Tiež ide aj o porušovanie športových pravidiel vymedzujúcich povolené spôsoby správania sa v jednotlivých športových odvetviach a objavuje sa zámerné používanie pravidlami nepovolenej agresie na zastrašenie protivníka s cieľom ovplyvnenia jeho výkonu. Nejde len o odhalené a medializované prípady dopovania, ale aj o podvody v oblasti technického vybavenia, ako napríklad ukryté pohony kolesa v cyklistike alebo zariadení umožňujúce navodiť falošné hlásenie zásahu v šerme, či nedovolené manipulovanie so sklznicami v prípade pretekov na saniach či boboch. Objavujú sa aj prípady pokusov o manipuláciu s vekom pretekárov s cieľom „omladiť pretekára“ a tým získať výhodu súperenia s mladšími, fyzicky menej zdatnými protivníkmi. Aj keď sú tieto podvody odhalené a následne aj trestané, ukazujú mladej generácii, že v športe sú tieto prístupy možné, hoci sa všeobecne uznáva princíp fair play a športovci na významných súťažiach sľubujú, že budú súťažiť v súlade s týmito princípmi. Navyše sa môže aj u športujúcej mládeže objaviť otázka, koľko obdobných prípadov zostalo neodhalených a možno prispelo na dosiahnutie úspechu. Takéto prípady dokumentujú snahu pretekárov i trénerov a funkcionárov dosiahnuť úspech vo významných športových súťažiach a s tým spojených sociálno-ekonomických výhod za každú cenu. Pokiaľ nie sú porušenia včas odhalené a takto víťaziaci športovci sa stanú predmetom spoločenského obdivu a príkladom pre mládež, nemôže táto populačná skupina nezostať negatívne ovplyvnená.
Cieľom je získanie výhody pred ostatnými
A to predovšetkým vtedy, keď chýba snaha vynaložiť dostatočné úsilie na dosiahnutie cieľa alebo na to chýbajú predpoklady. Dôležitými skutočnosťami pri výskyte bývajú predovšetkým príležitosť na podvod, riziko odhalenia, závažnosť možného trestu i osobnostné faktory. Každý z nás sa vo svojom živote asi stretol so situáciou, v ktorej bol konfrontovaný s nedodržaním pravidiel, či vopred daných sľubov. Možno tak pripustiť, že podvádzanie je psychosociálny jav modifikovaný konkrétnymi spoločensko-ekonomickými podmienkami a je aj súčasťou športu, kde sú jeho prejavy dané špecifickými podmienkami jednotlivých športových odvetví. Ak sústredíme pozornosť na mládežnícku populáciu, je možné porovnávať prostredie športu s prostredím škôl, v ktorom ide aj o plnenie úloh a cieľov často zadávaných z vonkajšieho prostredia a následne hodnotených najbližším sociálnym okolím. Napriek určitej voľnosti vo vymedzení pojmu podvádzanie v školskom prostredí, sa rôzne formy podvádzania vyskytujú častejšie, než by sa dalo očakávať. Tolerancia k podvádzaniu sa zvyšuje ako k niečomu, čo sa dá prijať. Nie je jednoznačne preukázané, či sa k podvádzaniu uchyľujú viac žiaci slabší, ale nie je potvrdený ani všeobecne proklamovaný názor, že lepší žiaci „nepotrebujú“ podvádzať. V športe sa za podvádzanie považuje predovšetkým prekračovanie pravidiel pomerne vyčerpávajúcim spôsobom popisujúcich, čo je a čo nie je dovolené v tom ktorom športovom odvetví. Ide pri tom o získanie okamžitej výhody nad súperom, oklamanie jeho dôvery v platnosť týchto pravidiel, a tým porušenie zachovania rovnosti podmienok pri podávaní športového výkonu v súťaži.