Rok 2022 sa pomaly blíži ku koncu a hoci z pohľadu automobiliek nebol opäť práve najideálnejší (po pandémii koronavírusu sa museli vysporiadať s obmedzením dodávok dielov kvôli vojne na Ukrajine či s energetickou krízou) podarilo sa im priniesť aj na slovenský trh mnohé skvelé novinky, ktoré nás v redakčných testoch potešili.
A hoci nám rukami prešli behom posledných 12 mesiacov tohto roka desiatky áut, niektoré sme vyskúšali len na medzinárodných jazdách alebo prvých dotykoch na slovenských cestách, nájdu sa aj také, ktoré z pomedzi ostatných prichádzajúcich modelov vyčnievali. Teda, aspoň z nášho pohľadu sa im podarilo nám učarovať a zaujať niečím špeciálnym.
Na konci roka si tak pripomeňme to najlepšie, čo sme mali príležitosť v uplynulých mesiacoch otestovať. Zamerali sme sa na výber výhradne z áut, ktoré v redakcii HN strávili kompletný plný týždeň a teda vylúčili sme z nášho sumáru vozidlá, za ktorých volantom sme strávili iba niekoľko hodín. Už na úvod môžete povedať, že pozornosť pritiahli aj ľudovejšie orientované kúsky.
Mercedes-Benz C 220d AllTerrain
Test vozidla nájdete TU. Všestranný kombík na cesty i do terénu s úsporným naftovým motorom a atraktívnym prémiovým dizajnom. Cena od 50-tisíc eur, náš kúsok 75-tisíc eur.
Hneď v úvode roka sme sa tešili s týždňového spolužitia s modelom C 220d AllTerrain z produkcie značky Mercedes-Benz. Ide o kombík, ktorý kombinuje veľmi slušnú praktickosť, dobrý vnútorný priestor, atraktívny dizajn a v neposlednom rade taktiež využitie i mimo spevnených ciest či úsporný motor.
Nejde o žiadneho športovca, variant s dodatkom AllTerrain je totiž akási kombinácia schopností SUV a kombi v jednom. Zatiaľ čo máte dobrú aerodynamiku vďaka nízkej siluete oproti SUV, zdvihnutý podvozok a dodatočné oplastovanie zabezpečí možnosť zavítať aj do náročnejšieho terénu alebo absolvovať výstup k odľahlejšej chate/lyžiarskemu stredisku.
Testovaný variant 220d pod kapotou ukrýval mild-hybridnú techniku, pričom z turbom prepĺňaného dvojlitra dokáže vytlačiť výkon 147 kW a 440 Nm krútiaceho momentu. Osadený elektromotor s označením EQ-Boost potom prispeje svojimi 16 kW a 200 Nm krútiaceho momentu, avšak len v špecifických momentoch a len na istý čas.
Parametre sa teda nedajú úplne zrátavať, o pomoc sa elektropohon postará najmä pri akcelerácii, keď by spaľovaciemu motoru trochu dochádzal dych. Výsledkom je dobrá dynamika pri odpichu z križovatky alebo podpora počas zrýchľovania vo vyššom tempe.
Obrovský benefit práve variantu 220d je však spotreba. Priemer sa dokázal hýbať okolo hodnoty 6,3 litra, a to po započítaní jázd na diaľnici, v meste, na okreskách a aj v teréne. Ak by sme vynechali diaľničné presuny s rýchlosťou 130 km/h, dostaneme sa ľahko aj pod túto hranicu. Bez obmedzovania sa. Okrem toho, spolu s takouto nízkou spotrebou sa možno so zväčšeným objemom nádrže tešiť i na dojazd vyše 1 200 kilometrov. No a samozrejme nechýba skvelý komfort a moderné technológie.
Škoda Enyaq iV 80x Sportline
Test vozidla nájdete TU. Špičkový český elektromobil, ktorý nám vyhovoval viac, než dokonca vrcholná verzia RS. Nezabúda ani na praktickosť. Cena od 54-tisíc eur, náš kúsok 62-tisíc eur.
Rad Enyaq, z dielne mladoboleslavskej automobilky Škoda Auto, je nepochybne vydarený kus plne elektrického auta. Rukami nám od jeho uvedenia prešli rôzne verzie, či už výkonové alebo dokonca i karosárske. Nedávno sme totiž vyskúšali aj vrchol ponuky a to vôbec z historického pohľadu – najvýkonnejší a zároveň tiež najdrahší model, aký kedy značka vyrobila – Škodu Enyaq Coupé RS iV.
Aj napriek tomu, že ide o top prevedenie, nám sa zo všetkých verzií najviac pozdávala klasická karosárska SUV verzia iV 80x Sportline. Výkonovo je model viac než postačujúci a ak vyslovene netúžite po „odznaku“ RS, je to výhodnejšia voľba.
Enyaq totiž ani vo svojej top RS forme nebude ostrým náčiním na zbesilé vymetanie zákrut a dosahovanie výnimočných časov na okruhoch. Aj preto nám príde Sportline s motorizáciou 80 alebo 80x (pohon všetkých kolies) ako skvelá stredná cesta medzi výkonom, dojazdom, veľkosťou batérie a výbavou.
Zostáva vám 85% na dočítanie.