Samu Hällfors (na snímke s manželkou) reprezentoval Fínsko na júnovom vyhlasovaní Svetového EY podnikateľa roka.EY Podnikatel roka
StoryEditor

Fínsky vynálezca: Naše zvukotesné búdky dobre poznajú aj v Silicon Valley

07.08.2019, 00:00
V letnom seriáli prinášame rozhovory s esami svetového biznisu. Dnes vám predstavíme Samu Hällforsa, šéfa spoločnosti Framery Oy a aktuálneho fínskeho EY Podnikateľa roka.

Preslávili ste sa výrobou unikátnych zvukotesných búdok, ktoré umožňujú hlasité telefonovanie aj v miestnosti plnej ľudí. Kto má zvyčajne o takýto výrobok záujem?
Tieto produkty sú určené v podstate pre každú korporáciu s viac ako troma desiatkami zamestnancov, ktorí pracujú na jednom mieste v open space. Naším typickým klientom sú tak firmy, ktoré sa zaoberajú vysoko pokročilými technológiami, rôzne startupy, finančné či poisťovacie spoločnosti alebo banky.

Ktoré konkrétne firmy využívajú vaše kóje?
Môžem spomenúť Microsoft, Twitter či niekoľko ďalších známych firiem z kalifornského Silicon Valley, kde už naše produkty dobre poznajú. Potom sú to spoločnosti SAP, Deloitte alebo PwC. V Európe dodávame výrobky tiež viacerým bankám.



Na aké trhy sa prevažne zameriavate?
Veľká časť našich produktov smeruje do Severnej Ameriky, predovšetkým do Spojených štátov. Tie sú pre nás o niečo väčším exportným trhom než Európa. Ďalej vyvážame do ázijsko-pacifického regiónu. Zhruba 90 percent našej produkcie ide mimo Fínska.


Vytypovali ste si nejaké krajiny či regióny, ktoré sú pre vás zaujímavé z hľadiska budúcnosti?
Trhom s veľkou perspektívou je nepochybne Ázia. Veľký potenciál je však rozhodne stále na severoamerickom trhu a takisto v Európe, predovšetkým v Nemecku, vo Švajčiarsku, Veľkej Británii či Francúzsku, ale takisto v Česku a na Slovensku.

Nadviazali ste nejaké obchodné kontakty aj na Slovensku?
Áno, vo vašej krajine máme jedného dílera. Určite však chceme svoj biznis na Slovensku rozvíjať. A nielen tam. Hľadáme možnosti, ako by sme sa mohli ďalej rozširovať. Nadväzujeme preto spoluprácu s novými predajcami po celej Európe. Chceme rásť, byť čoraz väčšou firmou, a to naozaj všade.

Máte predstavu, na ktoré nové trhy, kde ešte nie ste prítomní, by ste chceli expandovať?
V súčasnosti už svojimi exportmi pokrývame pomerne veľkú časť sveta. Naše produkty vyvážame do siedmich desiatok krajín po celej planéte. Samozrejme, existuje ešte niekoľko trhov, na ktorých by sme radi prerazili. Momentálne sa však snažíme koncentrovať na rast v tých štátoch, kde už sme prítomní. To je náš hlavný cieľ.

Kto je vaším hlavným konkurentom?
Prirodzene, nie sme jediná firma, ktorá sa na takéto produkty špecializuje. Naši konkurenti sú však väčšinou menší, než sme my. Firmu sme vybudovali úplne od nuly a boli sme úplne prví, kto začal s takouto produkciou na globálnej úrovni. Pokiaľ viem, momentálne máme najmenej 90 konkurentov. Môžem vymenovať zopár z nich. V Spojených štátoch je to pomerne veľká spoločnosť Orange Box. Veľmi dobré produkty majú aj niektoré európske firmy, napríklad SilentLab z Česka. Niekoľko konkurentov máme aj v Ázii.

Podieľate sa vy osobne na vývoji nových produktov?
Áno, samozrejme. Som vyštudovaný inžinier a vždy sa snažím položiť na stôl svoje vlastné nápady. Vo firme však máme mnoho talentovaných inžinierov, ktorí odvádzajú dobrú prácu. Ja sa už v súčasnosti venujem predovšetkým manažérskym činnostiam.

Vaša spoločnosť Framery Oy je známa inovatívnymi produktmi. Ako vôbec pristupujete k inováciám?
Máme organizované aktivity v oblasti vývoja a výskumu, vďaka ktorým sme schopní prinášať neustále nové technológie a nachádzať inovácie. Skúmame najmä to, ako bude vyzerať práca ľudí a fungovanie spoločností v budúcnosti. Práve z toho vychádzame pri našich nápadoch a hľadaní odpovedí na otázku, ako by sme mali inovovať a aký nový druh technológií vynaliezať.

Koľko percent tržieb investujete do výskumu a vývoja?
Investujeme do toho okolo 10 percent.

Máte výrobnú továreň len vo Fínsku, alebo aj inde vo svete?
Začali sme vo Fínsku a vyrábame tam stále, postupne sme však rozšírili našu sieť dodávateľov. Tá dnes okrem domáceho Fínska siaha aj do niektorých neďalekých krajín, konkrétne do Švédska a Estónska. Niektorých dodávateľov máme aj na Ukrajine. Taktiež sme vybudovali logistický hub v americkom štáte Michigan.

Zriadili ste si v zahraničí aj vlastné predajne?
Nie, vždy spolupracujeme s dílermi a distribútormi. Oni majú kancelárie a predajne, v ktorých predávajú naše produkty. Takto fungujeme v mnohých krajinách celého sveta, kde máme otvorené svoje pobočky.

Predávate aj vo veľkých maloobchodných sieťach?
Nie sú to žiadne globálne siete. Ide skôr o menšie lokálne spoločnosti.

Takže vo švédskom gigante IKEA vaše búdky pravdepodobne nenájdeme...
To naozaj nie. Koncentrujeme sa skôr na siete, ktoré predávajú biznis nábytok. Vo Švédsku je takýchto predajcov viacero, môžem spomenúť povedzme Kinnarps.

01 - Modified: 2024-11-07 23:00:00 - Feat.: - Title: Neurovedkyňa o Alzheimerovej chorobe: Ako sa rodí liek a ktorá tabletka je pre pacientov najväčšou nádejou? 02 - Modified: 2024-11-08 12:08:20 - Feat.: - Title: Šimkovičová ukazuje na ďalšiu hlavu. Šéfovi Pamiatkového úradu volali, aby našiel za seba náhradu (rozhovor) 03 - Modified: 2024-11-07 15:41:28 - Feat.: - Title: Trump presunie pozornosť do Ázie. V otázke Ukrajiny bude chcieť nájst s Putinom obojstranne výhodný kompromis 04 - Modified: 2024-11-06 23:00:00 - Feat.: - Title: Majú všetko. Okrem obyčajného šťastia. Poznáte to? Psychologička hovorí, prečo byť dosť dobrý úplne stačí 05 - Modified: 2024-11-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Zubár: Za čo (ne)môže genetika, ako veľmi je dôležitá zubná pasta a prečo by kola mala byť len na predpis?
menuLevel = 2, menuRoute = focus/biznis, menuAlias = biznis, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
08. november 2024 17:10