Magistrát hlavného mesta Bratislavy v spolupráci s Dopravným podnikom Bratislava ako prvý dopravca na Slovensku nasadil do prevádzky vodíkové autobusy. Štyri nové dopravné prostriedky majú byť pilotným projektom v snahe o zatraktívnenie a ekologizovanie hromadnej dopravy.
Detaily projektu na dnešnej tlačovej konferencii predstavili primátor Bratislavy Matúš Vallo, štátna tajomníčka Ministerstva investícií Barbora Lukáčová a predseda predstavenstva Dopravného podniku Bratislava DPB Martin Rybanský.
Inšpirácia pre iné mestá
Vozidlá budú nasadené na linke 75, ktorá spája Krasňany a Dolné hony. Premávať začnú od zajtra (1.7. 2023). DPB má celkovo vysúťažených 40 vodíkových autobusov.
Atraktívnu a ekologickú MHD považuje Lukáčová pre občanov Bratislavy za kľúčovú. "Verím, že Bratislava bude inšpiráciou pre ďalšie krajské mestá, aby sa tiež pokúsili zatraktívniť mestskú hromadnú dopravu," vyjadrila svoju nádej. "Ľudia hromadnú dopravu využívajú, keď je komfortná, spoľahlivá a jazdí načas."
Vallo sa poďakoval za spoluprácu ministerstvu investícií a dopravnému podniku. Podotkol, že v hlavnom meste autobusy predstavujú až polovicu výkonu hromadnej dopravy. Nové vodíkové vozidlá majú byť podľa neho príspevkom na znižovanie objemu emisií a zefektívnenie prevádzky MHD.
"Za posledné roky sa nám podarilo do prevádzky zaradiť 150 nových autobusov," podotkol. Upozornil, že mesto má v pláne naďalej rozvíjať a inovovať hromadnú dopravu. V najbližších mesiacoch by malo byť okrem nových autobosuv do prevádzky zaradených aj niekoľko nových električiek.
Bratislavu taktiež čaká komplexná rekonštrukcia električkových nástupíšť či výstavba prístreškov na jednotlivých zastávkach.
Moderné a mimoriadne tiché
Rybanský pripomenul, že vodíkové autobusy boli pred uvedením do prevádzky testované. Cestujúci boli podľa jeho informácií spokojní. Ocenili moderný dizajn a pochvaľovali si najmä fakt, že dopravné prostriedky sú mimoriadne tiché, čo zvyšuje komfort počas jazdy.
"Komfort cestujúceho je dôležitým faktorom na ceste inovovať hromadnú dopravu," vyjadril sa.
Vysvetlil, že vodíkové autobusy sú v porovnaní s elektrickými ekonomicky výhodnejšie. Netreba pre ne budovať novú nabíjaciu infraštruktúru a nemajú ani dopady na spotrebu elektrickej energie. Dodal, že dopravný podnik sa bude uchádzať o akékoľvek ďalšie dopravné prostriedky financované z Európskej únie.
Sivý verzus zelený
Naplnenie vozidla vodíkom trvá niekoľko minút, vozidlo dokáže odjazdiť 500 kilometrov a minimálny garantovaný dojazd je 350 kilometrov. Autobusy momentálne jazdia na tzv. sivý vodík, na ktorého výrobu sa používajú fosílne palivá. Na Slovensku ho vyrába Slovnaft, kde vzniká ako vedľajší produkt pri rafinácii.
V budúcnosti by však chcel mestský dopravca prejsť na ekologickejší zelený vodík a zároveň plánuje projekt čerpacej stanice, pričom vyjadril ochotu k prípadnej spolupráci s ďalšími spoločnosťami. V hre je projekt v Trnave a finálna koncepcia by mala byť známa v priebehu budúceho roka.
Zelený vodík je vyrábaný pomocou elektrolyzérov štiepením vody. Energia potrebná na elektrolýzu je úplne pokrytá obnoviteľnými zdrojmi energie, ako veterná či slnečná energia. Je považovaný za najekologickejšiu alternatívu vodíka. Žiaľ, momentálne predstavuje len 0,1 percenta zo všetkého vyrobeného vodíka na svete.