Systém udržiavania v jazdnom pruhu má i negatívne vlastnosti, ktoré môžu vodiča pri jazde prekvapiť.FOTO: ADAC/Uwe Rattay
StoryEditor

Bezpečnostný prvok, ktorý vás môže aj ohroziť. Čo treba vedieť o udržiavaní v jazdnom pruhu

17.07.2024, 11:00
  • Nevenovanie sa vedeniu vozidla, rozptyľovanie sa inými úkonmi či obsluha mobilného telefónu.
  • Pod mnohé nehody na európskych cestách sa podpisuje nepozornosť vodičov, ktorá môže viesť k vybočeniu z pruhu.
  • Aby sa tak nestalo, v moderných automobiloch už nájdeme povinný asistent držania auta v pruhu. Funguje však vždy dokonale? Rozhodne nie.

Od júla sú v nových vozidlách, podľa nariadenia Európskej únie, povinné nové prvky bezpečnosti zabalené do skratky GSR II. Mnohí ich uvítajú, iným budú „zvyšovať tlak“ – najmä takzvaný ISA, teda Systém inteligentného asistenta rýchlosti s akustickým upozornením často už pri prekročení maximálnej povolenej rýchlosti o jeden či dva kilometre za hodinu. Tieto novinky dopĺňajú už roky asistenčné systémy slúžiace vodičom. Ich primárnou úlohou je o niečo zjednodušovať jazdu a zároveň predchádzať nehodám či zmierňovať ich prípadné následky.

V moderných automobiloch sa preto dnes pomerne bežne stretávame so systémami, ako je napríklad sledovanie mŕtveho uhla, výstraha pred kolíziou a podpora núdzového brzdenia, sledovanie premávky za vozidlom pri vychádzaní z parkovacieho miesta, parkovacím asistentom či tiež adaptívnym tempomatom a asistentom udržiavania v jazdnom pruhu.

image

Nové autá už bez toho nekúpite. Do povinnej výbavy pribudli systémy, ktoré vodičov vytáčajú

Zatiaľ čo niektoré fungujú prakticky bezchybne a jednoducho, iné sa vo svojej funkcií naprieč značkami mierne odlišujú a v niektorých prípadoch ešte nie sú úplne dokonalé. Príkladom je práve od roku 2024 povinné udržiavanie v jazdnom pruhu, ktoré môže byť v istých situáciách dokonca nebezpečné, informuje nemecký autoklub ADAC

Problémom taktiež je, že vodiči, ktorí systémom v nových autách nerozumejú alebo sa s nimi vopred príliš nezoznámili, ich už na začiatku jazdy kompletne deaktivujú, a tak vo výsledku strácajú akýkoľvek zmysel v súvislosti s predchádzaním či prípadným zmierňovaním nehôd.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 72% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-05-17 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Elektromobil verzus spaľovací motor: Sú autá na baterky skutočne výhra v spoľahlivosti? 02 - Modified: 2024-05-20 09:05:00 - Feat.: 1 - Title: Autom na dovolenku? Tieto rady vám ušetria peniaze pri tankovaní, nedajte sa oklamať 03 - Modified: 2024-05-10 09:14:28 - Feat.: 1 - Title: Ak uvažujete o novom aute, na tieto modely si dávajte pozor. Najviac sa kazia 04 - Modified: 2024-04-08 09:15:00 - Feat.: 1 - Title: Odvrátená stránka štýlového prvku áut. Môže byť pre motoristov nebezpečný, varuje ADAC 05 - Modified: 2023-06-08 09:40:24 - Feat.: 1 - Title: Koniec hlučným autám? Nový druh radaru bude proti nim bojovať, zatiaľ však bez trestu 06 - Modified: 2023-05-27 17:00:00 - Feat.: 1 - Title: Toto je deväť najmenej spoľahlivých áut. Vieme najčastejší dôvod poruchy, tvrdí ADAC
01 - Modified: 2024-10-31 10:04:10 - Feat.: - Title: Ford znovuzrodil svoj ikonický model Capri. Ako jazdí s technikou od Volkswagenu? 02 - Modified: 2024-10-30 15:52:36 - Feat.: - Title: Von der Leyenová: Rozšírenie EÚ zostáva prioritou, Ukrajina je na dobrej ceste 03 - Modified: 2024-10-30 15:36:13 - Feat.: - Title: Gruzínsko musí zmeniť kurz, až potom môžu začať rozhovory o členstve v EÚ, odkazuje Európska komisia 04 - Modified: 2024-10-30 10:00:00 - Feat.: - Title: Najmenší a najdostupnejší elektrický Hyundai je už na Slovensku. Poznáme i ceny 05 - Modified: 2024-10-30 14:45:30 - Feat.: - Title: Gruzínsko v zovretí mocností: Smer Moskva či Západ? Bieloruský scenár sa nerysuje
menuLevel = 2, menuRoute = auto/servis, menuAlias = servis, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
31. október 2024 11:12