Dotýka sa aktuálna situácia s koronavírusom aj módneho sveta?
Celý módny svet teraz stojí pred veľkým otáznikom. Dvojmesačné uzavretie obchodov bude mať ďalekosiahly dopad na všetkých a k tým najviac postihnutým budú patriť módne značky a obchodníci s módou. Predovšetkým to budú tí, ktorí si vybudovali "odbytiská" v obchodných centrách a fungujú v obchodnom modeli, ktorý prináša hlavné kolekcie dvakrát ročne - na jar a na jeseň.
Pandémia totiž odhalila, že módne sezóny sú tak trochu nezmysel. Značky, ktoré podľahli "stádovitosti" a nechali sa zviazať tradičným módnym kalendárom, uviazli v slepej uličke. Skôr než trendy by mali značku poháňať individuálne vízie.
Je dôležité vyvíjať svoju vlastnú identitu. Značky, ktoré sa správajú nezávisle a budujú si vlastnú komunitu, ktorá sa nezaujíma len o produkty, si podľa mňa vytvorili model, ktorý je udržateľnejší.
So zrušenými veľtrhmi, módnymi prehliadkami, uzavretými obchodmi a rastúcim množstvom nepredaných zásob nemusia mať niektoré značky do budúcnosti inú možnosť, než zmeniť spôsob fungovania, aby prežili. Myslím, že to mnohí prijímajú aj s istou nádejou, že dôjde k vytúženému spomaleniu.
Ako teda budú vyzerať tohtoročné kolekcie jeseň/zima?
Určite dôjde k väčšej či menšej redukcii. Bude záležať na kondícii značky. Veľa sa bude redukovať tam, kde majú problém s nedostatkom financií, ktoré skončili v nepredaných kolekciách z poslednej zimy a predovšetkým z leta, pretože tie doteraz stoja v uzavretých nákupných centrách.
Naopak tí, ktorým sa darilo kolekcie úspešne predávať, nemusia redukovať vôbec. Budú mať možnosť ponúknuť nový tovar a pritiahnuť k sebe viac zákazníkov. Otáznik tiež visí nad osudom kolekcií na leto 2020.
Táto sezóna bola odštartovaná už na konci zimy obvyklou šnúrou veľtrhov v Mníchove, Miláne a v Paríži, kde sa predstavili výrobcovia materiálov s novými kolekciami. Onedlho po tom nasledovalo uzatvorenie firiem a zmrazenie celého zabehnutého systému, ktorý je načasovaný tak, že už len týždeň meškania v ňom znamená straty.
Teraz, keď sa po dvoch mesiacoch všetko dáva pomaly do pohybu, nezostáva nič iné, než začať improvizovať a osud nových kolekcií je neistý. Veľtrh Pitti Uomo, na ktorom sa už predstavujú nové kolekcie oblečenia a ktorý bol pôvodne naplánovaný na polovicu júna, teda už takmer o mesiac, bol bez náhrady zrušený a rovnaký osud čaká aj mnohé Fashion Week, ktoré sa teraz pokúšajú aspoň o digitálnu náhradu.
Budú ľudia akceptovať staré kolekcie?
Myslím, že práve v tom to väzí. Bude záležať na tom, či sa ľudia uspokoja s minuloročným tovarom, ktorý si kúpia za nižšie ceny alebo či dajú prednosť novému, neopozeranému. Hrozí, že ak niektorí stáli zákazníci nenájdu u svojich obľúbených značiek nič, čo by stálo za kúpu, budú hľadať inú alternatívu.
Mohol by to pre nich byť impulz, aby sa poobzerali vo svojom okolí a vyskúšali aj niečo z ponuky ateliérov nezávislých návrhárov. Fakticky sa to už sa deje, len na základe mojej skúsenosti aj skúsenosti ľudí z môjho okolia môžem potvrdiť, že prichádzajú zákazníci, ktorí doposiaľ nakupovali len v nákupných centrách.
Máte predstavu, koľko kusov oblečenia jedna značka veľkosti H&M vyprodukuje?
Neviem presne, koľko kusov vyrábajú jednotlivé značky. Celkovo to sú však pre bežného smrteľníka nepredstaviteľné čísla. Podľa dostupných informácií len z Bangladéša nebola vyexpedovaná takmer miliarda kusov oblečenia. Ide o tovar, ktorý bol objednaný do letných kolekcií, prevažne európskymi a americkými klientmi, ktorých objednávky boli od začiatku pandémie zrušené. V dôsledku toho už prišla o prácu takmer polovica z viac ako štyroch miliónov zamestnancov.
Dá sa povedať, že zastavením módy a zimných kolekcií sa ušetrila planéta?
Ak to môže mať nejaký okamžitý vplyv na planétu, tak snáď tým, že sa vyrobený tovar nenaložil do kontajnerov a neodišli plánovanou dopravou. Lietadlá aj lode stoja. Do budúcnosti sa dá očakávať, že sa zníži celkové množstvo vyrábaného tovaru, čo planéte určite uľaví.
Hrozí niektorým firmám bankrot?
V prvom rade teraz hrozí bankrot výrobným továrňam, ktoré sa stretávajú s dôsledkami neodobratého a nezaplateného tovaru. O prácu už teraz prichádzajú milióny zamestnancov, a to predovšetkým vo výrobách fungujúcich na hranici ziskovosti.
To platí predovšetkým pre Áziu. Budúca výroba sa asi bude rýchlejšie presúvať späť do Európy, takže pre miestnych výrobcov to môže časom znamenať naopak posilnenie.
V druhom rade dôjde nepochybne k redukcii u obchodníkov. Už dnes, keď sa prechádzam centrom mesta, míňam prelepené výklady zrušených obchodov. Obávam sa, že to postretne aj obchodné centrá. Obzvlášť v ohrození sú teraz menšie, domáce značky. Bola by veľká škoda, keby sme o ne prišli.
A ako sú na tom návrhári?
Pre korporátnych návrhárov to bude znamenať ešte väčší tlak na ich výkon. Bude na nich teraz veľmi záležať. Prežijú len tí najlepší, pretože budú musieť pripraviť kolekcie, ktoré budú vedieť zaujať. Pre nezávislých návrhárov, ktorých cieľom je osobitý, autentický dizajn, je to naopak výzva. Prichádza nová doba, ktorá prináša nové príležitosti.
Mali by sme si z celej situácie odniesť nejaké ponaučenie?
Musíme sa poučiť, inak nemáme budúcnosť. Pandémiu by sme mali chápať ako vážny varovný signál. Ak sa dokážeme správať rozumne a poľavíme zo svojho pohodlného a voči budúcim generáciám sebeckého spôsobu života, bude to prínosom pre nás všetkých aj pre planétu.