Pojem sa prvýkrát objavil v šesťdesiatych rokoch v súvislosti s budovaním vysokorýchlostných tratí v Japonsku a v preklade znamená nová hlavná linka. Tento pojem sa používa aj pre vlaky iba využívajúce japonské rýchlodráhy, oficiálne sú však hikari.
Šinkanzeny dosahujú rýchlosť až 320 kilometrov za hodinu a hrdia sa podobnými prívlastkami ako ich čínski kolegovia – presnosť (až na sekundu), komfort, bezpečnosť a efektivita. V krajine momentálne premáva sedem šinkanzenov, najstarší a najznámejší z nich je šinkanzen Tokaido, ktorý spája mestá ako Tokio, Nagoya, Kyoto a Osaka.
Do roku 2046 sú naplánované ďalšie štyri vysokorýchlostné trate. V Japonsku sa platí dodatok k sume cestovného lístka za použitie šinkanzenov alebo limitovaných expresných vlakov. Zistili sme, že napríklad cena JR Tokio lístka, ktorý pokrýva región Kanto je pre dospelého 10-tisíc jenov, čo je v prepočte asi 75 eur.
„Superrýchlym vlakom som sa ešte neviezla, tým sa oplatí cestovať, keď chce človek prekonať veľkú vzdialenosť za pár hodín a cena lístkov je tomu primeraná. Ale lokálne vlaky a rýchliky sú presné. Nepoviem, že na sekundy, ale ešte sa mi nestalo, že by som čakala. Superrýchle vlaky neovplyvňujú do veľkej miery a využívajú hlavne tunely kvôli času," vysvetľuje slovenská študentka v Japonsku Mária Fojtíková.