Predsedovia samosprávnych krajov zažalujú vládu za 300-miliónové nedoplatky voči podnikom SAD z minulého roka. Financovanie autobusovej dopravy je podľa županov prenesená kompetencia zo štátu v rámci fiškálnej decentralizácie, a preto by sa mali minuloročné straty SAD-iek hradiť zo štátnej pokladnice. Dopravcovia sa ocitli v mínuse najmä v dôsledku minuloročného prudkého zdraženia nafty. "V žiadnom prípade peniaze neuvoľníme. Naša právna analýza je jednoznačná - je to originálna kompetencia vyšších územných celkov a keby sme aj chceli, nemôžeme tieto peniaze vyplatiť," povedal po včerajšom rokovaní vlády minister financií Ivan Mikloš. Rovnaký názor má aj minister dopravy Ján Prokopovič. "Vláda nepochybila. Ide o originálnu kompetenciu - tak, ako sme rozhodli. Nech rozhodnú súdy," povedal. Podľa právnika Radoslava Valápku bude úspech SAD záležať na výklade zákona, ktorý zrejme bude musieť riešiť až Ústavný súd.
Rad je teraz na krajoch
Minister financií riešil problém nedoplatkov voči SAD so zástupcami žúp začiatkom apríla za zavretými dverami. Už vtedy dofinancovanie odmietol s tým, že kraje dostali vlani o 1,5 miliardy korún viac, ako predpokladali, že budú mať na základe dohody po fiškálnej decentralizácii. Zástupcom krajov ponúkol len technickú pomoc pri vyčísľovaní nárokov autodopravcov. Tú však podľa hovorcu ministra financií Petra Papanka župani doteraz nevyužili. Šéfovia krajov sa radšej do konca tohto mesiaca obrátia na súd, v rovnakom termíne však musia problém nedoplatkov vyriešiť. "Dopravcovia majú zmluvy s VÚC, tí nám to musia uhradiť, otázka pre nich je - z akých peňazí," povedal splnomocnenec Zväzu autobusovej dopravy George Trabelssie. "Zatiaľ do 30. mája odložili daňové priznania, dokedy musia túto sumu zúčtovať," dodal. Po tomto dátume bude každý podnik riešiť nedoplatky s VÚC individuálne. "Keby to kraje neriešili a súd by sa dlho ťahal, tak reálne hrozí kolaps v SAD-kách, a tým aj v cenách výkonov," tvrdí Trabelssie.
Zľavy by sa rušiť nemali
Predsedovia krajov však na včerajšom stretnutí potvrdili, že nechcú, aby sa ich spor so štátom negatívne prejavil v regiónoch. "Budeme individuálne rokovať s podnikmi Slovenskej autobusovej dopravy o ďalšom postupe v autobusovej doprave," povedal košický župan Zdenko Trebuľa. Problémom sa zrejme vyhne aj doprava v Trenčianskom, Žilinskom, Nitrianskom i Bratislavskom kraji, kde sa zaviazali nedoplatky s autodopravcami riešiť. "Hroziť môže však štrajk v Popradskej SAD-ke, kde nie je na výplaty. Budú akútne prípady, ktoré sa budú musieť riešiť individuálne," vraví Trabelssie. Či župani nesiahnu na ceny dopravy, zľavy alebo linky, je tak teraz len v ich rukách. "Žilinská univerzita nám urobila odhad ekonomicky oprávnených nákladov dopravcov, boli viac než 30 korún za kilometer. Bude medzi dopravcami a nami, na akej cene sa vieme dohodnúť. Na konci júna sa budeme baviť, čo robiť, aby sme zabezpečili obslužnosť," povedal Milan Ozdinec, vedúci oddelenia dopravných služieb v Banskej Bystrici. Napriek odmietaniu žaloby sa chce na riešení problému podieľať aj minister dopravy. "Chápem, že náklady boli vyššie a nechceme, aby sa to prejavilo v znížení zliav alebo v prehodnocovaní systému zliav. Na kompenzácii pracujeme spolu s ministerkou práce," povedal Prokopovič.
StoryEditor
Kraje zažalujú štát za peniaze, ktoré nezaplatil SAD-kám
Predsedovia samosprávnych krajov zažalujú vládu za 300-miliónové nedoplatky voči podnikom SAD z minulého roka. Financovanie autobusovej dopravy je podľa županov prenesená kompetencia zo štátu v rámci fiškálnej decentralizácie, a preto by sa mali minuloročné straty SAD-iek hradiť zo štátnej pokladnice.