Spoločnosť Trend Hygiena dlhé roky vedú Štefan a Anna Bugárovci. Syn Roland (vpravo) sa už pripravuje na prevzatie firmy.TREND HYGIENA
StoryEditor

Majiteľ firmy Trend Hygiena: Na podnik myslíme neustále

22.07.2019, 00:00
Sú úspešní a pracujú pre nich najbližší aj vzdialenejší príbuzní. Prečítajte si ich príbehy v seriáli HN Rodinné firmy.

Dlhé roky pôsobil na vysokých manažérskych pozíciách v domácich aj nadnárodných spoločnostiach. Skúsenosti zbieral v Slovenskej elektrizačnej prenosovej sústave či telekomunikačných koncernoch AT&T, Slovak Telekom a T-Mobile. Jeho manželka Anna zase pracovala v Národnej banke Slovenska. „V roku 2004, keď sa už naše dve deti osamostatnili, sme sa s manželkou vrátili domov, do rodnej obce Ohrady pri Dunajskej Strede. Ja som bol stále aktívny ako poradca v oblasti telekomunikácií, spoločne s priateľmi sme sa však pustili do budovania virtuálnej elektrárne na Slovensku,“ spomína pre HN na začiatky podnikania Štefan Bugár, generálny riaditeľ ohradskej spoločnosti Trend Hygiena. Tá dnes patrí medzi hlavných hráčov na našom trhu v oblasti služieb a poradenstva pri dodržiavaní čistoty a hygieny, upratovania či vypracovania pandemického plánu.

Ponuka na biznis
Pred 15 rokmi to s vlastným biznisom Štefanovi Bugárovi ešte nevyšlo, keďže projekt virtuálnej elektrárne sa nepodarilo zrealizovať. Na jar 2009 však dostal ponuku od známeho, ktorý v Maďarsku podnikal v oblasti papierenského priemyslu. „Navrhol mi, aby sme na Slovensku rozbehli veľkoobchod s hygienickým papierom. Hoci to bol segment z úplne iného súdka, neodmietol som. Vždy ma priťahovali nové možnosti. Takisto manželka už mala popri poradenstve v bankovom sektore viac času. Tak som ju prehovoril, aby sme založili spoločnosť a skúsili to.“


Manželia Bugárovci oslovili dvoch či troch schopných ľudí, ktorí tomuto biznisu trochu rozumeli. Štefan mal za úlohu pomôcť svojimi manažérskymi skúsenosťami a radami pri príprave podnikateľskej stratégie, Anna sa podujala postrážiť financie. „Cez víkend sme vymysleli názov spoločnosti, nakreslili logo a poprosili právničku, aby nachystala dokumenty potrebné na registráciu. Súčasne som po večeroch pripravoval biznis plán a súpis potrebných úkonov nevyhnutných na rozbeh firmy.“


Prvého júla 2009 tak vznikla spoločnosť Trend Hygiena, pôvodne s tromi zamestnancami. Klienti boli s jej službami spokojní, firma úspešne rástla. Síce pomaly, ale nepretržite.


Bugárovci si na štarte podnikania nepoložili otázku, či chcú robiť rodinný biznis. Nikdy ani takýmto spôsobom neuvažovali. Štefan priznáva, že to prišlo samo, keď skladali tím. „V okolí Dunajskej Stredy bolo už pred desiatimi rokmi ťažké nájsť kvalitných a skúsených pracovníkov, či už obchodných zástupcov, účtovníkov alebo ďalšie profesie. Hľadali sme preto najprv v okruhu známych a širšej rodiny. Takto nastúpila na miesto našej fakturantky moja švagriná. Doteraz pracuje vo firme.“

Červená kontrolka
Bugárovi ako skúsenému manažérovi často zablikala červená kontrolka z učebníc – vyvaruj sa rodinných príslušníkov vo svojej firme. Štefan sa však cítil na to, že to so svojou povahou dokáže. „A musím dať za pravdu múdrym ľuďom, podľa ktorých ten, kto na rodinné podnikanie nie je pripravený a nemá potrebné osobné vlastnosti, nemusí jeho zvláštnosti zvládnuť. Vyžaduje si to predovšetkým jasné pravidlá vo firme a ich dôsledné dodržiavanie, zároveň však aj trpezlivosť, maximálnu spravodlivosť i schopnosť ovládať svoje emócie a vedieť si pozorne vypočuť každého. Toto všetko násobí špecifikum práca verzus súkromný život.“


