Upravené a šialene hlučné automobily i motocykle by mohli byť čoskoro minulosťou, respektíve by ich agresívne preháňanie sa ulicami a vytáčanie motorov mohlo stáť mastnú pokutu. Nemecko má totiž prvý hlukový radar, ako sa prístroju na meranie hluku od prechádzajúcich vozidiel hovorí, pričom sprevádzkovaný bol v centre Berlína.
Metropola tak chce zakročiť proti vodičom, ktorí bezdôvodne uvádzajú motory do vysokých otáčok a ktorí si autá a motorky upravujú tak, aby rachot motorov bol čo najvyšší. Pozéri, ako ich nemecké médiá označujú, sa však zatiaľ postihu báť nemusia. Zariadenie totiž úrady ešte len skúšajú a k plošnému trestaniu príliš hlučných vodičov bránia aj súčasné zákony, ktoré by vyžadovali úpravu.
Pozorní vodiči aj okoloidúci si na vyhlásenom nákupnom bulvári Kurfürstendamm pri Pamätnom kostole cisára Viliama na námestí Breitscheidplatz môžu povšimnúť stožiar s netradičným prístrojom, ktorý sa podobá reproduktoru. Spoza kovových mriežok sa však žiadna hudba neženie, práve naopak. Sú tu umiestnené zvukové senzory, ktoré snímajú hlukové emisie prechádzajúcich áut a motoriek. Ak niektoré z vozidiel prekročia tolerovanú hladinu, kamery hriešnika zachytia aj s údajom, aký hlasný motor bol.
„Problém dopravného hluku, napríklad kvôli tuningu vozidiel a prudkej akcelerácii, je pre mnoho ľudí v Berlíne stresujúci. To nám jasne ukázali odozvy verejnosti, ktorá sa zapojila do tvorby protihlukového plánu. Obzvlášť vo veľkomeste, ktoré je už tak hlukom veľmi zaťažené, sú ohľaduplnosť, vzájomná úcta a dodržiavanie pravidiel nesmierne dôležité,“ vyhlásila berlínska senátorka pre dopravu a ochranu klímy Manja Schreinerová, ktorej funkcia zodpovedá krajinskej ministerke dopravy.
Na ohľaduplnosť sa však zatiaľ musia ľudia na Kurfürstendamm spoliehať aj naďalej, pretože hlukový radar je iba v skúšobnej fáze. Poukazuje na to aj ceduľa pri zariadeniach, ktoré uvádzajú, že žiadne zaznamenané dáta nebude polícia preverovať a že žiadnemu vodičovi postih v tomto momente nehrozí. To potvrdila aj Schreinerová, ktorá uviedla, že zmyslom je vyskúšať možnosti prístroja. „Na výsledky tohto výskumného projektu som zvedavá,“ uviedla.
Hlukový radar pomenovaný Hydra si Berlín požičal vo francúzskej firme Viginoiz, ktorá sa monitorovaniu hlasitosti dopravy venuje dlhodobo. Testovanie, na ktorom mesto spolupracuje s Technickou univerzitou Berlín, potrvá dva mesiace. Výsledky budú zverejnené v nadchádzajúcom roku. Či potom zariadenie vstúpi aj do ostrej prevádzky bude závisieť nielen od úspechu skúšok, ale aj od zmeny v zákonoch.
Teraz platná úprava totiž neumožňuje plošné kontroly hlukových emisií podľa vzoru radarov merania rýchlosti. Zákon tiež presnejšie neuvádza rozdiely prípadných pokút pre tých vodičov, ktorí by hladinu tolerovaného hluku prekročili len mierne. Nezodpovedným vodičom teraz hrozí za zbytočný hluk pokuta 80 eur.
Tá sa môže však nakoniec vyšplhať do výšky sto eur, ak polícia takú jazdu v mestách a obciach vyhodnotí ako zbytočnú a obťažujúcu pre ostatných. Proti možnému plošnému rozšíreniu hlukových radarov vyslovila výhrady berlínsko-braniborská pobočka autoklubu ADAC, podľa ktorej by to účinné príliš nebolo, pretože by sa problém s hlukom len presunul na iné miesta.
„Úmyselným burácaním motora, pískaním pneumatík alebo neustálym presúvaním sa pozéri v Berlíne neustále snažia upútať pozornosť, čo vedie nielen k hluku, ale aj k zbytočným emisiám. K potrestaniu týchto úmyselných prehreškov je podľa nás potrebných viac kontrol a viac policajtov na problémových miestach, akým je i Kurfürstendamm,“ povedal Martin Koller z vedenia regionálnej pobočky ADAC.
Trvalé umiestnenie hlukomerov by podľa Kollera nezostalo dlho vo verejnom priestore tajomstvom, takže namiesto vyriešenia hlučnej jazdy by sa túrovanie motorov odohrávalo na iných miestach, kde takéto merače zatiaľ naištalované nebudú.