Tým, že na Slovensku existuje súkromné podnikanie len necelé tri desaťročia a niektoré firmy prešli maximálne prvou generačnou výmenou, vo väčšine prípadov zostávajú na ich čele zakladatelia, prípadne druhá generácia. V zahraničí je však bežné, že nasledujúce generácie vlastníkov zveria riadenie podniku do rúk ostrieľaných manažérov. Firma totiž neraz vyrastie do takých rozmerov, že prednosť pred rodinou dostanú profesionáli s bohatými skúsenosťami, ktorí majú všetky predpoklady podnik v náročnej konkurencii ďalej rozvíjať. Samotní potomkovia zakladateľov si potom užívajú majetok, ktorý v nejednom prípade kontrolujú z pozície šéfov dozornej rady.
Pod skúseným manažérom
Príkladom je jedna z najväčších hotelových sietí na svete Marriott International. Spoločnosť ešte v roku 1927 založil v americkej metropole Washington John Willard Marriott spolu so svojou manželkou Alice. Manželia v 60. a 70. rokoch minulého storočia postupne odovzdali celé výkonné riadenie firmy svojmu najstaršiemu synovi Johnovi Willardovi Marriottovi. Ten sa stal predsedom správnej rady koncernu v roku 1985, teda po smrti svojho otca.
John Willard „Bill“ Marriott viedol firmu aktívne niekoľko desaťročí. Keď sa koncom marca 2012 vzdával jej riadenia, neodovzdal ho žiadnemu zo svojich štyroch detí, ale skúsenému manažérovi, od ktorého očakáva ďalšiu expanziu. Od roku 2012 tak koncern z kresla prezidenta a generálneho riaditeľa vedie Arne Morris Sorenson, ktorý v minulosti pôsobil napríklad ako riaditeľ ďalšej rodinnej firmy Wal-Mart, najväčšej maloobchodnej siete na svete.
Značka na celý život
Samotný Marriott, ktorý v marci tohto roka oslávil 87 rokov, v súčasnosti zostáva výkonným predsedom a predsedom správnej rady. Okrem toho je členom výkonného výboru či predstavenstva viacerých ďalších firiem a inštitúcií. A popri tom si užíva svoj majetok, ktorý sa odhaduje na necelé tri miliardy dolárov. Stále sa však považuje za reprezentanta značky Marriott, s ktorou je spätý celý život. „Keď sa pozriem na svoju ženu Donnu, rodinu, deti, vnukov aj pravnukov, ako aj na 650-tisíc mužov a žien s menovkou Marriott, vidím inšpiráciu, ktorá zostáva každý rok nemenná,“ povedal Marriott vlani v Monaku na vyhlasovaní Svetového EY podnikateľa roka, kde reprezentoval Spojené štáty.