StoryEditor

Zistenie HN: Západ Slovenska má najhoršie cesty, no dostáva nejmenej. Vládny audit odhalil pozadie výtlkov

21.08.2024, 19:32
  • Cestári musia narábať na rozdiel od diaľničiarov len s peniazmi, ktoré im dá štát. 
  • Tie však podľa vládneho auditu neprúdia tam, kde ich najviac treba. 
  • Kým biznis so zvodidlami a s bezpečnostnými prvkami zažíva renesanciu, samotné cesty a mosty upadajú. 
  • Výsledky vládneho auditu, ktorý má HN k dispozícii, ukazujú aj na otázniky so sťahovaním Slovenskej správy ciest. 

Zatiaľ čo diaľnice sú na Slovensku v pomerne dobrom stave, to isté sa nedá povedať o cestách prvej triedy. Aj jedny, aj druhé komunikácie pritom spravujú štátne organizácie. Diaľničiari však na rozdiel od cestárov využívajú na udržiavanie svojej siete aj príjmy z mýta, čo je viac než 100 miliónov eur ročne.

Zhruba toľko by podľa investičných plánov potrebovali navyše ročne aj cestári, ak by chceli splniť svoje ciele. Tie však stoja takpovediac na vode a podľa vládneho auditu nie sú ani úplne jasné.

HN majú k dispozícii výsledky kontroly, ktorá sa v rozpočtovke ministerstva dopravy robila v roku 2022. Audítori identifikovali mrhanie financiami, nerovnomernú podporu ciest v jednotlivých regiónoch a kritizovali aj kontroverzné sťahovanie do nových priestorov firmy, v ktorej v minulosti pôsobil Boris Kollár. 

image

Dunaj a Váh robia cestárom problémy. Štát hasí havarijné stavy na dôležitých koridoroch

Asfaltovať nestačilo

Materiál skúma účtovné, ale aj systémové problémy Slovenskej správy ciest a podieľali sa na ňom aj analytici z ministerstva financií. Organizácia mimochodom vznikla v roku 1995 z Riaditeľstva diaľnic.

Neskôr v roku 2005 sa od nej odčlenila Národná diaľničná spoločnosť. Cestári sa vtedy dostali viac na perifériu záujmu. Podľa ľudí z fachu došlo práve v tomto období aj k odbornému vyprázdneniu firmy, čo sa dnes premieta aj do toho, že infraštruktúra v ich správe upadá.

V dlhodobo nevyhovujúcom stave je dnes asi 40 percent ciest prvej triedy. Výrazne znížiť túto bilanciu sa podľa kontrolórov nepodarilo ani po mega investícii do veľkoplo...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-08-23 12:16:59 - Feat.: 1 - Title: Dunaj a Váh robia cestárom problémy. Štát hasí havarijné stavy na dôležitých koridoroch 02 - Modified: 2024-07-31 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Rozbité „panelky“ ubúdajú. Pozrite sa, kde všade sa ešte drží betón a aké sú plány cestárov 03 - Modified: 2024-07-15 13:15:51 - Feat.: 1 - Title: Štát podpísal zmluvu s Nemcami. Obchvat na západe sa po rekordne dlhom tendrovaní môže stavať
01 - Modified: 2024-10-29 15:34:35 - Feat.: - Title: Rážove plány s PPP projektmi sa zadrhávajú. Pri najdlhšom tuneli mení štát prístup 02 - Modified: 2024-10-14 07:11:37 - Feat.: - Title: Kollár pre HN: Do budúcnosti sa chcem zamerať na samoživiteľky. V parlamente je ešte väčší cirkus ako za nás 03 - Modified: 2024-10-05 09:26:28 - Feat.: - Title: Hnutie Sme rodina sa pripravuje na návrat do veľkej politiky, vyhlásil Kollár. Očakáva rozpad vlády 04 - Modified: 2024-10-04 17:24:12 - Feat.: - Title: Obchvat tam mal stáť už pred siedmimi rokmi. Cestári rozbiehajú tender na kľúčovú spojnicu nanovo 05 - Modified: 2024-09-07 06:18:48 - Feat.: - Title: Danko: Sulíkovi, Matovičovi a Kollárovi sa vracia, čo zasiali
menuLevel = 2, menuRoute = finweb/ekonomika, menuAlias = ekonomika, menuRouteLevel0 = finweb, homepage = false
17. november 2024 04:10