Hrnčeková mánia však vyvolala aj menej ekologické a udržateľné správanie. Ľudia sa chvália, že ich vlastnia desiatky. Keď spoločnosť Target vydala špeciálne edície, vrátane veľmi žiadanej „Starbucks verzie“, spôsobilo to malú tlačenicu. A okrem toho niektorí strážcovia najnovších trendov tvrdia, že móda hrnčekov Stanley už je za zenitom.
„Niektorí mileniáli alebo príslušníci generácie Z už sa ich hanbia nosiť,“ povedala Casey Lewisová, ktorá píše spravodajca o trendoch After School. „A všetci vieme, čo sa stane,“ dodala. Budú ležať nevyužité, bude sa na ne prášiť na poličke alebo v pivnici, alebo „v najhoršom prípade skončia na skládke“.
Spúšťač hromadenia
Šialenstvo po hrnčekoch Stanley je príbeh o tom, ako sa marketing, influenci a sila sociálnych médií spojili a vytvorili kultúrny fenomén. Odhaduje sa, že sa v roku 2023 predalo desať miliónov termohrnčekov Quencher so slamkou a celkové tržby spoločnosti Stanley za minulý rok dosiahli 750 miliónov dolárov, pričom v roku 2020 to bolo menej ako 100 miliónov dolárov.
Termohrnčeky tejto značky sa bežne predávajú za 35 až 45 dolárov, ale môžu sa prepredávať za oveľa viac. Hashtag #StanleyCup má na TikToku miliardy zobrazení.
Tento trend je však tiež príkladom toho, ako sa rastúci vesmír ekologických výrobkov – vecí pôvodne uvádzaných na trh ako udržateľné – môže stať spúšťačom prostého nakupovania a hromadenia ďalších, čo potenciálne vymaže pôvodný zamýšľaný prínos týchto výrobkov pre životné prostredie.
Vešiaky na chodbe bytov a domov máme preplnené taškami, ktoré nás majú zachrániť pred pohromou jednorazových igelitiek. V kredencoch sa hromadia podivné pomôcky, ako sú skladacie oceľové slamky alebo opakovane použiteľné nádoby na jedlo, ktoré majú obmedziť spotrebu tých jednorazových.
„Zmysel opakovane použiteľného hrnčeka spočíva v tom, že teoreticky potrebujete len jeden. A týmto jedným opakovane použiteľným hrnčekom nahradíte desiatky alebo dokonca stovky jednorazových šálok, fliaš a téglikov,“ povedala Sandra Goldmarková z katedry klimatológie Kolumbijskej univerzity. Ale ak si človek kúpi veľa takých hrnčekov, „musí vypiť veľa vody“, dodala, aby vykompenzoval dopad ich výroby na životné prostredie.
Používať čo najdlhšie
Výrobky, ktoré sa označujú ako udržateľné, ako napríklad termohrnčeky Stanley, majú tendenciu priťahovať pozornosť zákazníkov. Minuloročná štúdia spoločnosti McKinsey, ktorá skúmala päťročné údaje o objeme predaja 44-tisíc značiek, zistila jasnú súvislosť medzi výdavkami spotrebiteľov a marketingom súvisiacim s udržateľnosťou.
To nemusí byť nutne zle. Pre väčšinu výrobkov by prechod na udržateľnejšiu alternatívu nemusel nutne znamenať vyššiu spotrebu. Napríklad nemusíte jesť viac zeleniny len preto, že bola vypestovaná udržateľným spôsobom, a väčšina majiteľov hrnčekov Stanley pravdepodobne nemá zbierky v múzejnom meradle, alebo dokonca viac ako jeden či dva. A aj keby ich mali, klimatická záťaž by bola oveľa nižšia ako napríklad jazda v palivo hltajúcich SUV alebo lietanie v tryskáčoch.
To, či udržateľný výrobok skutočne pomáha životnému prostrediu, závisí od toho, do akej miery udržuje záujem svojho majiteľa. Vedci zaviedli termín, ktorý meria dobu, počas ktorej musí človek alternatívny výrobok opakovane používať, než plne vykompenzuje dopad výroby tohto produktu v porovnaní s rovnakým jednorazovým produktom – doba ekologickej návratnosti.
V dokumente z roku 2020 sa zistilo, že v prípade slamiek, téglikov na kávu a vidličiek je potrebné kovové alternatívy používať najdlhšie - od niekoľkých mesiacov až po niekoľko rokov - aby sa ich používanie z ekologického hľadiska vyplatilo.
Zložité splnenie cieľa
Na tejto dlhej dobe ekologickej návratnosti sa podieľa niekoľko vecí. Po prvé, výroba nerezovej ocele je proces náročný na energiu a znečisťovanie životného prostredia, ktorý obvykle využíva uhlie, teda špinavé fosílne palivo.
Firma Stanley inzeruje, že jej výrobky vydržia po celú dobu životnosti. V poslednej dobe však jej marketing kladie dôraz na limitované edície a oslnivú škálu farieb, čo sú atribúty, ktoré sú lákadlom pre zberateľov.
Stanley tiež uvádza, že sa snaží vyrábať svoje výrobky z udržateľnejších materiálov; napríklad hrnčeky Quencher sú vyrobené z 90 percent z recyklovanej ocele. Ale pri zahrnutí všetkých produktov Stanley je využitie recyklovanej ocele len 23 percent, hoci chce firma toto množstvo zvýšiť na najmenej 50 percent do roku 2025.
Podľa Philippa Pernsticha zo spoločnosti Minimum, ktorá je softvérovou platformou pre evidenciu emisií uhlíka, ale môže byť splnenie tohto cieľa dosť zložité – okrem iného preto, že recyklovanej ocele je kvôli vysokému dopytu nedostatok.
Medzitým sa na obzore objavil nový trend v odbore ekologických nádob na pitie – Owala. Už teraz sú ich plné vysokoškolské kampusy. A čím lákajú na kúpu? Keď ich nakloníte, aby ste sa napili, vyzeráte ako koala.