Európske letecké koridory začali byť doslova prešpikované strojmi, ktoré však musí niekto riadiť.
Stať sa pilotom pritom vôbec nie je jednoduché. Jednak získať licenciu stojí obrovské peniaze – cena sa pohybuje rádovo v desaťtisícoch eur. A trvá niekoľko rokov, kým nádejný aviatik absolvuje všetky skúšky a lety v kresle druhého pilota, kým bude môcť zasadnúť do kokpitu ako kapitán dopravného lietadla.
Nedostatok pilotov
Keď sa k tomu pripočítajú aktuálne globálne problémy so všeobecným nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily, pre budúcnosť leteckého priemyslu to neveští nič dobrého. Aerolinky už teraz avizujú ťažkosti s hľadaním nových dopravných pilotov. „Problém s nedostatkom pracovných síl je problémom európskej ekonomiky. Samozrejme, dotýka sa to aj leteckej dopravy. Ekonomika rastie, zvyšuje sa dopyt po prepravných službách. Letecké spoločnosti zvyšujú počty liniek a logicky potrebujú viac leteckého aj pozemného personálu,“ uviedol pre HN expert na vzdušnú prepravu Daniel Ferjanček, ktorý je majiteľom a riaditeľom leteckej spoločnosti Go2Sky.
Tento problém sa podľa neho netýka iba pilotov, ale všetkých subjektov podnikajúcich na leteckom trhu. Teda leteckých spoločností, letísk, riadenia letovej prevádzky, handlingových služieb, palivárov, letušiek, pilotov, mechanikov či ďalších profesií vykonávaných na zemi. „V letectve pracujú kvalifikovaní ľudia a získanie kvalifikácie trvá rádovo roky. Z letectva viac ľudí odchádza ako prichádza. Tým vyniká nerovnováha,“ pripomína Ferjanček. Výcvik pilota je podľa neho viacročný proces, ktorý stojí veľa peňazí samotného kandidáta aj leteckú spoločnosť. A nárast počtu vycvičených pilotov nie je taký rýchly ako rýchlo rastie trh.
Nevyhnutný výcvik
Sektor v súčasnosti zamestnávia zhruba pol milióna profesionálnych pilotov. Keď sa však vezme do úvahy ich vek a rýchly rast segmentu, obavy sú na mieste. V najbližších dvoch desaťročiach bude potrebné vyškoliť státisíce nových pilotov. Tí musia nielen nahradiť pilotov odchádzajúcich do penzie, ale aj doplniť stavy v súvislosti s narastajúcim dopytom po leteckej preprave a očakávaným zvyšovaním flotily svetových aeroliniek. Spoločnosti plánujú do roku 2036 nasadiť do prevádzky až o 41-tisíc letadiel viac než dnes. Na to budú podľa správy popredného amerického producenta lietadiel Boeing potrebovať 637-tisíc nových pilotov.
Získať za necelých 20 rokov takúto armádu však rozhodne nebude jednoduché. Znamená to totiž denne 87 nových pilotov, teda 15 minút na každého.