Minister školstva Dušan Čaplovič (Smer-SD) sa dnes poďakoval prepustenému košickému učiteľovi Otovi Žarnayovi, ktorý poukázal na svojej škole na podozrivú zmluvu, za principiálny postoj. Urobil tak v diskusnej relácií STV O 5 minút 12. Zároveň sa poďakoval aj dvom učiteľkám z Dobšinej Eleonóre Liptákovej a Erike Polgáriovej, ktoré otvorili rodičovské centrum pre vzdelávanie v Dobšinej. "Môžem povedať, že sa tým bude teraz zaoberať rada pre systémové zmeny a osobitne chcem zdôrazniť, že som našiel podporu aj u ministerstva práce a očakávam spoluprácu aj s ministerstvom zdravotníctva," povedal Čaplovič.
Hlavnou témou diskusie boli výsledky medzinárodnej štúdie PISA, podľa ktorých sa slovenskí žiaci ocitli pod priemerom krajín OECD. Ako uviedol Čaplovič, všetky problémy rezortu už ministerstvo pomenovalo v správe o stave školstva. "Učitelia sú veľmi zaťažení ďalšími a ďalšími aktivitami a nemajú čas a priestor, aby sa venovali konkrétnym žiakom," povedal. Dodal, že ministerstvo chce všetku zbytočnú byrokraciu odstrániť.
Bývalý minister školstva Ján Mikolaj uviedol, že učitelia sú otrávení. "My sme im povedzme aj v rámci reformy znížili počet povinných predmetov a majú slobodnú vôľu na to, aby učili čo chcú, ako chcú, v akom tempe s akým obsahom," povedal v diskusii Mikolaj. Zároveň však uznal, že papierovanie a byrokracia bola chyba. "Treba to dať preč," dodal. Exminister školstva Martin Fronc (KDH) vidí problém aj v modeli školskej hodiny. "Tá sa traduje už stáročia od reformy Márie Terézie. Hodina začína kontrolou úloh, preskúšaním, výkladom novej látky a zadaním nových úloh. Je to taký ten vojenský model a vôbec neexistuje, alebo je minimálny priestor na precvičovanie problémov, na odbornú diskusiu," dodal Fronc.
Na diskusii sa zúčastnil aj člen iniciatívy Učiteľ 2020 Stanislav Boledovič, ktorý označil výsledky PISA za vážny problém. "Tu nejde o nejaké PISA testy, ale tu ide o budúcnosť našich detí. Tie deti, keď budú mať také skóre ako vidíme dnes v PISE, tak nebudú v živote úspešní, v globálnom svete neuspejú. Kľúčom k zlepšeniu školstva, k tomu, aby deti mali kvalitné vzdelanie, je učiteľ," vysvetlil Boledovič. Ako dodal, dnes mladí ľudia nechcú byť učiteľmi. "Ten dôvod je, že by okrádali svoje rodiny. Dnes stať sa učiteľom znamená vzdať sa polovice svojho príjmu," doplnil.
Podľa Čaploviča nie je problémom len finančné ocenenie učiteľov, ale aj kvalita pedagogických fakúlt. "Toľko pedagogických fakúlt na štvorcový kilometer, koľko je na Slovensku, je úplne zbytočných. Otvorene poviem, treba ich mať menej, prijímať menší počet žiakov a tiež kvalitnejších žiakov," dodal šéf rezortu školstva.