Dnes má Trend Hygiena 18 zamestnancov a externú účtovníčku. Medzi nimi je popri generálnom riaditeľovi Štefanovi a konateľke Anne hneď niekoľko členov rodiny Bugárovcov. „Keďže na trhu je chronický nedostatok skladníkov – vodičov, tak som prehovoril môjho brata, aby sa pripojil k nášmu tímu. Firma z roka na rok pekne rastie, obratovo aj sortimentom. Rozširuje sa spolupráca so zahraničím, a to z hľadiska dodávateľov aj odberateľov,“ pripomína Štefan Bugár.


Vo firme už pôsobí aj nasledujúca generácia. Deti využívajú skúsenosti, ktoré nadobudli prácou v zahraničných koncernoch. Syn Roland je podobne ako jeho otec Štefan expertom v oblasti IT. Pôsobil na manažérskej pozícii v nadnárodnej japonskej spoločnosti NEC. Dcéra zase pracovala ako manažérka ľudských zdrojov vo švajčiarskom koncerne Schindler AG.


Keďže NEC pred časom zredukoval svoj biznis v Európe, Štefan prišiel s návrhom, aby Roland vstúpil do rodinnej firmy. „Na predchádzajúcich pracovných pozíciách získal syn neoceniteľné skúsenosti ako obchodný zástupca pre Maďarsko, neskôr country manažér pre Českú a Slovenskú republiku. Jazykovo je dobre vybavený a popri práci zvládol aj štúdium MBA v Prahe. Ponúkol som mu teda, aby viedol obchodný tím a súčasne sa pripravoval na vedenie firmy.“

Tretia generácia
Dnes, po piatich rokoch v Trend Hygiene, je Roland Bugár riaditeľom a prokuristom spoločnosti so všetkými právomocami a povinnosťami. O slovo sa pritom hlási už aj tretia generácia. „Cez letné mesiace zapájame do práce i vnuka, ktorý študuje na vysokej škole. Vypomáha v sklade a postupne sa oboznamuje s firmou. O financie sa naďalej stará manželka Anna. Ja rád poradím a vždy pomôžem tam, kde treba,“ tvrdí Štefan.


Bugárovci medzitým na pozíciu prevádzkového riaditeľa povýšili jedného dlhoročného, firme oddaného a veľmi schopného zamestnanca. Všetky strategické a dôležité rozhodnutia spolu analyzujú a hľadajú najlepšie riešenia. Štefan priznáva, že nie vždy nájdu na prvýkrát finálne riešenie. Občas je potrebné, aby sa na jednotlivé návrhy pozreli ešte raz, najlepšie až na druhy deň ráno. „Lebo, ako sa hovorí, ráno je múdrejšie večera. Čas tak dokáže nádherne spojiť mladosť, energiu, rozhodnosť a skúsenosť.“


Zakladateľ firmy od nastupujúcich generácií očakáva, že do firmy prinesú novú energiu, postupy aj technologické znalosti. „Žijú oveľa rýchlejším tempom, dnes je výrazne väčší prístup k informáciám. Nové technológie a softvérové programy pomáhajú pracovať omnoho efektívnejšie. V procesoch je menej chýb, pretože technológie pomáhajú znížiť chybovosť zapríčinenú ľudským faktorom.“


Manažéri majú vďaka nim dokonalý a presný prehľad o zásobách a pohybe tovaru. Môžu získať analytické informácie v ktoromkoľvek momente, čo výrazne napomáha plánovaniu toku peňazí a „just in time“ spôsobu biznisu. A čo Štefan považuje za najdôležitejšie – mladí konečne začínajú rozumne chápať ochranu životného prostredia. Preto aj Trend Hygiena ponúka vlastné BIO čistiace prostriedky.

