Každý deväť sekúnd. Taká je štatistika výjazdov asistenčnej služby nemeckého autoklubu ADAC, takzvaných „žltých anjelov“, ktorí na cestách aj vlani pomáhali bezradným vodičom v prípade nečakanej poruchy ich vozidla. Za minulý rok teda celkovo registrujú viac ako 3,5 milióna výjazdov za nepojazdnými automobilmi, čo vo výsledku medziročne znamená nárast o 117 570 prípadov, informuje autoklub na svojom webe. Ako hlavný dôvod vidia všeobecne zvýšený objem dopravy.
Nejde tu však len o to, aby sa tamojší „záchranári áut“ pochválili množstvom svojej práce, pravidelne totiž realizujú zo zozbieraných dát rôzne štúdie, ktoré môžu pomôcť aj práve vám. Ak sa totiž rozhodujete pri kúpe budúceho jazdeného vozidla (ale i nového) práve výsledky z prieskumov ADAC (najmä takzvaného indexu poruchovosti) vám môžu naznačiť spoľahlivosť jednotlivých modelov.
Vo videu vyššie a taktiež v galérii nájdete všetky najhoršie hodnotené vozidlá aj s konkrétnym rokom výroby, ktorého sa vysoký počet porúch týkal:
Štartovacia batéria je už roky stredobodom hľadania príčiny poruchy, pričom na vrchole pandémie koronavírusu v roku 2020 sa dokonca frekvencia porúch batérie prudko zvýšila, pretože autá často nejazdili vôbec alebo jazdili len veľmi málo a tak batéria významne trpela.
Kým v roku 2022 bolo 43,2 percenta všetkých porúch spôsobených práve „iba“ vybitou batériou, v aktuálne hodnotenom minulom roku to bolo 44,1 percenta takýchto porúch. To znamená, že slabá alebo chybná batéria elektrického systému vozidla je aj naďalej najčastejšou príčinou porúch pri porovnávaní všetkých skupín komponentov.
Druhou príčinou porúch sú problémy s motorom alebo problémy s elektronikou motora, vstrekovaním a zapaľovaním (22,8 percenta). Zďaleka číslom tri sú poruchy, ktoré súvisia so štartérom, generátorom, palubným elektrickým systémom alebo osvetlením (10,5 percenta). Nasledujú defekty pneumatík (8,8 percenta) a poruchy uzamykacích systémov (7,1 percenta).
V aktuálnych štatistikách poruchovosti bolo hodnotených celkovo 156 typov vozidiel od približne 20 rôznych značiek áut. Zohľadnili sa všetky poruchy počas roku 2023, ktoré postihli vozidlá staré tri až desať rokov (boli prvýkrát zaregistrované v rokoch 2014 až 2021). Aby bola séria štatisticky použiteľná, musí mať každý typ vozidla za dva roky aspoň sedemtisíc registrácií. Ak je táto požiadavka splnená, zobrazia sa všetky modelové roky vozidla s minimálne päťtisíc registráciami.
Modely s menším počtom schválení sa vo všeobecnosti nehodnotia. Príčiny, ktoré si jednoznačne spôsobil človek sám, ako napríklad prázdna palivová nádrž, sa pri počte porúch špecifických pre daný model v štúdii neberú do úvahy, pretože v konečnom dôsledku nie sú chybou samotného vozidla a „umelo“ by skresľovali výsledky.
Samozrejme, aj keď sú hodnotenia užitočné aj pre Slovákov (náš trh nie je zásadne odlišný od nemeckého), treba v zásade výsledky chápať ako orientačné. Od štatistického hodnotenia sa môže odchyľovať aj kvalita vozidla – v pozitívnom aj negatívnom zmysle. Každý, kto po predvýbere našiel na trhu ojazdených áut vhodnú ponuku, by si mal nechať urobiť odbornú kontrolu jazdeného auta bez ohľadu na štatistické vyhodnotenie. To pomáha predchádzať následným opravám, upozorňuje ADAC.