Štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) pristúpila k optimalizačným opatreniam. Ich cieľom je podľa slov Matúša Jurovýcha, člena predstavenstva, zvýšiť efektivitu vynakladania zdrojov z verejného zdravotného poistenia.
Ako sa vyvíja hospodárenie v najväčšej zdravotnej poisťovni?
Napriek zložitej situácii v celom sektore zdravotníctva som rád, že môžem využiť tento priestor na oznámenie dobrých správ. Všeobecná zdravotná poisťovňa zaznamenala v auguste 2024 zníženie odhadovanej straty za rok 2024, čím sa potvrdzuje trend z júla o zlepšení ekonomického výhľadu pre rok 2024. Na základe očakávaného vývoja upravila VšZP odhad straty na rok 2024 na 95 miliónov eur, čo predstavuje menej ako 2 % jej celoročných výnosov. Že nejde len o dočasné zlepšenie, ale o trend, nám potvrdzujú aj predbežné výsledky za september.
Zároveň aktuálne prebiehajú diskusie na úrovni ministerstiev a vlády o forme dočerpania rozpočtovaných zdrojov za poistencov štátu v roku 2024. Pri dočerpaní plnej výšky zdrojov za poistencov štátu a prijatí opatrení v spolupráci s ministerstvom zdravotníctva je teda očakávanú stratu zároveň možné ešte viac znížiť – bez vplyvu na kvalitu a dostupnosť zdravotnej starostlivosti pre poistencov a platobnú schopnosť poisťovne. Príliš sa o tom nehovorí, ale stihli sme už zrealizovať množstvo úsporných opatrení, ktoré sa dotkli najmä vnútorného fungovania spoločnosti, čiastočne poskytovateľov – bez toho, aby bol dotknutý pacient.
Aktuálnym opatrením z dielne VšZP je, že nepredĺžila zmluvy s niektorými poskytovateľmi jednodňovej zdravotnej starostlivosti. Prečo práve jednodňovky?
Pristúpili sme k takým opatreniam, ktoré prinesú hospodárnejšie nakladanie s verejnými zdrojmi a zároveň chránia poistencov pred zbytočnými doplatkami. Nedávno sme uskutočnili kontrolu efektívnosti vynakladania finančných prostriedkov pre poskytovateľov jednodňovej zdravotnej starostlivosti. Výsledky ukázali, že v niektorých prípadoch dochádzalo k súbehom úväzkov lekárov na viacerých miestach súčasne a navyše niektoré zariadenia vyberali výrazné doplatky za zdravotnú starostlivosť od poistencov. Preto sme pristúpili k racionalizácii výdavkov z verejného zdravotného poistenia. Táto racionalizácia má svoje opodstatnenie. Nárok pacienta na zdravotnú starostlivosť pritom nie je nijakým spôsobom dotknutý.
Asociácia na ochranu práv pacientov sa však obáva, že sa pre pacientov zhorší dostupnosť jednodňovej zdravotnej starostlivosti. Sú tieto obavy opodstatnené? Budú čakať dlhšie na vyšetrenia a zákroky?
Nie sú mi známe dáta, z ktorých vychádzala pri tomto konštatovaní Asociácia na ochranu práv pacientov. Zrejme uznáte, že relevantnejšie dáta majú zdravotné poisťovne. A tu musím povedať, že na základe našich dát je priemerná čakacia doba pri jednodňovej zdravotnej starostlivosti 22 dní a pri jednodňovej zdravotnej starostlivosti poskytovanej v nemocniciach približne 31 dní.
Pokiaľ ide o termíny na výkony, toto je výhradne v kompetencii ošetrujúceho lekára. Ten musí pri určovaní termínu dbať na bezpečnosť pacienta a predchádzať akémukoľvek podstatnejšiemu zhoršeniu jeho zdravotného stavu. Môže teda dochádzať k odkladom len tých plánovaných jednodňových zákrokov, u ktorých je to plne dôvodné s ohľadom na konkrétny zdravotný stav pacienta a predpoklad jeho vývoja.