Jedna veľká rodina
Bugárovci sa v práci držia jedného hlavného motta – vždy a všetko robiť tak, aby klienti boli spokojní a vo firme vládla dobrá pracovná atmosféra. Zároveň je pre nich dôležité mať v poriadku papiere aj účtovníctvo, jednoducho, aby ich nezaťažovala zbytočná byrokracia. „Nechceli sme veľa, len aby sme mohli podnikať a popritom mať z práce radosť. Sedieť doma totiž nie je náš štýl,“ hovorí Anna Bugárová.


Podľa jej manžela je nepochybne dôležitým faktorom úspechu aj to, že firma pracuje a žije ako jedna veľká rodina. „V bežnom každodennom živote nie je potrebné rozdávať úlohy, keďže každý vie, čo treba. Keď je na jednom úseku viac práce a ostatní to vidia, tak prídu vypomôcť. Snažíme sa čo najpresnejšie dodržiavať štandardy. Aby sme uspeli v silnej konkurencii, pravidelne robíme certifikačný audit. Máme Systém manažérstva kvality ISO 9001. Moje slová, že to s ochranou životného prostredia myslíme vážne, dokazuje aj fakt, že sme zaviedli i Systém environmentálneho manažérstva ISO 14001. A nielen to.

Zavedenie týchto systémov a ich dodržiavanie vedie k disciplíne a poriadku. Každý vo firme vie a chápe, že máme ISO. V tomto idú príkladom najstarší zamestnanci, z ktorých traja sú s nami od úplného začiatku.“


K udržaniu tejto atmosféry napomáhajú aj spoločné tréningy či školenia zamerané napríklad na nové produkty. „A keďže väčšina chlapov sú doslova gurmáni, tak často organizujeme spoločné výlety za gastronomickými zaujímavosťami, ale aj na vianočné trhy v okolitých štátoch.“

Krízové situácie
Prirodzene, aj u Bugárovcov občas dochádza ku krízovým situáciám. Štefan však má recept na to, ako ich zvládať. „Vyžaduje si to predovšetkým veľa trpezlivosti a odhodlanie nerobiť unáhlené rozhodnutia. Sú veci, ktoré by som za iných okolností aj ja sám urobil úplne inak. Čaro rodinného podnikania však spočíva práve v tom, že aj toto musíte zvládnuť.“


V mnohých veciach je pritom rodinný biznis podľa Štefana jednoduchší, keďže rodina sa vo väčšine prípadov dokáže rozhodnúť veľmi rýchlo. Inokedy treba s dôležitým verdiktom počkať na druhy deň.


Rodinnú formu biznisu však Štefan v žiadnom prípade nepovažuje za prekážku. „Samozrejme, keď žijete s firmou a konkurencia vás takpovediac nenechá ani spať, podnik vám chodí po rozume v každej chvíli.

Treba si to však vedieť aj odľahčiť a neotvárať ťažké témy doma pri obede. Na druhej strane, napríklad pri kávičke či poháriku vínka sa môžu preberať veci ako plány do budúcnosti alebo názory príbuzných na niektoré veci, obzvlášť keď sa to týka všetkých členov rodiny.“


Štefan podľa vlastných slov pevne verí, že jeho pracovný elán a zdravotný stav mu dovolia ešte dlho byť aspoň pri tom, ako firma ďalej rastie. „Každý deň dávam synovi viac a viac priestoru na riadenie a rozhodovanie. Mám veľkú radosť, keď vidím, ako sa mu darí. Ale keď sa vyskytne problém, tak by som chcel, aby bez obáv prišiel za mnou po rady a názory na vec.“

Rýchly rozvoj firmy
Šéf firmy sa pritom netají tým, že má do budúcnosti ďalšie plány. Napríklad i s projektom virtuálnej elektrárne, ktorý mu pred 15 rokmi nevyšiel. „Aj keď sa to vtedy nepodarilo rozbehnúť, nádej stále žije. Verím, že keď to funguje v zahraničí, musí sa to podariť aj u nás.“


Zatiaľ sa však venuje ďalšiemu rozvoju Trend Hygieny. Firma sa za desať rokov svojej existencie skutočne rozrástla. Už krátko po svojom vzniku na základe signálov od zákazníkov rozšírila portfólio hygienického papiera od slovenského výrobcu SHP Harmanec a talianskeho koncernu Cartierra Carrara značky Bulkysoft o profesionálne čistiace prostriedky od talianskej firmy SUTTER Professional. Neskôr aj o upratovacie pomôcky a náradie od nemeckej firmy VILEDA Professional. Bugárovci si na to prenajali skladové priestory, i keď neskôr uvažovali aj o vlastných skladoch.


