingových kampaniach. Od bannerov až po videá.
Jednotlivé biznisy sa snažia radikálne prispôsobiť. Veľké e-shopy s kamennými pobočkami relatívne rýchlo prerobili predajne na čisto odberné miesta. Častým javom je aj obmedzenie možností platby, aby sa minimalizoval fyzický kontakt. A to iba na platbu vopred a platbu kartou pri osobnom odbere.
Pomerne veľkými zmenami prešli napríklad aj najväčšie autobazáre na Slovensku. AAA Auto aj Darex upravili svoje procesy tak, aby ste automobil mohli kúpiť výlučne v online priestore bez nutnosti navštíviť parkovisko alebo prísť do fyzického kontaktu so zamestnancami. A to aj s vybavením financovania a prepisom auta. Po predaji vám čerstvo vydezinfikované auto navyše odvezú priamo na adresu, ktorú si sami určíte.
Keď sa vrátime k e-shopom, mnohé sa aktívne snažia zostať blízko svojim zákazníkom a upravujú svoju ponuku tak, aby čo najviac posunuli do popredia produkty a produktové kategórie, o ktoré je teraz najväčší záujem. Na Alze tak vznikli nové kategórie ako „Produkty na prácu z domu“, „Udržujte sa v kondícii“ a mnohé ďalšie.
E-shopy s hračkami a hrami ako iHRYsko.sk vytvorili špeciálnu sekciu a video s odporúčaním spoločenských hier pre školákov a predškolákov. RajHračiek spustil veľkú akciu „Doma nuda nebude!“ s veľkým výberom hračiek pre deti každého veku, s dopravou zadarmo a darčekmi za nákup.
S tým je spojená aj zaujímavá situácia, s ktorou sa stretávame. Kým niektoré e-shopy prudko strácajú predaje, iné sa, naopak, dostávajú do značných ťažkostí, pretože nezvládajú nápor objednávok. A sú nútené rýchlo inovovať a upravovať svoje procesy tak, aby nápory predaja zvládali. To je však, samozrejme, situácia, z ktorej budú samotné e-shopy aj spotrebitelia ťažiť dlhodobo.
Služby ponúkajúce rozvoz potravín domov rastú rýchlo
Od začiatku obmedzení spojených s koronavírusom sa extrémne zvýšil dopyt po službe rozvozu potravín domov. Kým vo februári bolo len do 200 vyhľadávaní frázy „dovoz potravín“, v marci vyhľadávanosť stúpla na 9 900 vyhľadávaní. A to hovoríme iba o vyhľadávanosti jednej konkrétnej frázy, ktorú ľudia zadávajú do Googlu. Situácie sa veľmi rýchlo, doslova z týždňa na týždeň, chopili viaceré spoločnosti, ktoré zabezpečovali distribúciu potravín do reštaurácií, barov a podobných zariadení (ale aj mnohé iné typy firiem).
Kým pred pár dňami by sa vám v Bratislave po vyhľadaní frázy „dovoz potravín“ v Googli platených výsledkoch vyhľadávania zobrazili iba služby iTesco a Edelia, dnes sa zobrazí hneď niekoľko webových stránok ponúkajúcich rozvoz potravín. A to na jednej strane menšie lokálne firmy umožňujúce rozvoz potravín konečným spotrebiteľom iba v rámci konkrétneho mesta alebo okresu, na strane druhej firmy schopné doručiť nákup kamkoľvek na území Slovenska.
Ide o skvelú správu pre spotrebiteľov, keďže noví hráči v segmente sú schopní (kým majú oproti dlhodobým hegemónom nižší denný počet objednávok) doviezť potraviny do 24 až 48 hodín. A súčasne je to ukážkou toho, ako sa dokážu niektoré firmy bleskurýchlo preorientovať v priebehu pár dní na úplne iný typ služby, než poskytovali celé roky.
Kým vo februári bolo len do 200 vyhľadávaní frázy „dovoz potravín“, v marci vyhľadávanosť stúpla na 9 900 vyhľadávaní.
