Od júla sú v nových vozidlách, podľa nariadenia Európskej únie, povinné nové prvky bezpečnosti zabalené do skratky GSR II. Mnohí ich uvítajú, iným budú „zvyšovať tlak“ – najmä takzvaný ISA, teda Systém inteligentného asistenta rýchlosti s akustickým upozornením často už pri prekročení maximálnej povolenej rýchlosti o jeden či dva kilometre za hodinu. Tieto novinky dopĺňajú už roky asistenčné systémy slúžiace vodičom. Ich primárnou úlohou je o niečo zjednodušovať jazdu a zároveň predchádzať nehodám či zmierňovať ich prípadné následky.
V moderných automobiloch sa preto dnes pomerne bežne stretávame so systémami, ako je napríklad sledovanie mŕtveho uhla, výstraha pred kolíziou a podpora núdzového brzdenia, sledovanie premávky za vozidlom pri vychádzaní z parkovacieho miesta, parkovacím asistentom či tiež adaptívnym tempomatom a asistentom udržiavania v jazdnom pruhu.
Zatiaľ čo niektoré fungujú prakticky bezchybne a jednoducho, iné sa vo svojej funkcií naprieč značkami mierne odlišujú a v niektorých prípadoch ešte nie sú úplne dokonalé. Príkladom je práve od roku 2024 povinné udržiavanie v jazdnom pruhu, ktoré môže byť v istých situáciách dokonca nebezpečné, informuje nemecký autoklub ADAC.
Problémom taktiež je, že vodiči, ktorí systémom v nových autách nerozumejú alebo sa s nimi vopred príliš nezoznámili, ich už na začiatku jazdy kompletne deaktivujú, a tak vo výsledku strácajú akýkoľvek zmysel v súvislosti s predchádzaním či prípadným zmierňovaním nehôd.
Zostáva vám 72% na dočítanie.