Poviem príklad. V minulosti boli úplne bežné reklamy na oftalmologický laserový zákrok len preto, aby pacient nemusel nosiť okuliare z dôvodu, že sa okuliare niekedy zahmlievajú, alebo že je ich nosenie nepohodlné a nepraktické. Teda pacient má absolvovať invazívny operačný zákrok bez ohľadu na to, či prevažuje skutočná medicínska potreba takéhoto zákroku alebo iné individuálne zdravotné riziká, prirodzene vyplývajúce z každého invazívneho zákroku vrátane očných. Chcem tým povedať len toľko, že existuje obrovské množstvo zákrokov (operácií), ktoré nie sú indikované – teda nie sú nevyhnutné z dôvodu vážneho zdravotného stavu. Preto aj dočasné opatrenie, ku ktorému sme pristúpili pri väčšine jednodňoviek, že sme im stanovili limit na výkony, si vyžaduje trochu lepší manažment zo strany lekára, aby sa akútne stavy do limitu zmestili. Prípady, kde zdravotný stav nie je taký vážny, je následne možné posunúť na iné termíny.
Zdôrazním, že jednodňová zdravotná starostlivosť je vždy plánovanou, teda nie neodkladne potrebnou. Sme presvedčení, že tieto opatrenia sa nijako nedotknú poskytovania zdravotnej starostlivosti a lekári majú stále dostatočný priestor nielen na poskytovanie operačných zákrokov v naliehavejších, ale v značnom rozsahu aj iných, podstatne odkladnejších prípadoch.
Existujú však aj námietky, že pacienti, ktorí absolvujú jednodňový zákrok v nemocnici, tam budú musieť stráviť tri dni, kým pri jednodňovkách mohli ísť po zákroku hneď domov.
Aj tu treba uviesť veci na pravú mieru. Ak v nemocnici vykonajú pacientovi jednodňový zákrok a nedôjde k žiadnej komplikácii, nie je dôvod, aby bol ešte ďalšie dva-tri dni hospitalizovaný. Trojdňová hospitalizácia je tiež jedným z veľkých mýtov pri téme jednodňoviek. Naopak, ak v zariadeniach jednodňovej starostlivosti dôjde ku komplikáciám, pacienta musia aj tak prevážať do nemocnice. A my musíme v prvom rade chrániť zdravie a životy našich poistencov.
Čo má robiť poistenec, ktorému zrušili termín na zákrok?
Ako som uviedol vyššie, každý lekár by mal vedieť správne vyhodnotiť, či je stav pacienta akútny, alebo znesie odklad. K odkladu preto môže prísť len tam, kde to zdravotný stav umožňuje a nie je predpoklad, že sa zhorší. Opäť si pomôžem očnou klinikou. Evidujeme enormný nárast operácií sivého zákalu, preto je prioritne potrebné zhodnotiť indikáciu pre vykonanie operačného výkonu, či v niektorých prípadoch neslúži ako impulz pre kombináciu výkonu s korekciou dioptrií pacienta. Rovnako dôležité je, ako si plánovanie zákrokov daný poskytovateľ zmanažuje, aby sa zmestil do limitu určeného na poskytovanie zdravotnej starostlivosti s ohľadom na zdravotný stav pacienta.
Mrzí ma naratív, ktorý opakovane zaznieva v médiách, že VšZP pristúpila ku kroku, ktorý dobre že nie likviduje poskytovateľov a ohrozuje poistencov. Už som dokonca počul názor, že ohrozujeme platy zdravotníkov a ich pracovné miesta. To je úplný nezmysel a nerozumiem, ako môžu niektorí vo svojich stanoviskách zachádzať takto ďaleko. Stanovovanie limitov na výkony je bežný postup, ktorý si uplatňujú aj iné zdravotné poisťovne. Dokonca to nie je nič nové. Navyše, čakacie doby na inú ako neodkladnú zdravotnú starostlivosť sú prirodzené aj v okolitých krajinách a odzrkadľujú celkové finančné možnosti sektora zdravotníctva. Ale vrátim sa k poistencom – našou snahou je zabezpečiť im kvalitnú zdravotnú starostlivosť, a preto ak majú naši poistenci problém s termínom na zákrok, môžu kontaktovať naše call centrum, kde im naši kolegovia pomôžu nájsť vhodného poskytovateľa v adekvátnom čase. Nemocnice sa nebránia prijať našich poistencov, dokonca nám proaktívne volajú a ubezpečujú nás, že sú pripravení sa o našich poistencov postarať.
