Deti by mali byť po škole aspoň hodinu na čerstvom vzduchu, pobehať si s kamarátmi, zahrať si loptové hry či ísť na bicykel. S blížiacim sa koncom školského roka, keď je na školákov vyvíjaný väčší tlak v súvislosti so skúšaním a opravovaním známok, to pre TASR uviedla psychologička z Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie Ľubica Kövérová.
Režim v náročnom období
Pripomenula, že rodičia by mali spolu s deťmi v mladšom školskom veku pripraviť režim pracovného dňa, z ktorého vypadli pre dištančné štúdium. Má sa v ňom striedať učenie s oddychom.
"Aj starších žiakov treba niekedy skontrolovať a trvať na tom, aby dodržali svoj denný režim," uviedla psychologička. Príprava na vyučovanie by sa mala podľa Kövérovej začať okolo 16.00 h, keď krivka výkonnosti stúpa.
"Dôležité je nezabúdať na vyváženú stravu a pitný režim školákov v tomto záťažovom období posledných dní školského roka," poznamenala.
Množstvo tekutín si majú podľa nej rozdeliť do celého dňa a piť priebežne, aj keď nepociťujú smäd, aby nemali prejavy z nedostatku tekutín: únavu, malátnosť, spavosť, bolesti hlavy.
Medzi vhodné nápoje môžu rodičia zaradiť podľa Kövérovej čistú vodu, pramenité a slabo mineralizované prírodné minerálne vody bez oxidu uhličitého, vodou riedené ovocné šťavy, nesladené ovocné čaje či dojčenské vody.
Pozor na stravu a nápoje
Medzi nevhodné nápoje psychologička zaradila sýtené minerálky, sladké šťavy, sirupy, sladené nápoje, čierny čaj, chinínové a energetické nápoje. "Treba si uvedomiť, že sladké nápoje sú zdrojom sacharidov, prudko zvyšujú hladinu cukru v krvi a nedokážu dostatočne zahasiť smäd," uviedla.
Rodičia by mali podľa psychologičky z VÚDPaP dbať na to, aby deti jedli päťkrát denne. "Nemali by zabúdať na raňajky, ktoré by mali pozostávať z vlákniny, cereálií a mliečnych výrobkov. Desiata by mala byť obohatená o ovocie, zeleninu, ktoré dodávajú organizmu energiu a vitamíny a čistú vodu," povedala.
Ako doplnila, strava, ktorú školáci konzumujú, by mala byť pestrá a vyvážená. "Najmä obed by mal obsahovať tri základné živiny – sacharidy, tuky, bielkoviny. Rodičia by sa mali zaujímať o to, čo ich deti zjedli počas dňa, a domácou stravou doplniť to, čoho bol nedostatok," vysvetľuje.
Dostatok spánku
Ďalšia vec, ktorú organizmus žiakov najviac potrebuje pred koncom školského roka, keď sa opravujú známky, píšu písomky a testy, je dostatočná dĺžka spánku. Nedostatok spánku vedie k vyčerpanosti, únave a znemožňuje podať plnohodnotný výkon v škole.
"Deti mladšieho školského veku by mali spať desať hodín, tínedžeri osem až deväť hodín. Okrem dĺžky spánku ide aj o kvalitu spánku, spánkový rytmus – každý deň zaspávanie v tom istom čase. Nemalo by sa zabudnúť na vyvetranie miestnosti pred samotným spánkom," poznamenala psychologička.
Kvalitný a pravidelný spánok je podľa nej jednou z najdôležitejších vecí, ktoré potrebujú žiaci pre svoje psychické a fyzické zdravie a podporu imunitného systému.
"Nenahraditeľný okrem spánku je aj dostatok pohybu, nemali by chýbať ani aktivity, ktoré radi robia, pri ktorých si oddýchnu tie mozgové centrá, ktoré sú najzaťažovanejšie pri duševnej námahe a učení," priblížila Kövérová.
Ako sa efektívnejšie učiť?
Ako tvrdí, na úspešnosť v učení vplýva aj vhodné učebné prostredie, v ktorom by nemal byť hluk, ktorý rozptyľuje pozornosť. Upozorňuje, že v izbe by sa malo pravidelne vetrať.
Psychologička z VÚDPaP poznamenala, že na pracovnom stole by mali mať žiaci len tie veci, ktoré pri učení potrebujú. "Ak sa má stať učenie efektívnejšie s bezproblémovým návykom, malo by sa uskutočniť na tom istom mieste a ak sa dá aj v pravidelnú hodinu. Dôležité je, aby sa pri učení striedali ľahšie a ťažšie predmety."
Zároveň vysvetlila, že lepšie výsledky sa dosahujú pri učení s opakovaním, pri ktorom sa začína čítaním textu a vyvrcholí reprodukciou, teda vybavením si prečítaného textu spamäti.
"Reprodukcia posilňuje pamäťové stopy a umožňuje predĺžiť čas podržania učiva," informovala.
V mladšom školskom veku by podľa psychologičky mali rodičia pomáhať deťom s prípravou na vyučovanie, povzbudzovať ich, chváliť, oceňovať ich úspechy a motivovať
"Rodičia by mali nechať dieťa, aby najskôr samo pouvažovalo nad riešením úlohy a až potom mu poradiť. Dôležité je, aby jej rozumelo," uviedla. Ako dodala, ak rodičia vidia, že deti sú unavené, treba im dopriať krátku prestávku na oddych.
Kövérová dodala, že nočné učenie tesne pred spánkom sa neodporúča. "Pred spaním treba zbaviť mozog všetkých problémov spojených s učením," uzavrela.