Tak by sa dala popísať kampaň amerického prezidenta Donalda Trumpa pri prezidentských voľbách v roku 2016. Trump síce do kampane v médiách investoval viac ako jeho súperka Hillary Clintonová, na platenú reklamu dal však iba polovicu z jej rozpočtu.
Dôvod? Sociálne médiá. „Keby o mne tlač hovorila správne a čestne, mal by som omnoho menej dôvodov tweetovať. Bohužiaľ, neviem, či sa to niekedy stane!“ tweetoval v decembri 2016.
If the press would cover me accurately & honorably, I would have far less reason to "tweet." Sadly, I don't know if that will ever happen!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 5. decembra 2016
Americkým médiám sa v kampani vyčítalo, že sú tendenčné a prehnane sa venujú nepodstatným veciam namiesto tým skutočne dôležitým.
Navyše, Trumpovi nedávali ani veľké šance stať sa šéfom Bieleho domu. „Neschopnosť tlače pochopiť Trumpov rast za posledný rok zavŕšené jeho víťazstvom patrí medzi veľké neúspechy žurnalistiky,“ povedal po Trumpovom víťazstve Kyle Pope, šéfredaktor a vydavateľ Columbia Journalism Review.
Úspech Trumpa následne viacerí popisovali, že sa k voľbám postavil nie ako politik, ale ako biznismen. Aby sa však nepovedalo, že celý úspech Trumpa tkvie v médiu s modrým vtáčikom v logu, v kampani si tiež vyberal tradičné médiá, ktoré mu dávali väčší priestor, alebo nepísali o ňom komentáre.
So it turns out that a national press corps made up largely of comfortable, coastal people entirely misread what was going on in the country
— Kyle Pope (@kylepope) 9. novembra 2016
Prečo to však dokázal Trump a Clintonová nie?
„Clintonová sa prezentovala ako odôvodnený hlas, ktorá by nikdy neodsúdila niekoho na Twitteri. Trump naopak ako hrubý rytier, ktorý prichádza zachrániť krajinu netradičnými metódami,“ opisuje Josh Nass špecialista na PR komunikáciu na portáli thehill.com.