Katharina List-Naglová je predstaviteľkou v poradí už tretej generácie rodiny Listovcov na čele firmy F/LIST.EY Podnikatel roka
StoryEditor

Rakúska producentka luxusných interiérov: Našim cieľom je biznis trieda v komerčnej leteckej doprave

31.07.2019, 00:00
V letnom seriáli prinášame rozhovory s esami svetového biznisu. Dnes vám predstavíme Katharinu List-Naglovú, šéfku spoločnosti F/LIST a aktuálnu rakúsku EY Podnikateľku roka.

Patríte medzi popredných európskych hráčov v produkcii luxusných interiérov lietadiel a jácht. Stále ste však relatívne malá spoločnosť, najmä v porovnaní s veľkými výrobcami lietadiel ako Boeing či Airbus. Môžete prezradiť váš kľúč k úspechu v súboji s týmito konkurentmi?
Máte pravdu v tom, že sme naozaj malí, lenže práve to považujeme za našu výhodu. Súboj o klienta je vďaka tomu pomerne jednoduchý. Všetci naši konkurenti, predovšetkým pokiaľ ide o letecký biznis, sú skutočne obrovskí. Majú takú veľkú moc, akú my nikdy nebudeme mať. Na druhej strane my máme veľmi blízky kontakt s našimi klientmi. Sme spoľahliví, nikdy by sme im nesľúbili niečo, čo by sme neboli schopní splniť. A zákazníci našu čestnosť a úprimnosť, priame a jasné správanie oceňujú. Vedia totiž, že im ponúkneme riešenie šité priamo na mieru. Dokázať vyriešiť problém presne na želanie klienta je pritom veľmi dôležité. Pretože dnes musíte v biznise neustále myslieť dopredu, najmä ak nechcete, aby sa vaša produkcia stala zastaranou.

Ako sa vo vašom biznise dá vlastne inovovať?
Existuje veľa spôsobov inovácií, najjednoduchší je pravdepodobne ten, že necháte zamestnancov, aby prinášali svoje vlastné nápady. Práve oni sa totiž rozprávajú každý deň so zákazníkmi, počúvajú ich a na základe týchto podnetov pracujú na nových produktoch. Aj vďaka tomu majú toľko dobrých a zaujímavých myšlienok. Ak teda chcete inovovať, nechajte to na zamestnancov. V každodennej praxi vidia, čo sa robí zle, čo možno urobiť lepšie a čo zákazníci vyžadujú od našej spoločnosti. Preto ich nechávam, aby riešili problémy. Myslím si totiž, že to je najlepší motor, ktorý naštartuje vašu inováciu.


Koľko percent tržieb investujete do inovácií?
Investujeme do nich približne osem percent našich tržieb.

Podieľate sa vy osobne na vývoji nových produktov?
Musím sa priznať, že nemám technické vzdelanie. Nie som technička, aby som mohla takéto veci riešiť. Mám však priamy kontakt so zákazníkmi. Keď sa s nimi rozprávam, vždy počúvam, čo hovoria. A následne sa zaujímam, či naši zamestnanci splnia ich požiadavky. Snažím sa pomôcť vyriešiť ich problémy, aby sa mohli od nás vrátiť domov spokojní. To je pre mňa veľmi dôležité a k tomu aj smerujú všetky inovatívne procesy vnútri našej spoločnosti.

Spoločnosť F/LIST dnes zamestnáva zhruba osem stoviek ľudí. Máte medzi nimi tím špecialistov, ktorí vyvíjajú nové produkty?
Áno, máme na to určené veľké inžinierske oddelenie. Len inžinierov špecializovaných na vývoj nových produktov v ňom pracuje zhruba šesť až sedem desiatok. Takisto máme veľké oddelenie výskumu a vývoja, ďalej rozsiahlu sekciu, ktorá sa venuje materiálom a procesom ich spracovania. Potom oddelenie, ktoré sa zaoberá problémami počas samotného procesu výroby. Takže zamestnávame naozaj veľa ľudí, ktorí pracujú len na inováciách.

