Vedeli ste, že v Mercedese postavili aj odvodený hatchback, kabriolet a elektrickú verziu? Alebo napríklad, že ho skopírovali v Severnej Kórei? Vynachváliť si ho nemohla dokonca ani legenda Karel Gott. V decembri Mercedes-Benz 190 oslávil 40 rokov od uvedenia na trh. Vráťme sa teda na chvíľu späť.
Píše sa rok 1982. Novým nemeckým kancelárom sa stáva Helmut Kohl, Sony uvádza na trh prvý komerčný prehrávač kompaktných diskov, Čína hlási, že je prvým štátom s miliardou obyvateľov, v kinách začínajú premietať film „E.T. Mimozemšťan“ z továrne na sny Stevena Spielberga a z výrobných liniek začína schádzať na Mercedes nezvyčajne kompaktný sedan, ktorého označenie nadväzuje na Mercedes-Benz 190 „Ponton“ z rokov 1956 až 1962.
Nový najmenší model stuttgartskej značky bol o 30 centimetrov kratší a o 10 centimetrov užší, ale aj o 280 kilogramov ľahší ako štvorvalcové sedany radu W 123 (Piano), píše iDNES.cz. Nemecká automobilka vtedy chcela aj v reakcii na ropnú krízu ponúknuť zákazníkom dostupnejšiu alternatívu k veľkým a luxusným sedanom s vysokou spotrebou paliva. Nový model mal taktiež osloviť nové, mladšie publikum a stuttgartská automobilka mala jeho prostredníctvom získať potrebnú zbraň proti BMW radu 3 a Audi 80/90.
Typ W201 bol priekopníkom v dizajne aj konštrukcii. Pochádza z doby, kedy sa ešte takmer nehľadelo na vývojové náklady. Investícia vo výške dvoch miliárd nemeckých mariek bola spôsobená nielen šesť rokov trvajúcim vývojom, ale aj výstavbou nového závodu v Brémach a rozšírením existujúcej továrne v Sindelfingene.
Zadaním bolo postaviť to najlepšie, čo konštruktéri dokážu. Svojmu zadaniu sa venovali s typicky nemeckou dôkladnosťou. Sedan s pohonom zadných kolies dostal vtedy revolučné päťprvkové zavesenie zadných kolies. Toto riešenie nájdeme v určitých obmenách v mercedesoch dokonca dodnes.
Zostáva vám 80% na dočítanie.