Čo a kedy by mali deti vedieť a zvládať?
StoryEditor

Čo a kedy by mali deti vedieť a zvládať?

02.08.2022, 12:08

Motorický vývoj v predškolskom období by sa dal charakterizovať stálym zdokonaľovaním, zlepšenou pohybovou koordináciou, väčšou obratnosťou a eleganciou pohybov. Dieťa v tomto veku nielenže dobre uteká a beží zo schodov, ale aj skáče, zoskočí z nízkej lavičky, stojí dlhšie na jednej nohe a vie hádzať loptou.

Rozvíja sa jemná motorika, väčšia zručnosť sa prejaví v rýchlo narastajúcej sebestačnosti

Dieťa samostatne je, samo sa vyzlieka a oblieka, aj keď ešte potrebuje menšiu pomoc. Pohyby sú presnejšie, účelnejšie a plynulejšie. Je to obdobie začiatku rekreačného športovania. Dieťa už si tiež dokáže rozvrhnúť a odhadnúť sily, vie šetriť silami a pozná, kedy si potrebuje oddýchnuť. Lepšie koordinuje automatické aj voľné pohyby a dokáže už svoj pohyb zamerať na výkon. Môžeme pozorovať zámerné vyvinutie rýchlosti a pohotovosti, napríklad pri chytaní lopty, či obratnosť a eleganciu pohybu. Motorický vývoj súvisí s celkovou aktivitou dieťaťa, s možnosťou pohybu a precvičovania a s podmienkami, ktoré dieťa pre rozvoj motorických schopností má. V tomto veku sa tiež prejavujú prvé známky pohybového talentu.

V predškolskom veku môžu mať určitý význam individuálne telesné rozdiely

Väčšie a silnejšie dieťa totiž lepšie obstojí v detskom kolektíve, pretože tam má lepšiu pozíciu a ľahšie sa dostáva do vedúcej role. Tiež rozdiely medzi pohlaviami môžu byť značné. Chlapci zvyčajne dosahujú zdatnosť v behaní, skákaní, hádzaní, kopaní v skoršom veku ako dievčatá. V prípade hádzania sú rozdiely ešte viditeľnejšie. Naproti tomu dievčatá sú zvýhodnené v skákaní, preskakovaní a chytaní. Hoci existujú rozdiely medzi výkonnosťou chlapcov a dievčat, ktoré sú obvykle pripisované ich fyzickým (telesným) rozdielom, až do puberty sa neobjavujú prílišné rozdiely vo veľkosti či fyzickej sile medzi pohlaviami. Ukazuje sa, že vplyv prostredia (najmä rodiny) spojený s príležitosťami na cvičenie a povzbudzovanie môžu zohrávať väčšiu úlohu vo vývoji zručností, ako si myslíte.

Rozvoj schopností

Senzitívne obdobia pre rozvoj koordinačných schopností vychádzajú z vývoja centrálnej nervovej sústavy. Jej vysoká plasticita, schopnosť striedania vzruchov a útlmov a činnosť analyzátorov vytvára základné predpoklady pre efektívny rozvoj. V závislosti od jej vývojového dozrievania je možné stanoviť senzitívne obdobie medzi 7 a 10 – 11 rokmi u dievčat a približne do 12 rokov u chlapcov. V tejto dobe je užívanie primeraných stimulov vysoko účinné. Práve vekovému obdobiu medzi 8 až 10 rokmi sa hovorí „zlatý vek motoriky“. Po 12. roku u chlapcov a po 11. roku u dievčat môže nastať výraznejšie útlm v dynamike vývoja, ktorý môže skončiť aj stagnáciou. Rýchlostné schopnosti patria k tým pohybovým prejavom, ktoré je vhodné rozvíjať čo možno najskôr. Táto požiadavka vychádza zo zákonitostí vývoja centrálnej nervovej sústavy, ktorá má pre rýchlosť význam predovšetkým z hľadiska požiadaviek na striedanie vzruchov a útlmov. Celkovo je teda možné povedať, že obdobie rozvoja rýchlostných schopností ako celku je zasadené medzi 10. až 14. rok. Potom síce ďalej dochádza k zlepšeniu rýchlostných schopností, ale už len na základe podporného rozvoja iných faktorov.

01 - Modified: 2024-11-11 10:55:23 - Feat.: - Title: Stres je reakcia organizmu na záťažový podnet 02 - Modified: 2024-11-11 10:52:29 - Feat.: - Title: Laura Frličková sa už teší na preteky so svojím atletickým vzorom Viktóriou Forster 03 - Modified: 2024-11-08 09:00:01 - Feat.: - Title: Šport pomáha ľuďom objavovať skryté rezervy a potenciál 04 - Modified: 2024-11-08 08:53:10 - Feat.: - Title: Atlétkou roka 2024 je Gabriela Gajanová 05 - Modified: 2024-11-04 11:59:00 - Feat.: - Title: S prichádzajúcim stresom sa mení aj spôsob dýchania
menuLevel = 2, menuRoute = rungo/zdravie, menuAlias = zdravie, menuRouteLevel0 = rungo, homepage = false
15. november 2024 00:02