Aké ďalšie opatrenia pripravuje VšZP na zefektívnenie hospodárenia s verejnými zdrojmi?
Tieto kroky sú súčasťou širšej stratégie zvyšovania efektivity v zdravotníctve. Potrebujeme finančné zdroje z verejného zdravotného poistenia ponechať v systéme, smerovať ich presne tam, kde prinesú úžitok pacientovi – zachránia mu život alebo zlepšia zdravotný stav. Rovnaký postup plánujeme uplatniť v prípade ďalších poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. O týchto krokoch budeme včas informovať, avšak opäť musím podotknúť, že ide o zefektívnenie poskytovania zdravotnej starostlivosti a racionalizáciu, nie obmedzenie výkonov. Pacienti majú aj naďalej zo zákona garantovanú zdravotnú starostlivosť a VšZP sa o nich vždy postará.
Ako by sa tieto úsporné opatrenia mohli prejaviť v hospodárení VšZP? O koľko by sa mohol znížiť dlh a za aký čas?
Nejde o úspory. Na zdraví pacientov nemožno šetriť. Pacient je a vždy bude v centre pozornosti tak poisťovne, ako aj lekárov. My hovoríme o efektívnejšom vynakladaní verejných zdrojov. Napokon, toto by mala byť úloha nielen poisťovne či sektora, ale všetkých inštitúcii a organizácií riadených štátom. Optimalizácia či racionalizácia výdavkov je dôležitá preto, aby sme s verejnými zdrojmi nakladali rozvážne.
Rokuje VšZP s ministerstvom zdravotníctva o dofinancovaní? O akú sumu má ísť? Aká by mala byť platba za poistenca štátu? Alebo by to malo ísť cez navýšenie základného imania VšZP?
Treba objektívne povedať, že aktuálne všetky tri zdravotné poisťovne generujú stratu a legislatíva tak, ako je momentálne nastavená, dofinancovanie neumožňuje. My sme si však povedali, že viac ako vyplakávanie nám pomôže začať od seba a vidíme, že trend sa zlepšuje aj vplyvom opatrení, ktoré som už spomenul. Samozrejme, ak bude možnosť nájsť dodatočné zdroje pre sektor, privítame to a alokujeme ich tam, kde budeme vidieť najakútnejšiu potrebu.
K 30. 9. 2024 mohli poistenci vymeniť zdravotnú poisťovňu. Má už VšZP vyhodnotené prepoisťovanie? O koľko poistencov došla a koľkí pribudli?
Ako iste viete, do konca októbra môžu poistenci požiadať o späťvzatie prihlášok, preto nateraz nie je zodpovedné z mojej strany komunikovať akékoľvek čísla, tie sa ešte môžu meniť. Z dostupných čísiel, ktoré zatiaľ máme, však môžeme konštatovať, že sa nenaplnia katastrofické scenáre o masívnom odlive poistencov a VšZP – najmä vzhľadom na okolnosti a naozaj tvrdú prepoisťovaciu kampaň – dosiahne slušný výsledok. Pre nás je to signál, že aj napriek všetkému, čo sa dopočujú v médiách a na ulici, ľudia veľmi dobre vedia, prečo sú u nás poistení. Najmä ak sa ocitnú u lekára s ťažkou diagnózou.
S akým plánom hospodárenia pôjde poisťovňa do budúceho roka?
Misiou VšZP je postarať sa o všetkých – aj o tie najťažšie stavy, dovolím si tvrdiť, že veľká väčšina z nich je práve vo VšZP. A to bude našou hlavnou prioritou aj naďalej. Poistenec – každý poistenec – a jeho zdravie. Pokiaľ ide o hospodárenie, naším cieľom je vyrovnaný rozpočet, negenerovať stratu a efektívne narábať s finančnými prostriedkami. Musím zdôrazniť, že do akvizície sme tento rok investovali oveľa nižšie objemy prostriedkov, ako bolo v minulosti bežné. O to viac nás teší výsledok prepoisťovacej kampane a nateraz sme opatrní optimisti. Nadviažem ešte na moju predchádzajúcu odpoveď – som presvedčený, že naši poistenci vedia, prečo sú poistení u nás.