Národné zhromaždenie, dolná komora francúzskeho parlamentu, vo štvrtok podporilo sériu opatrení, ktoré pre kupujúcich znižujú atraktívnosť lacnej rýchlej módy, najmä od čínskych masových výrobcov.
Správa pochádza z tlačovej agentúry AFP.
Francúzsko sa týmto hlasovaním stalo prvou krajinou na svete, ktorá "legislatívne obmedzila nadmerné používanie ultrarýchlej módy", uviedol minister pre ekologickú transformáciu Christophe Béchu.
Zákaz reklamy
Medzi kľúčové opatrenia patrí zákaz reklamy na najlacnejší textil a environmentálny poplatok uvalený na nízkonákladový tovar.
Francúzsky odevný trh je zaplavený lacným oblečením z dovozu, zatiaľ čo niekoľko domácich značiek vyhlásilo bankrot.
Hlavné argumenty stredopravicovej strany Horizons, ktorá je spojencom francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona predkladajúceho návrh zákona, však boli environmentálne.
"Textilný priemysel najviac znečisťuje životné prostredie," uviedla Anne-Cécile Viollandová z tohto politického subjektu s tým, že toto odvetvie sa podieľa desiatimi percentami na emisiách skleníkových plynov a výrazne znečisťuje vodu.
Ako príklad intenzívnej výroby módy uviedla čínsku spoločnosť Shein a jej "7200 nových kusov oblečenia denne".
Podľa zákona bude Francúzsko pri určovaní toho, čo je rýchla móda, uplatňovať kritériá, ako je objem vyrobeného oblečenia a rýchlosť obratu nových kolekcií.
Prísne kritéria
Po nadobudnutí účinnosti zákona, o ktorom ešte musí hlasovať Senát (horná komora parlamentu), budú presné kritériá zverejnené v príslušnom dekréte.
Výrobcovia rýchlej módy budú nútení informovať spotrebiteľov o vplyve svojej produkcie na životné prostredie.
Od budúceho roka sa plánuje príplatok spojený s ekologickou stopou rýchlej módy vo výške päť eur za kus a do roku 2030 sa zvýši na desať eur. Poplatok však nesmie presiahnuť 50 percent ceny tovaru.
Viollandová uviedla, že výnosy z poplatku sa použijú na dotovanie výrobcov udržateľného oblečenia, čo im umožní ľahšie konkurovať na trhu.
Schválené bolo aj opatrenie na obmedzenie reklamy na rýchlu módu, hoci zákonodarca Antoine Vermorel-Marques z konzervatívnej strany Republikáni poznamenal, že "zákaz reklamy na textil, najmä na módu, bude znamenať koniec módy".
Iniciatíva poslancov z ľavicovo-zeleného spektra, aby sa do nového zákona zahrnuli minimálne sankcie pre výrobcov, ktorí porušujú pravidlá, ako aj dovozné kvóty a prísnejšie kritériá pre prácu v tomto odvetví, bola zamietnutá.
Špičková móda je základom francúzskeho hospodárstva vďaka popredným svetovým luxusným značkám, ako sú Louis Vuitton, Chanel, Hermes, Dior či Cartier.
Francúzsky segment lacnejšej módy však "stratil pôdu pod nohami" na úkor európskych konkurentov Zara, H&M a nedávno aj na úkor čínskych gigantov Shein a Temu.