Čo môžete urobiť už dnes
Keďže situácia praje pripraveným, odporúčali by sme vám nepodceniť situáciu. Zamerajte sa na kľúčové oblasti vášho podnikania a pokúste sa nájsť prepojenie s online svetom. Tak ako ste videli v spomenutých príkladoch, veľa spoločností sa chopilo príležitosti a transformovalo svoje podnikanie do online sveta.
Ak máte predajňu (alebo sieť predajní), ktorá je v dôsledku aktuálnej situácie zatvorená, využite ju ako odberné miesto a jej personál presuňte na zákaznícku podporu. Žiaden z vašich zamestnancov nie je lepšie vyškolený o vašom portfóliu ako samotní predavači. Podobne zareagoval na situáciu aj predajca hudobných potrieb Kytary.cz a presunul svojich zamestnancov z predajní na zákaznícku podporu, a na základe hodnotenia od zákazníkov nemali nikdy lepší zákaznícky servis ako teraz.
Práve teraz máte čas na to, aby ste vytiahli všetkých kostlivcov zo skríň a začali ich riešiť. Spravte si audit pracovných procesov a zistite, pri akej činnosti vaši zamestnanci trávia najviac času a pokúste sa ju automatizovať. Zefektívňovanie pracovných procesov je riešením pre výkonnejší a efektívnejší biznis. Integrácia systému dopravcov či platobných brán je vhodný prvý krok.
Pripravte si víziu, kde by sa vaša spoločnosť mala nachádzať o 5 rokov či o dekádu. Stanovte si jasné ciele a začnite plánovať jednotlivé kroky, ktoré vás v krátkodobom či dlhodobom horizonte posunú k dosiahnutiu tohto cieľa. Ak chcete začať expandovať, začnite vyhľadávať rôzne marketplace platformy, ktoré sú vhodným začiatkom. Pripravte si analýzy zahraničných trhov a produktového portfólia. Keď sa aktuálna situácia zlepší, budete pripravení na expanziu a rast. Ak však máte dostatok zdrojov, tak určite nečakajte a začnite expandovať už dnes. Väčší počet objednávok zo zahraničia, napriek potenciálne nižšej marži, vám môže vynahradiť aktuálny výpadok tržieb a získate si tým trhový podiel.
A čo sa týka marketingu – pokiaľ je to možné, teraz je čas skúšať nové veci, nové médiá, testovať nové publiká a prispôsobovať sa tomu, že ľudia sú doma a riešia veci v čo najväčšej miere online. Mnoho firiem utlmilo marketingové rozpočty, čo dáva príležitosť byť videný. Používajte však rozum, ako sme už spomenuli, dopyt po mnohých produktových kategóriách klesol. Hľadajte vo vašom sortimente produktov a služieb to, čo ľudia (doma) teraz potrebujú. Alebo vymyslite nové produkty a služby. A spustite na ne kampane.
Nie ste v tom sami, sme v tom spolu
Tak ako kríza v roku 2009 postupne prešla, prejde aj súčasná. Je však dôležité nájsť si partnera, na ktorého sa môžete spoľahnúť nielen v čase hojnosti, ale aj v prípade krízy. Takého, ktorý príde s inovatívnymi nápadmi, ktorých realizácia vám pomôže rásť. Poučte sa z minulosti a hľadajte riešenia, ako čo najlepšie zareagovať na okolnosti, ktoré priniesla aktuálna kríza. E-commerce trh sa postupne stabilizuje a začína sa dostávať do normálu. Veľkí hráči sa rýchlo adaptovali na podmienky a postupne sa stabilizovali, menší si vytvorili nové stratégie a ukrojili si svoj podiel na trhu. Budúcnosť prinesie čoraz väčšie prepojenie online a offline sveta, s ktorým sa budeme stretávať aj v kamenných predajniach. Nebojte sa experimentovať a pridajte sa medzi priekopníkov doby aj vy.