Sídlite v Thomasbergu v spolkovej krajine Dolné Rakúsko, vzdialenom sotva sto kilometrov od Bratislavy. Je celá vaša výroba sústredená len v Rakúsku alebo máte nejaké aktivity aj za jeho hranicami?
Máme dohromady deväť pobočiek po celom svete. Tri výrobné zariadenia a centrála sú v Rakúsku, jedna fabrika v Brazílii a dve v Spojených štátoch. Najnovšie sme otvorili továreň v kanadskom Montreale. Ďalej máme jednu pobočku v Dubaji a ďalšiu v Berlíne. Najnovšie sa chystáme otvoriť závod aj vo Veľkej Británii.

Kto je vaším najväčším konkurentom v biznise?
Záleží to na segmente. Najmä na tom, či sa bavíme o leteckom priemysle, alebo o iných odvetviach. V leteckom segmente sú to samotní producenti strojov. Vyrábajú aj interiéry paluby lietadla. Vždy sa snažia zasahovať aj do tejto sféry. My môžeme uspieť jedine vtedy, ak budeme mať produkty lepšie, než sú ich.

Medzi rýchlo rastúce trhy patrí Ázia, predovšetkým Čína. Neplánujete vstúpiť aj tam?
V budúcnosti pravdepodobne áno, ale v súčasnosti také niečo nechystáme. Momentálne máme príliš veľa práce s rozvojom biznisu v regiónoch, kde sme už aktívni. Prirodzene, mám rada neustály pokrok a pohyb. Chcem expandovať aj na trhy, kde zatiaľ nie sme prítomní. Netýka sa to len Číny, ale aj okolitých krajín, ako je Singapur. V každom prípade si myslím, že predovšetkým v leteckom biznise sme schopní vyrábať viac než dnes. Takže áno, uvažujeme o tom, zatiaľ však ešte nemáme konkrétne plány.

Neuvažovali ste o spolupráci s veľkými producentmi lietadiel ako Boeing či Airbus?
V skutočnosti s nimi istým spôsobom už spolupracujeme. Vyrábame interiéry pre stroje Embraer, Bombardier a Pilatus. Boeing pritom nedávno prevzal značku Embraer a Airbus zase firmu Bombardier. V biznise je také niečo úplne prirodzený proces.

Spolupracujete len s výrobcami lietadiel alebo aj s leteckými spoločnosťami, ktorým prerábate interiéry strojov?
Nemáme žiadne obchodné kontakty s leteckými spoločnosťami, keďže zatiaľ nepôsobíme v komerčnom biznise. To je aj dôvod, prečo ešte stále nemáme nadviazané reálne kontakty na Boeing či Airbus. Som však presvedčená, že v budúcnosti nadviažeme spoluprácu nielen s nimi, ale aj s leteckými spoločnosťami. Chceme totiž priniesť naše interiéry aj do prvej a biznis triedy v komerčnej leteckej preprave.

V ktorých ďalších veľkých odvetviach pôsobíte popri leteckom biznise?
Druhým naším hlavným odvetvím je výroba luxusných interiérov superjácht. Spolupracujeme s renomovanými dodávateľmi plavidiel na kľúč. Momentálne máme zo segmentu jácht asi 50 miliónov eur ročne. V leteckom biznise to je okolo 65 miliónov každý rok.

Máte nejaké obchodné kontakty aj na Slovensku?
Zatiaľ nie, určite ich však v budúcnosti chceme mať. Nadviazali sme napríklad veľa obchodných kontaktov v Slovinsku. Spolupracujeme tam napríklad s producentom rebríkov či rôznych kovových komponentov. Slovensko by však pre nás tiež mohlo byť veľmi zaujímavé.

Viete o tom, že by sa niektoré z vašich produktov využívali aj na Slovensku?
Nie, žiadne takéto informácie nemám.

