Ak si sa už niekedy pokúšal napísať kvalitný natívny článok a neradíš sa práve medzi profesionálov, pravdepodobne si zistil, že to vôbec nie je ľahké.
Na úvod samotného písania si treba zašpecifikovať:
• koho chceme článkom osloviť,
• aké posolstvo mu chceme odovzdať,
• akým spôsobom sa najlepšie priblížite čitateľom,
• kde bude najvhodnejšie článok umiestniť,
• cieľ komunikácie, na ktorom nám najviac záleží.
Takto vymenované to znie v podstate jednoducho, kým si neotvoríš word :-)
Aký je rozdiel medzi klasickým PR článkom a natívnym reklamným článkom?
Pokúšal si sa už niekedy napísať natívny článok a pristihol sa, že ide skôr o klasický PR článok? (Inak, tie sa tiež považujú za natívnu reklamu). Natívne články oproti klasickému PR vyžadujú niečo viac. Základným znakom, ktorým sa odlišujú od PR článkov je fakt, že na danom médiu pôsobia ako prirodzený redakčný obsah. Sú písané jazykom konkrétneho média, ktorý je prispôsobený jeho návštevníkom. Rozdielom medzi týmito dvomi formami je aj miera komerčnosti. Natívny článok pôsobí na čitateľov prirodzene, dokáže zakomponovať značku, jej produkty či služby do obsahu tak, že je pre publikum zaujímavý.
Dobre napísaný natívny článok = obsah žiadaný samotným čitateľom.
Okrem redakčných skúseností je pri jeho tvorbe potrebná aj vyššia dávka kreativity, nápadov, hlbšia znalosť produktov a v neposlednom rade aj znalosť základných princípov, ktoré platia pri vytváraní natívneho obsahu.
Dá sa to naučiť? Niečo určite áno.
Podľa čoho môžeme hodnotiť kvalitu respektíve úspech článku?
Ide o viacero kvalitatívnych a kvantitatívnych parametrov. Napríklad:
• obsah zaujme čo najviac čitateľov (čítanosť),
• vyvolá komentáre, ďalšie otázky, je zdieľaný čitateľmi ďalšiemu publiku (engagement),
• strávený čas čítaním článku,
• prináša v obsahu rady, tipy, zábavu, motiváciu, vzbudí záujem o značku a jej služby,
• zvýši návštevnosť webovej stránky značky (počet preklikov),
• zvýši rast predajov prípadne iných stanovených parametrov,
• a ďalšie.
Chceš zistiť ako vytvárať kvalitné natívne články?
Najbližšie máš príležitosť v apríli na špecializovanom workshope, na ktorom sa so svojimi niekoľkoročnými skúsenosťami podelia Peter Nagy z kreatívneho štúdia SME Creative a Matúš Majer, Head of Native Ads zo Startitup Group. Povedia ti ako funguje natívna reklama, ukážu ako ju robia oni na vlastných case-studies, naučia ťa základné princípy, prinesú ti inšpirácie. Pripravili si pre teba tiež zadanie, na ktorom si môžeš vyskúšať svoje schopnosti v písaní ako aj to, čo si sa naučil. Dostaneš spätnú väzbu na svoju prácu, ktorá ťa posunie o kúsok ďalej. Lektori sa budú venovať aj budúcim trendom, na ktoré sa môžeš zamerať a získať náskok pred konkurenciou. Zaregistruj sa a rezervuj si miesto na 2 aprílové popoludnia.
Pre koho je workshop?
Workshop určite odporúčame redaktorom, ktoré chcú ponúkať svojim klientom aj natívny reklamný obsah a potrebujú nabrať vedomosti, ďalej copywriterom, content manažérom, brand manažérom menších značiek, ktorí sú zodpovední aj za obsahový marketing, social managerom, ktorí obsah aj vytvárajú, freelancerom, prípadne aj čerstvým absolventom žurnalistiky, ktorých zaujala tvorba natívneho obsahu.
A prečo by si mal investovať čas a energiu do kvalitného obsahu?
Existuje na to hneď niekoľko dôvodov:
1. Kvalitný obsah má dlhodobý efekt vzhľadom na to, že čitateľ sa k nemu vie dostať aj neskôr, po zverejnení na vašom kanáli, napríklad cez vyhľadávanie, sociálne siete. Naviac obsah zverejnený na médiách zlepšuje SEO. Články môžeš podporiť aj ďalšou natívnou reklamou, čím získaš dodatočnú návštevnosť.
2. Kvalitný obsah dokáže efektívne a zároveň čitateľsky zaujímavo podsúvať reklamné posolstvá, budovať vzťah k značke.
3. Na takomto obsahu trávime dlhší čas, ktorý opäť prispieva k hodnotám spomenutým v bode 2.
4. Ak ide o natívne reklamné články (zverejnené na médiu niektorého slovenského vydavateľa), tie sa v redakčných systémoch správajú rovnako ako redakčné. Neplatí na ne ad-block, tým pádom ich vidí celé publikum. Ide o formát vhodný pre mobilné zobrazenia (návštevnosť z mobilov už dobehla deskotopovú).
5. Samozrejme, že jedným z cieľov vytvárania a distribúcie kvalitného obsahu alebo natívnej reklamy je získavať nových zákazníkov a zvyšovať tržby značky.
6. Do natívnej komunikácie slovenské značky každý rok investujú čoraz viac peňazí. Investície značiek do natívnej reklamy v uplynulom roku rástli o 12 percent a priblížili sa tak ku 7 miliónom eur.
Ak ťa zaujíma obsahový marketing a natívna reklama, oveľa viac sa dočítaš v Príručke natívnej reklamy. My sami v IAB sme sa rozhodli využiť znalosti profesionálov v oblasti natívneho obsahu a nadviazali sme s nimi spoluprácu na jeho tvorbe. O tom aké výsledky nám to prinieslo, napíšeme niekedy nabudúce.