Hovorí sa im domáci majstri. Alebo, inšpirované českými susedmi, kutilovia. Pre niekoho je ten výraz trochu hanlivý. Niekto ho, naopak, používa, keď je vhodné prejaviť nadšenie: Ty si taký šikovný, to si naozaj urobil sám?
Väčšina z nás si domáceho majstra predstaví ako muža vyššieho veku, ktorého záhradu zdobí veterník z plastových fliaš, medveď vyrezaný z pňa a kôlňa plná predmetov, o ktorých dôležitosti je presvedčený iba on sám.
Inými slovami strýca, ktorý sa zasekol v čase, keď sa väčšina bežných vecí nedala zohnať. Avšak pozor, to je veľmi zjednodušené vnímanie fenoménu majstrovania. V skutočnosti má mnoho atraktívnych podôb.
Podľa výskumu agentúry NMS Market Research domáci majstri skutočne nie sú vymierajúci živočíšny druh. Opýtaní v prieskume často uvádzali, že keby mali čas a priestor, radi by sa venovali vlastnoručnej výrobe rôznych vecí alebo opravám a zlepšovaniu domova oveľa častejšie.
Tiež sa zhodli, že obdobie pandémie doba v nich tieto chute podporilo. Svedčia o tom aj údaje z najväčších e-shopov, ktoré hlásia, že predvlani pri prvej vlne pandémie stúpol predaj náradia až o stopäťdesiat percent.
Vŕtačky, píly, rebríky...
„Je tu stále veľa chlapov, ktorí si vedia doma niečo opraviť a vyrobiť. Práve z nich žijú hypermarkety a rôzne televízne relácie.
Keby o nich nebol záujem, tak by ich predsa toľko nebolo,“ hovorí Milan Říha, majiteľ zbierky, ktorá zahŕňa najrôznejšie výrobky zhotovené človečím druhom zvaným domáci majster.
Pochádza z rodiny, kde sa stále niečo vyrábalo. „Otec bol domáci majster, ja tiež. Vyrábal som si zosilňovače, reprobedne. Ponoril som sa do toho tak, až som bol protivný sám sebe, ako som si všetko chcel vyrobiť dokonalé. U nás doma to bolo bežné. Mama chcela poličku, tak som zohnal preglejku a rezal, lepil, natieral. Alebo stojanček na toaletný papier,“ spomína.
Niektoré v...
Zostáva vám 85% na dočítanie.