Trend Hygiena dnes dokáže obslúžiť aj najnáročnejších klientov, čo sa týka sortimentu i kvality. Poradí však takisto v oblasti zabezpečenia hygieny a upratovania.


K tomu treba pripočítať široké portfólio vlastných výrobkov. Podľa Štefana Bugára sa len ťažko dá hovoriť o najúspešnejšom produkte. „Keď hovoríme o hygiene, tak je to vždy súbor produktov. Máme zaregistrovanú vlastnú ochrannú značku čistiacich prostriedkov Trend a Trend BIO. Tie sú zaradené do rodiny štandardných čistiacich prostriedkov pre široké použitie, ktoré sa vyrábajú z klasicky dostupných chemických látok. V tomto rade máme takzvané otvárače dverí – napríklad Trend WC Olej. Výrobok odstráni pach vznikajúci pri rozklade kyseliny močovej. Navyše obsahuje aromatický olej, čo dlhodobo zabezpečí príjemný vzduch v sanitárnych priestoroch. Ďalšími takými produktmi sú Trend studený odmasťovač a Trend Stop plesni. Keď zákazník tieto produkty vyskúša, tak sa už vráti k nám a chce tento výrobok.“

Ochrana životného prostredia
Trend Hygiena považuje ochranu životného prostredia za jednu zo svojich priorít. Spoločenská zodpovednosť voči prírode a jej ochrane nie je podľa Štefana Bugára módnym výstrelkom, ale povinnosťou dať do pozornosti dôležitosť tejto témy. Dôležité je zastaviť znečisťovanie životného prostredia chemikáliami prostredníctvom používania biologicky plne odbúrateľných čistiacich prostriedkov.

„Skupina nových produktov Trend BIO je obzvlášť vhodná do domácností či poľnohospodárstva, ale aj na priemyselné účely. Obsahuje hydroxid draselný, účinkom ktorého sa zrýchli aktivita batérií a v priebehu dvoch až troch minút sa rozložia nečistoty ako olej, tuk či ťažké kovy. V priebehu štyroch hodín premenia nečistoty na mastné kyseliny. Je to povrchovo aktívny prostriedok, ktorý zneškodní po nanesení na povrch všetky druhy baktérií, plesní a vírusov.“


Ďalším podobným rozhodnutím bolo nepoužívať hnacie plyny v rozprašovačoch, ktoré výrazne negatívne ovplyvňujú ozónovú vrstvu. Preto je nevyhnutné nahradiť ich mechanickými rozprašovačmi. „V tomto sme boli medzi prvými na trhu. Hľadáme cesty, ako ďalej ešte prispieť k ochrane životného prostredia.

Najbližšie plány sú na zavedenie portfólia produktov pre rýchle občerstvenie z biologicky odbúrateľných materiálov.“ Podľa Štefana si však vyžiada ešte veľmi veľa úsilia, aby bežní používatelia brali ochranu životného prostredia ako samozrejmosť. Súčasný objem obratu tovaru a snaha rozbehnúť vo veľkom výrobu a predaj Trend BIO čistiacich prostriedkov núti Trend Hygienu opäť otvárať otázku nových a väčších skladových priestorov a zároveň s tým aj obstarania vlastných priestorov.

01 - Modified: 2019-07-22 06:10:01 - Feat.: - Title: Rodinné firmy tvoria alternatívu veľkým hotelovým sieťam 02 - Modified: 2019-07-08 11:28:31 - Feat.: - Title: Majiteľ vinárstva Karpatská perla: Vo firme sa cítim ako v rodine 03 - Modified: 2019-07-01 07:54:14 - Feat.: - Title: Zakladateľ firmy Murat: Prácu sme riešili vždy a všade
menuLevel = 2, menuRoute = focus/biznis, menuAlias = biznis, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
08. november 2024 04:47