Na začiatku podnikateľského plánu stál Tomáš Marusič, ktorý počas štúdia v Nitre pracoval vo firme zaoberajúcej sa kryoterapiou. V nej sa usiloval uplatniť získané znalosti o kvalite výroby, riadenia a technologickom vývoji.
Tento odbor neskôr zaujal aj jeho súrodenca Petra. „Keď som ukončil štúdiá na univerzite, môj brat Tomáš bol už dva roky zamestnaný vo svete kryoterapií. Spolu s ním, vtedy však ešte len vo dvojici, sme začali spoluprácu so zahraničným výrobcom kryosáun,“ spomína pre HN na začiatky podnikania Peter Marusič, konateľ a spoločník firmy Cryoniq. Spoločnosť sídliaca v Nových Zámkoch-Dolnej kapse sa zaoberá predajom kryosáun a kryoterapeutických pomôcok. Počas pobytu v takomto zariadení je organizmus na rozdiel od klasickej sauny vystavený extrémne nízkym teplotám.
Práca spojená s cestovaním
Súrodenci Marusičovci spočiatku chodievali inštalovať kryosauny a robili technickú podporu pre ich výrobcu v rôznych kútoch sveta. „V tom čase sme boli vysielaní na rôzne montáže. Vďaka tomu sme namontovali desiatky kryosáun v Nemecku a Taliansku. Zároveň sme chodievali aj na jednorazové montáže do krajín ako je Austrália, Čína, Čile, Spojené arabské emiráty či Singapur,“ hovorí Peter.
Ako priznáva, práca spojená s cestovaním bola jeho snom už počas štúdií, hoci samotná kryoterapia nebola nikdy špecializáciou bratskej dvojice počas školských čias. „Po nejakom čase sme začali kryosauny aj distribuovať popri ďalších iných výrobkoch. Naše aktivity neustále narastali. Čím dlhšie sme však pracovali s výrobcom, vďaka ktorému sme sa zoznámili s kryoterapiou, tým viac sme pociťovali, že konkurencia nami ponúkaný produkt predbieha kvalitou aj funkciami. Ostro sme totiž sledovali dianie aj iné výrobky na trhu.“
Ťažké rozhodnutie
Bratia Marusičovci z tohto dôvodu spolu s ďalšími distribútormi vyvíjali tlak na výrobcu. V tomto smere sa im však nedarilo a sťažovalo im to prácu. Urobili preto ťažké rozhodnutie. „Vstúpili sme do sveta výroby a neustálej organizácie. Dovtedy sme však nad tým ani neuvažovali, pretože to je omnoho náročnejšie ako len chodiť na montáže a predávať.“
O tom, že chcú spoločne podnikať, snívali súrodenci od školských čias. „Už asi vo veku 10 či 12 rokov sme mali s bratom detské rozhovory o rodinnom biznise. „Nečakali sme však, že to príde hneď po univerzite,“ konštatuje Peter.
Cryoniq podľa neho momentálne zamestnáva 21 ľudí vrátane zamestnancov mimo Slovenska. Vo firme okrem bratov Marusičovcov, ktorí sú dvoma konateľmi, pracujú aj ich rodičia. Občas im pomáha aj ich mladší brat a strýko.
Potenciál v mladých ľuďoch
Na úvahy o generačnej výmene majú obaja konatelia čas. „Keďže sme s bratom ešte sami mladí, nepripravujeme nastupujúcu generáciu na prevzatie firmy. Sústreďujeme sa na medzinárodný rast firmy a rozširovanie tímu,“ dodáva Peter.
Marusičovci vidia veľký potenciál aj v mladších ľuďoch či absolventoch, predovšetkým v ich modernom zmýšľaní a prístupe, ktorým dokážu tlačiť firmu vpred. „V našej firme sú však rôzne vekové kategórie. Zamestnávame aj starších ľudí a dôchodcov, ktorí firme dodávajú stabilitu a organizáciu.“
Spoločnosť v súčasnosti rozširuje svoje aktivity v zahraničí. Má vlastné pobočky vo Veľkej Británii a v Spojených štátoch. Venuje sa aj rozvoju trhov, kde už fungujú jej distribútori.
Na Slovensku má Cryoniq už dlhší čas stabilný tím. „Naša firma je svojím spôsobom jedna veľká rodina, kde sa väčšinou všetci k sebe správajú s úctou. Jednou z našich zásad je to, aby si ľudia, ktorí sa dennodenne stretávajú, rozumeli aj v tom prípade, že majú iný názor na vec. A v prípade konfliktov by mali byť všetci k sebe priami. Tým predídu nedorozumeniam,“ zdôrazňuje Peter Marusič.
Firma organizuje počas roka teambuildingy. Najväčšia akcia je bezpochyby tá vianočná. Vo firme prevláda takzvaný googlovský prístup, keď v hlavnej miestnosti sú zábavné aktivity pre zamestnancov. Vedenie považuje za dôležité hlavne napredovanie firmy a zlepšenie životov ľudí v nej pracujúcich. Cryoniq má aj zamestnancov, ktorí sú v spoločnosti takmer od začiatku.
Tvrdé výmeny názorov
V podniku dochádza aj ku krízovým situáciám, ktoré sa nezaobídu bez tvrdých názorových výmen. „Vždy sa však cez to prenesieme. Vieme totiž, že je to nielen pre dobro celej firmy, ale aj rodiny. S bratom máme podobný prístup k veciam, preto sa na zásadných veciach takmer vždy zhodneme,“ pripomína Peter.
Podľa neho je náročné oddeliť súkromný život od pracovných povinností. „Práca, ktorej sa odovzdáte naplno a vážite si v nej každú ponúknutú príležitosť, si totiž vždy vezme svoju daň. Keďže sme v tomto biznise krátko, ešte cítime, že neprišiel čas poľaviť. Avšak, samozrejme, každý deň sa v tom snažíme udržiavať rovnováhu. Zatiaľ sa nám príliš nedarí.“
Riadenie podniku je podľa Petra zatiaľ len na oboch bratoch. Usilujú sa však rozšíriť tím a zorganizovať firmu tak, aby v nej bol každý aspoň sčasti nahraditeľný a bratia sa tak mohli viac venovať súkromnému životu.