Krajiny Európskej únie a europoslanci sa dnes zhodli na novej emisnej norme, oznámil Európsky parlament.
Emisné limity pre osobné aj nákladné autá už nie sú také prísne ako v pôvodnom návrhu a rovnako sa podarilo dojednať dlhší časový rámec zavedenia normy.
Nariadenie úplne novo zavádza opatrenia na zníženie emisií z pneumatík a bŕzd a na zvýšenie životnosti batérií.
Normu musia ešte schváliť ministri členských krajín a plénum Európskeho parlamentu, čo sa však už považuje za formalitu.
"Máme dohodu, ja som veľmi rád," povedal českým novinárom v Bruseli poslanec Európskeho parlamentu Alexander Vondra.
"Zásadným spôsobom sme oklieštili pôvodný návrh Európskej komisie k Euro 7 tak, aby zostala zachovaná dostupnosť, najmä cenová, menších automobilov, vrátane nových áut so spaľovacími motormi ešte v ďalších rokoch a aby to nedestabilizovalo automobilový priemysel. Teda aby skutočne mal čas sa pripraviť na transformačné kroky," dodal Vondra.
Pri rokovaní o norme sa podarilo dosiahnuť kompromis, v niektorých pozíciách ustúpila Rada EÚ, v iných zase Európsky parlament.
Emisné limity výfukových plynov zostanú na úrovni, ktorú dnes obsahuje platná emisná norma Euro 6, a to vrátane limitov testovania, vyplýva z konečnej verzie predpisu.