Chystáte expanzie na nové trhy?
Áno, chceme naďalej rozvíjať existujúce segmenty biznisu, a to tak na trhoch, kde pôsobíme už teraz, ako aj v nových regiónoch. Zároveň však plánujeme aj úplne nové veci. Chystáme sa napríklad vstúpiť na trh s vrtuľníkmi a tiež do komerčného lietania. Niekoľko veľmi zaujímavých nápadov máme aj v segmente jácht, kde chceme rozšíriť spoluprácu s producentmi plavidiel najvyšších tried. Uvidíme teda, čo nás čaká ďalej.

Vy predstavujete už tretiu generáciu na čele firmy, ktorú v 50. rokoch minulého storočia zakladal váš starý otec. Pripravujete aj nasledujúce generácie, že jedného dňa prevezmú firmu?
Toto vám zatiaľ nedokážem povedať. Moje deti majú teraz šesť a osem rokov, takže sú ešte príliš malé na to, aby premýšľali, čo chcú v dospelosti robiť. Ale urobím všetko, čo bude v mojich silách, aby som ich vzdelávala a viedla k podnikaniu. Chcela by som, aby premýšľali ako podnikatelia. Aby som však bola úprimná, nemyslím si, že by mali nejakú inú príležitosť, keďže každý deň ma vidia pracovať v tomto biznise. V každom prípade spravím všetko pre to, aby sa o firmu zaujímali. Zároveň ich však nikdy nebudem nútiť, aby firmu raz prevzali.

Aká bola vaša vlastná skúsenosť? Trávili ste vo firme detstvo a bolo jasné, že ju raz prevezmete?
Nikdy to nebolo také samozrejmé. Prirodzene, môj otec vždy dúfal a želal si, aby som prišla za ním a prejavila záujem vstúpiť do firmy. Rozhodne sa však nedá povedať, že by mi spadla do vienka ako dar. Nebolo to dopredu plánované, že sa stanem riaditeľka. Jednoducho sa to tak stalo. Musela som si však odpracovať v každom oddelení istý čas, než som v roku 2009 nastúpila do funcie generálnej riaditeľky.

Kto je Katharina List-Naglová
Aktuálna rakúska EY Podnikateľka roka je od roku 2009 generálnou riaditeľkou rakúskej spoločnosti F/LIST. Firma, ktorú v polovici minulého storočia ako malú stolársku dielňu zakladal starý otec List-Naglovej, je dnes popredným producentom luxusných interiérov súkromných lietadiel a menších biznis strojov, ako aj jácht najvyššej triedy či domácností. Zamestnáva zhruba 800 ľudí a má zákazníkov v 33 krajinách sveta.

01 - Modified: 2024-11-07 23:00:00 - Feat.: - Title: Neurovedkyňa o Alzheimerovej chorobe: Ako sa rodí liek a ktorá tabletka je pre pacientov najväčšou nádejou? 02 - Modified: 2024-11-08 12:08:20 - Feat.: - Title: Šimkovičová ukazuje na ďalšiu hlavu. Šéfovi Pamiatkového úradu volali, aby našiel za seba náhradu (rozhovor) 03 - Modified: 2024-11-07 15:41:28 - Feat.: - Title: Trump presunie pozornosť do Ázie. V otázke Ukrajiny bude chcieť nájst s Putinom obojstranne výhodný kompromis 04 - Modified: 2024-11-06 23:00:00 - Feat.: - Title: Majú všetko. Okrem obyčajného šťastia. Poznáte to? Psychologička hovorí, prečo byť dosť dobrý úplne stačí 05 - Modified: 2024-11-05 23:00:00 - Feat.: - Title: Zubár: Za čo (ne)môže genetika, ako veľmi je dôležitá zubná pasta a prečo by kola mala byť len na predpis?
menuLevel = 2, menuRoute = focus/biznis, menuAlias = biznis, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
08. november 2024 19:56