Ráno si dáte čerstvý chlieb z domácej pekárne chleba, potom si v rámci rozcvičky zabeháte na bežeckom páse, pripojíte sa do práce cez notebook a webkameru a večer si sadnete za šijací stroj a ušijete rúška pre vašich blízkych a ľudí, ktorí to potrebujú. Cez víkend idete na bicykel alebo ho strávite v záhrade a keďže kaderníctva sú zatvorené, na úpravu účesu použijete domáci zastrihávač. Asi tak by sa dal na základe vývoja dopytu v e-commerce za posledné týždne zhrnúť bežný pracovný deň a víkend u väčšiny Slovákov.
Ukazuje to medziročný vývoj dopytu na porovnávači cien a kvality e-shopov Pricemania, ktorý monitoruje ceny takmer 800 000 produktov vo viac ako 2 300 produktových kategóriách.
V tabuľke si môžete pozrieť medziročný vývoj Top 30 kategórií podľa počtu preklikov do e-shopov z vybraných kategórií na Pricemania za obdobie 1.-14.4.2020 vs. 1.-14.4.2019 na vzorke 200 000 návštev:
Z tabuľky je zrejmé že popri dlhodobo silných kategóriách ako mobilné telefóny či notebooky sa do popredia dostali kategórie, ktoré zjavne súvisia s aktuálnou situáciou okolo koronavírusu. Týka sa to kategórií ako šijacie stroje, ktoré medziročne rástli o viac ako 11 000 percent či domáce pekárne chleba, ktoré rástli o takmer 15 000 percent. Zároveň zo spodnej časti tabuľky je zrejmé, že už sa ozýva jar a ľudia budú tráviť viac času v záhrade a v prírode a taktiež kutilovia si prídu na svoje. Najmä rôzne posilňovacie zariadenia teraz idú vo veľkom, keďže fitnesscentrá sú zatvorené a veľa Slovákov chce vyladiť formu “do plaviek”.
Celková návštevnosť Pricemanie za sledované obdobie medziročne narástla na 101,40 percenta., a tak prevyšuje predvianočnú sezónu a zatiaľ sa nezdá, že by tento trend mal spomaľovať.
Bude určite zaujímavé sledovať ďalšie týždne a mesiace, kedy sa ukáže, či ide len o krátkodobý výkyv z titulu zatvorených kamenných predajní, alebo sa časť z tohto nárazového a neplánovaného rastu e-commerce udrží aj dlhodobo.
Retailoví hráči potrebujú raketovo naskočiť do e-commerce vlaku
Z pohľadu B2B ide tiež o zaujímavú situáciu, keďže aj silní retailoví hráči, ktorí doteraz mali online ako doplnkový kanál, prípadne ho úplne opomínali, potrebujú v súvislosti s mimoriadnou situáciou raketovo naskočiť do e-commerce vlaku a vykryť tak aspoň čiastočne výpadok tržieb z kamenných predajní.
Významne sa zvýšil aj počet novozaložených e-shopov, čo potvrdzuje tento trend. Zostáva dúfať, že aj napriek časovému tlaku budú nové e-shopy na takej úrovni, aby poskytli porovnateľný zákaznícky zážitok, ako je to v kamenných predajniach týchto značiek, a aby si vo finále viac neuškodili ako pomohli.
Každopádne už teraz je zrejmé, že aktuálna situácia bude mať dlhodobý dopad na fungovanie firiem a na spotrebiteľské správanie zákazníkov a zároveň toto obdobie prinesie kopec nových príležitostí a inovácií.