Slovensko má tisícky mostov, viaceré z nich sú svetové unikáty. Napríklad medzi odborníkmi uznávaný most, ktorý má ako jediný na svete na pylóne fungujúcu reštauráciu. Doc. Ing. Peter Paulík, PhD. (35) zo Slovenskej technickej univerzity napísal o slovenských mostoch mimoriadne zaujímavú knihu. Ktorý slovenský most je najvyšší? Prečo Maďari po mostoch púšťajú sud s pivom a my púšťame radšej politikov? A ktorý most na Slovensku je najstarší?
Keby sme zrátali všetky mosty na Slovensku a spojili ich, bolo by to dohromady 250 kilometrov, čiže ako z Brezna do Bratislavy. Je to veľa?
To sú všetky mosty dohromady aj so železničnými. Číslo sa, samozrejme, mení, lebo každý rok sa postaví 50 až 100 nových mostov. Celkovo máme 24-tisíc mostov, do čoho rátam aj lávky pre peších.
Čiže keď Slovensko má rozlohu 49-tisíc štvorcových kilometrov, tak na každé dva štvorcové kilometre pripadá jeden most?
Áno. A celkový počet aj kilometre narastajú. Slovensko je viac mostárska ako tunelárska krajina, sever je členitý, a keď chcete ťahať cesty, musíte počítať s mostami. Za uplynulých desať rokov začali znova výraznejšie pribúdať aj železničné mosty.
Je v počte mostov Slovensko špecifické aj v rámci sveta?
To asi nie, lebo čísla o počte mostov nie je jediný údaj, s ktorým sa dá operovať. Teraz napríklad otvorili v Číne jeden most, ktorý má 54 kilometrov, čiže keby otvorili päť takých mostov, tak celková dĺžka tých piatich by bola väčšia ako dĺžka všetkých našich tisícov mostov. Drvivá väčšina mostov na Slovensku, čo sa týka počtu, bola postavená od 60. do 80. rokov minulého storočia. Odvtedy sa stavia menej mostov, ale zasa sú dlhšie ako kedysi.
Dá sa identifikovať, ktorý most na Slovensku je najstarší?
Za najstarší zachovaný je považovaný most v Dravciach z 13. storočia, je to maličký most, taká kamenná klenba s rozpätím necelých štyroch metrov.
A druhý najstarší?
Je v obci Leleš zo 14. storočia a je väčší. Má síce malé klenby, ale celková dĺžka mosta je okolo 30 metrov. S najstaršími mostami je to však ako so storočnou sekerou – štyrikrát na nej vymenili drevenú násadu, trikrát hlavu. Sekera má sto rokov, ale storočné na nej nie je nič. Podobne s najstaršími mostami – niekedy je ťažké povedať, čo je na nich ešte pôvodné.
Môže sa to týkať aj slávnych mostov? Že nie sú pôvodné?
Samozrejme, pri kamennom Karlovom moste v Prahe môžete obdivovať, že vydržal 600 rokov, ale pri pohľade na jeho históriu zistíte, že minimálne šesťkrát ho poškodila alebo čiastočne zničila povodeň, niekoľkokrát bol prestavaný, takže keby som preháňal, povedal by som, že originálnych je na ňom len zopár kameňov.
Napísali ste knihu o mostoch na Slovensku, väčšina mostov je presne datovaná. Ako zisťujete vek tých starých?
Väčšinou z kroník obcí. Zachytiť sa dá aj na úplných drobnostiach, napríklad som našiel v kronike text, ako z obce odoslali dva povozy kamenia na stavbu mosta tam a tam. Z toho vieme, že most vtedy stavali, a vieme, na ktorom mieste ho stavali.
Ktorý slovenský most sa vám páči?
Tých je viac, mne sa dokonca páči aj zopár mostov, ktoré by niekto nazval obyčajnými. Z väčších mostov ...
Zostáva vám 85% na dočítanie.