Spotify, švédska hudobná služba s vyše 120 miliónmi platiacich užívateľov, bude po novom žiadať od hudobníkov poplatok za to, že spropaguje ich najnovšiu tvorbu. Informovali o tom viaceré portály, okrem iného Bloomberg.
Podľa zástupcov Spotify nastal čas, aby si žiadali od hudobníkov a vydavateľstiev protislužbu za to, že sa im podarilo rozhýbať trh s hudbou a doteraz robili reklamu vydavateľom prakticky zadarmo.
Pravda je však taká, že hudobná služba potrebuje rozdeliť zdroje svojich príjmov. Tie na prvý pohľad nevyzerajú zle – minulý rok firma vykázala vyše 6 miliardové tržby (v amerických dolároch) z predplatného a takmer 700 miliónov dolárov z reklamy. Väčšia časť tržieb tak pochádza od predplatiteľov a skoro celá sa míňa opätovne práve na propagáciu hudobníkov.
Pred časom Spotify predstavil službu Marquee, vďaka ktorej mohli hudobníci a vydavatelia odpromovať svoj najnovší song. Za poplatok Spotify v pop-up okne odporučil užívateľovi najnovší album Justina Biebera. Spotify plánoval od každého hudobníka vyzbierať po 5 000 dolárov. Za odmenu mal hudobník získať 9 000 nových fanúšikov.
Biznis model, pod ktorým Spotify funguje, by sa dal nazvať začarovaným kruhom - vydavatelia a hudobníci síce platia poplatok za promo svojich pesničiek, Spotify ale platí hudobníkom za prehratie pesničky. Na Slovensku, je to podľa portálu spectator.sme.sk 0,10 eura za každé päťdesiate prehratie pesničky.
Tento krok však hudobnej službe nestačil na vyváženie nákladov a tržieb, preto pristupuje k ďalšiemu spoplatneniu. Akú konkrétnu formu reklamy ponúkne vydavateľom, nie je zrejmé. Zrejmé ale je, že ak s ponukou bude súhlasiť jeden z veľkých vydavateľov, pridajú sa ďalší.