Za viac ako štyri desaťročia ste vybudovali nielen najväčšiu japonskú maloobchodnú sieť, ale zároveň jedného z globálnych lídrov v retailovom biznise. Ako ste vôbec dostali nápad otvoriť predajňu, v ktorej by si vaši zákazníci mohli nakúpiť všetky produkty za 100 jenov?
Celá história sa začala dlho predtým, než som v decembri 1977 založil spoločnosť Daiso Industries. Prvé pokusy s podnikaním som urobil už v 60. rokoch minulého storočia. Avšak ani zďaleka sa všetko, čo som vtedy rozbehol, nestretlo s úspechom. V roku 1972 som dokonca zbankrotoval. Spoločnosť, ktorú som mal predtým, skrachovala. Tak som dostal nápad predávať drobné predmety, ktoré používa každý. Pomyslel som si, že by to mohlo mať úspech. Aby to bolo jednoduché, vymyslel som, že všetko bude stáť 100 jenov. Táto myšlienka sa chytila, biznis sa rýchlo rozširoval. Ukázalo sa, že to je skutočná zlatá baňa.
S ktorými predmetmi ste začínali?
S vecami každodennej potreby, najmä kuchynskými predmetmi ako lyžičky, poháre či tanieriky. Samozrejme, všetko to boli drobné veci, ktoré kúpite za pár drobných. V tom čase nebola za výberom sortimentu žiadna veľká stratégia. Postupne sme náš sortiment rozširovali.
Dnes ponúkate desaťtisíce produktov a pôsobíte v 28 krajinách sveta. Ktoré trhy považujete za kľúčové pre vaše podnikanie?
Naším hlavným trhom je jednoznačne východná a juhovýchodná Ázia. Okrem Japonska to je Čína, Taiwan, Thajsko, Malajzia, Singapur či Filipíny. Desiatky obchodov máme aj na Blízkom východe – v Spojených arabských emirátoch, Kuvajte, Katare alebo Saudskej Arábii. Rovná stovka prevádzok je na americkom kontinente. Naprieč kontinentmi máme viac ako päťtisíc obchodov.
Ste aktívni aj v Európe?
Mali sme obchod v Rumunsku, ale situácia na trhu sa zmenila a my sme odtiaľ odišli. Zamerali sme sa na iné regióny, ktoré rýchlo rastú.
Chystáte sa jedného dňa do Európy vrátiť?
Momentálne o tom neuvažujeme. Musíte sa však spýtať môjho syna, ktorý teraz firmu vedie. Ja som už na dôchodku. Prijímanie nových stratégií som prenechal nasledujúcim generáciám.
Odlišuje sa sortiment v jednotlivých obchodoch podľa krajín?
Prirodzene, na niektorých trhoch sú lokálne produkty obľúbenejšie než inde. Vo všeobecnosti však platí, že v každom obchode ponúkame zhruba 70-tisíc rovnakých výrobkov. Ťažko však povedať, ktorý z nich je najobľúbenejší a najlepšie sa predáva.
Pôsobíte v takmer troch desiatkach krajín. Všade platí pravidlo, že tovar stojí rovnakú sumu?
Áno. V Spojených arabských emirátoch je to napríklad sedem dirhamov, v Číne desať jüanov a v Spojených štátoch 1,50 dolára. Samozrejme, máme aj niektoré produkty, ktoré sú drahšie, ale tých je menšina.
Svoj tovar iba predávate, alebo aj vyrábate?
Máme vlastných producentov, ktorí to pre nás vyrábajú a zároveň navrhujú dizajn produktov. My sa staráme o technologický vývoj nových výrobkov. Samozrejme, všetky produkty v obchodoch predávame pod našou vlastnou značkou Daiso.
Všetko vyrábate v Japonsku?
Nie, asi 40 percent tovarov dovážame. Väčšina sa vyrába v Číne.
Spomínali ste, že vyvíjate nové produkty. Akú úlohu zohrávajú vo vašom biznise inovácie?
Veľmi veľkú. Inovácie sa u nás dejú každý deň. Ak chceme byť aj naďalej lídrom na trhu, musíme inovovať každú jednu minútu či dokonca sekundu. Aj vďaka tomu dodáme na trh viac ako 800 nových produktov ročne.
V apríli ste oslávili 76 rokov. Hovoríte, že ste už na dôchodku, podieľate sa však ešte stále na vývoji nových produktov?
Kedysi som sa na vývoji aktívne zúčastňoval, ale dnes už nie. Teraz už oddychujem.
Využívate produkty značky Daiso vo vašom dome?
Samozrejme. Každý týždeň osobne kúpim asi 70 predmetov z našich obchodov.
Ste známy aj vďaka pestrým charitatívnym aktivitám. Môžete o tom povedať niečo bližšie?
Sociálnych programov máme viacero. Ako jeden z mnohých príkladov môžem uviesť projekt v Kambodži, kde pomáhame tamojším deťom a školám. Podporujeme tamojších učiteľov. Vďaka týmto aktivitám uľahčujeme prístup k vzdelaniu aj tým najchudobnejším vrstvám obyvateľov krajiny, ktorá stále trpí na nedostatok učiteľov. Projekt dostupného štúdia s uznaním ocenila aj vláda Kambodže. A nás táto činnosť baví, sme nadšení z toho, že tam môžeme vzdelávať ľudí.
Dnes ste už na dôchodku. Predsa len, pomáhate svojmu synovi s riadením firmy aspoň radami?
Nie, syn ma nahradil na poste šéfa spoločnosti pred dvoma rokmi a o biznis sa stará už iba on. Je dostatočne skúsený a nepotrebujeme odo mňa žiadne rady. Robí to maximálne profesionálne.
Nakupujete počas vašich ciest s obľubou v obchodoch značky Daiso?
Určite áno, rád cestujem po celom svet a navštevujem obchody našej spoločnosti. Je to jedna zo zábavných vecí, ktoré robím počas ciest. Nikdy sa nezabudnem pozrieť do obchodu Daiso.