Dnes americký výrobca prežíva najväčší letecký škandál v dejinách, ktorý zapríčinilo zrútenie lietadla typu Boeing 737 MAX 8 v Etiópii, kde zahynulo všetkých 157 pasažierov vrátane štyroch Slovákov. Katastrofa sa stala len päť mesiacov po páde rovnakého modelu lietadla aeroliniek Lion Air v Indonézii, ktorý si vyžiadal 189 obetí.
Po týchto dvoch leteckých haváriách, pri ktorých zahynulo dovedna 346 ľudí, letecké úrady a spoločnosti po celom svete zakázali lety všetkých lietadiel z kategórie 737 MAX.
Predbežné opatrenie stojí aerolinky podľa výpočtov HN približne 60 miliónov dolárov denne, čo pre citlivé obdobie, v ktorom sa aktuálne aerolínie nachádzajú, nie je vôbec dobré. Aj preto sa akcie Boeingu prepadli za dva týždne o 17 percent a trhová kapitalizácia firmy klesla o viac ako 40 miliárd dolárov.
A tak všetci investori upierajú zrak na kroky jedného muža. Generálneho riaditeľa Davida Muilenburga, ktorý čelí jednému z najťažších testov spoločnosti v celej jej 102-ročnej histórii. „Investori vyhodnocujú nové informácie, je to pre Boeing citlivé obdobie, ale vykľučkuje z toho dobre.
Tieto výkyvy však ešte nejaký čas potrvajú,“ uviedol analytik Lukáš Kovanda z Czech Fund. Napriek tomu investori momentálne vyčkávajú na informácie o havárii. Leteckí odborníci varujú, že je príliš skoro na to, aby sa dalo presne určiť, čo sa s lietadlom 10. marca stalo.
„Stále je však v hre variant, že išlo o náhodnú udalosť. Takáto správa by pomohla obnoviť reputáciu spoločnosti a cena akcií by zareagovala rastom,“ upozorňuje analytik Finlordu Boris Tomčiak.
Opravu „chybných lietadiel“ však spochybňuje mnoho významných zákazníkov. „Boeing mal nový softvér dodať po piatich až šiestich týždňoch po nehode lietadla Lion Air. Povedali sme im, že sa to nesmie naťahovať. A teraz sme tam, kde sme,“ povedal pre The New York Post zástupca pilotov z American Airlines Michael Michaelis.
Mnohé letecké spoločnosti museli narýchlo nájsť lietadlá, ktoré by nahradili uzemnený model, čo predražuje lety aeroliniek.
Viaceré aerolinky plánujú zrušiť objednávky z radu 737 MAX. Celkovo má ísť o 585 lietadiel. Pre letecké spoločnosti by globálny stop mohol byť argumentom na zrušenie nákupov. Aerolinky, ktoré zrušia objednávky, znášajú obrovské finančné pokuty.
„Bez oboznámenia sa s obsahom zmlúv je prakticky nemožné odhadnúť, aké sú šance na hladké vycúvanie zo zmlúv zo strany aerolínií. V každom prípade, vzhľadom na predmet týchto zmlúv sa dá očakávať, že to nebude triviálne,“ tvrdí Tomáš Mészáros z advokátskej kancelárie Kaduc & Partners.
Mnohé letecké spoločnosti, tak trpia kvôli Boeingu ešte viac napriek tomu, že si pravdepodobne budú od Boeingu nárokovať škodu.